23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Kalmar Terminal: Kjapp trekkvogn som ikke ble noe av

Døra til førerhuset satt midt i fronten, i bakenden var det en gaffeltruck. Lastebilen Kalmar Terminal fra SJs datterselskap Svelast var et storstilt prosjekt som levde en kort stund for 50 år siden.

NMV PÅ TUNGT:  Artikkelen ble første gang publisert i Norsk Motorveteran #2-2022

De høytflyvende planene krasjlandet dessverre, og de to bygde prototypene forsvant, men...

– I 2000 begynte jeg å fundere på hvor det hadde blitt av de to lastebilene, og begynte å forske litt på saken. Jeg hadde en stor perm med bilder og minner fra den tiden. Jeg kunne ikke tro at alt var borte, det var jo et prosjekt der man hadde investert 130 millioner kroner, sier Lennart Persson fra Kil, tidligere kjøretøyingeniør hos Svelast i Stockholm.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.104