23948sdkhjf

Nordens lengste jernbanetunnel: Acciona har overlevert Blixtunnelen til Bane NOR

Tunnelen utgjør 20 km av Follobanen, og er den første norske, lange jernbanetunnelen med to atskilte tunnelløp.

TUNG OVERLEVERING: Tunnelen som går mellom Oslo og Ski, skal etter planen åpnes for trafikk i desember 2022. Arbeidet har pågått i syv år.

Det er arbeidsfellesskapet Acciona Ghella (AGJV) som overleverer jernbanetunnelen til Bane NOR. 

Med dobbeltspor og en toppfart på 250 km/t vil togkapasiteten mellom Oslo og Ski dobles, i tillegg til at reisetiden mellom Ski og Oslo reduseres fra 22 til 11 minutter.  

Follobanen ble det første tunnelprosjektet i Norge som ble drevet ved bruk av fire store, dobbeltskjolds tunnelboremaskiner (TBM-er) for hardt fjell. TBM-ene har gjort det mulig å bygge to adskilte tunnelløp fra fire ulike påhugg – som begge har en boret diameter på 9,9 meter og en lengde på 19,5 kilometer. TBM-ene ble utviklet for dette konkrete prosjektet i samarbeid mellom Acciona og Ghella.

Les også: Nattskiftet på Follobanen

- Blixtunnelen representerer et stort teknologisk fremskritt. Ved hjelp av avanserte overvåkings- og kontrollsystemer, har vi hatt kontinuerlig og presis oversikt over fremgangen i prosjektet og gjort nødvendige tilpasninger og løsninger underveis. Det har gitt oss god kontroll og sikret god fremdrift i prosjektet, avslutter Juan Medina, prosjektdirektør i Acciona.

Opphav og kilder: Acciona Norge

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109