23948sdkhjf

Nybil til Håkensbakken: "Hæn sjøl" har fått seg Scania 660S

NYBIL: "Hæn Sjøl", "Senior'n" og "Bortskjemt'n" er kallenavn som pryder bilene til Håkensbakken Transport. Den nyeste, en lekker Scania 660S A6X2NB trekkvogn, er det "Hæn sjøl" som kjører.

Og det er naturligvis daglig leder, administrator og sjåfør Frode Håkensbakken som er "Hæn sjøl". På vei fra Moelven til Ålesund med limtre på hengeren tar han seg tid til å snakke med tungt.no. Han startet Toten-bedriften Håkensbakken Transport AS i 2014, og har i dag tre ansatte sjåfører, inkludert seg selv.

- Gratulerer med ny bil. Hvordan føles det?

- Så langt er det en flott opplevelse, og det var på tide å fornye nå. I januar utvidet vi flåten med en ny Scania, og nå ble det å bytte ut en eldre bil. Den gamle bilen, en Scania R580 var åtte år gammel og hadde gått nesten 900.000 kilometer, sier Håkensbakken.

De forsøker å bruke bilene så lenge de kan, og har ingen faste intervaller på utbytte. Den nye bilen tar over kjøringen fra den gamle, fast kjøring for Moelven limtre. Med leveringer i hele Norge. At det ble en Scania begrunner Håkensbakken med gode relasjoner.

- Hvorfor ble det en 660S?

- Jeg valgte en S fordi jeg bor i bilen stort sett hele uka. Da er det greit å ha skikkelig størrelse og komfort i bilen. Hytta har de beste setene og den beste senga. Det er også kostet på skikkelig trekk innvendig. Størrelsen 660 følte jeg passet godt. Vi kjører i hele landet, og det er nødvendig med såpass trekkraft, sier han.

Bilen har gått nesten 13.000 kilometer nå, og Håkensbakken sier at forbruket er rundt 0,7 liter lavere enn den gamle bilen. Leveringstiden har vært lang, rundt et år på både nybilen som kom i januar og den som kom nå i høst.

- Hva var viktig da du kjøpte denne bilen?

- Bilen er bygget for å kunne ta 30 tonn, med tanke på at en så grov bil vil kunne holde lengre. Jeg bruker også en treakslet henger slik at totalvekten kan bli inntil 60 tonn med dispensasjon på ett kolli. Det er mange sammensatte konstruksjoner fra Moelven som kan bli veldig tungt, som for eksempel brukonstruksjoner, sier Håkensbakken.

Bedriften har to hengere med 15 meter uttrekk og tvangsstyrte aksler, så da kan de kjøre totallengde på hengeren på 28,6 meter.

- Hva mener du er den største forskjellene fra gammel til ny bil?

- Det er en mye stillere, mykere og mer komfortabel bil å kjøre. Alle brytere og knapper har jeg fått på de stedene der jeg ønsket dem, så det har ikke tatt seg så lang tid å sette seg inn i, sier Håkensbakken.

"Hæn Sjøl", "Senior'n", "Bortskjemt'n"

Solskjermen på nybilen er dekorert med navnet "Hæn sjøl". En slags hevn fra kolleger.

- Det startet med nybilen som kom i januar. Den hadde jeg egentlig bestilt til meg selv, men siden vi fikk en ny sjåfør i bedriften, fikk han den nye bilen. Da ble det litt fleiping med noen tidligere kolleger, som synes at den nye sjåføren var veldig heldig som fikk kjøre den helt nye bilen. Derfor dekorerte vi med "Bortskjemt'n" på solskjermen. Det visste ikke sjåføren før han fikk bilen, sier Håkensbakken.

Når Håkensbakken selv skulle få seg ny bil nå i høst kom hevnen. Da ble det satt "Hæn sjøl" på solskjermen uten at Håkensbakken visste det. Den tredje sjåføren i bedriften er far til Frode, og det var vel naturlig at han fikk kallenavnet "Senior'n" på sin bil.

- Dette er gøy, og det er viktig å ha litt humor i hverdagen, sier Håkensbakken.

Håkensbakken Transport AS er et selskap som har drevet med transport i flere år, og vi har fokus  på kvalitet, miljø og sikkerhet. Selskapet er samarbeidspartner med Moelven Limtre, og kjører deres produkter rundt over hele landet.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109