23948sdkhjf

Nordisk råd og transportsamarbeid: Godt samarbeid, men intet ministerråd for transport

Et formelt nordisk ministerråd for transport har lenge stått høyt på kravlista til Nordisk råd, men resultatene står ikke i stil til ambisjonene. - Sverige og Finland er skeptiske, forklarer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård etter møtet i dag.

TUNGT I FREDRIKSTAD: Nordisk råd, som er samarbeid på tvers av de nordiske landene, har lenge jobbet for at vår "verdensdel" skal være mest mulig bærekraftig og integrert.

Ambisjonene fremover er høye. Målet er intet mindre enn å bli verdens mest integrerte region. Da er selvsagt transportinfrastruktur svært viktig.

Men når det kokes ned til det praktiske og målbart gjennomførte står ikke resultatene helt i stil til ambisjonene. 

Du kan bla. lese Nordisk råd her, om at "De nordiske regjeringer sleper bena etter seg i spørsmålet om styrket samarbeid om transportinfrastruktur"

Et enstemmig Nordisk råd ba altså allerede i 2018 de nordiske regjeringer opprette et formelt ministerråd for transport. Fortsatt har ingenting hendt.

Ministermøte i Fredrikstad

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård møtte denne uken sine kolleger fra Finland, Island og Sverige. Tungt.no møtte samferdselsminister Nygård i Fredrikstad etter at samtalene var over i dag, og fikk en helt fersk rapport.

- Med godstransport på vei som bakteppe; hva er det viktigste emne som var oppe til diskusjon i denne omgang, og i hvilken retning trekker konsensus?

- Det var flere temaer som berørte godstransport på vei. Blant annet ladeinfrastruktur i Norden, sier Nygård. Det jobbes med en strategi for ladeinfrastruktur, men det er fortsatt noe arbeid som gjenstår.

- Vi er enige om at vi må ha en ladeinfrastruktur som er tilpasset de nordiske forholdene, og at vi må bidra til elektifisering der det er mulig. Vi har også en diskusjon på hva vi gjør med den tungtransporten som er avhengig av andre typer drivstoff, og vi kan med sikkerhet si at biodrivstoff vil ha betydning i fremtiden. Alle landene er opptatt av dette, sier Nygård.

Han peker til et AFIR-direktiv (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) som vil stille krav til EU-landene, og mest sannsynlig også Norge. Direktivet sier noe om hva som skal ligge til grunn for ladeinfrastruktur.

- Vi i Norden har vært opptatt av at reglene må ta hensyn til vår befolkningsstruktur, og det har vi fått gjennomslag for i EU, sier Nygård.

- Visjonen er at Norden skal bli verdens mest bærekraftige og integrerte, hvordan kan vi tro på en slik visjon når vi opplever at en i sammenhengen enkel case som å koordinere tungbilfølgeregler i Norden står helt i stampe?

- Disse to dagene har vi vært mest opptatt av mobilitetspakken og det sosiale aspektet. Det er enighet i Norden om at vi skal ta vare på transportbransjen, gi gode sosiale vilkår, satse på rekruttering og gode kontrollregimer i hvert enkelt land og på tvers av landene, sier Nygård.

OG: Du kan lese Tungts sak om følgebilmysteriet her...

Hvor bli det av transportministerrådet?

- I mange år har Nordisk råd bedt regjeringene om å styrke samarbeidet ved å opprette et eget ministerråd for transport. Men uten hell. Hva er det norske standpunktet i denne saken?

- Det norske standpunktet er at vi er åpne for et ministerråd for transport. Vi har et tett og godt nordisk samarbeid, og det skjer mye bra mellom landene.

Men vi har sagt at vi tror vi kunne fått til mer hvis vi hadde hatt et ministerråd, gjennom blant annet mer ressurser og fokus. Det er litt ulike synspunkter på dette blant landene.

Island, Danmark og Norge har vært positive, mens Sverige og Finland har vært mer skeptiske. Det vi har konkludert med i dag er at vi skal fortsette det gode samarbeidet vi har i Norden, og vi er enige om at vi får mye ut av det, sier Nygård til Tungt.no.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094