23948sdkhjf

Ford Ranger Raptor: Høytflyvende lansering

Første tilgjengelige modell av nye Ranger som er Raptor med V6-bensin gjør seg godt på veien, i terrenget og i lufta.

Etter de første timene med Ford Ranger Raptor i Los Comos en time unna Barcelona sitter godfølelsen fortsatt i dagene etter på. Det blir vel sånn når man på en billansering får beskjeden "Prøv å hold ca 80 km/t over hoppet":

Vi er vant til både høytsvevende og pompøse billanseringer opp i gjennom, men det er sjelden reklamevideoer og presentasjoner står seg så godt som den faktiske prøvekjøringen som denne.

For da Ford skulle la oss prøve nye Ranger Raptor ble det baja-kjøring med hopping, terrengløype og steinklatring som overbeviste.

På veien overbeviser den enda mer enn forrige Raptor, og det er ekstra morsomt med V6-bensin-motor med bi-turbo. Setter du den i Sport-modus og stiller inn eksosanlegget på Baja, kommer smilet snikende uansett. 

Sperrer for og bak

Den ligger greit på veien, men det er mer komfortabelt enn sportslig for å si det sånn. I terrenget er den mer overbevisende og du kan forsere ganske heftige terrengløyper med lavserie og sperrer foran og bak.

Baja-modus

4x4-området Los Comos har (heldigvis) en liten rally-løype også. Her fikk vi koble inn Baja-modus og virkelig fyre løs. Fox-støtdemperne (Fox 2,5-tommers Live Valve) har sensorer som leser av fører og kjøretøy og justerer seg 500 ganger i sekundet. Med Baja-oppsettet føltes det komfortabelt å herje rundt på en bane med stein og dype groper i 60 til 100 km/t. 

"Hold 80 km/t opp på hoppet"

Da vi kom til hoppet ble vi bedt om å holde ca 80 km/t og gå av gassen akkurat da vi kjørte opp på kulen, landingen føltes overraskende myk og kontrollert. Ikke noe stort hopp, men det føles absolutt stort nok.

(Må bare nevne at dette er første gang undertegnede skriver setningen "da vi kom til hoppet.." under en billansering. Det synes jeg Ford fortjener skryt for.)

Selvsagt er det en gimmick og det er vel ikke mange som ender opp med å hoppe med bilen sin, men det fakta at du kan gjøre det er utvilsomt kult og bare for å ha sagt det; Baja-modus med full åpning på eksosanlegget er like kjempemoro som det er politisk ukorrekt. (Og det er et salgsargument i seg selv for mange.)

Men det er et problem, og det er prisen.

Dyreste Ranger noensinne

For Raptor blir først lansert med den nye V6 EcoBoost-motoren på 292 hk med en prislapp på over 900.000 kroner. (se prisene på andre modeller lenger ned).

Men på tross av prisen forteller Ford Norge at forhåndsbestillingene på modellen er overraskende høyt, uten å ville avsløre noen tall og de første bilene leveres i Q1 2023.

Motor-fryd

Motoren er en fryd enten du har den på Quiet Mode og crusier, eller Baja Mode med skikkelig rally-lyd. Det er en også sterk og rask med bi-turbo og anti-lag-teknologi, er det i overkant artig å trykke på gasspedalen til å være en pickup.

Også med 2-liter

Raptor kommer også i den kjente 2-liters dieselturboen med bi-turbo som dagens Raptor i starten av 2023, men den er ikke priset enda.

Nye Ranger kommer også med en ny V6 turbodiesel på 240 hk, men denne blir kun å finne i Wildtrack. Det er en spennende motor som Ford har hentet fra F-150-programmet i USA og den skal bringe Ranger opp på et høyere komfort og premium-hakk er tanken. (prisen står lenger ned)

Ford Ranger Raptor:

Motor: 3,0 L V6 twin turbo
Effekt: 292 hk
0-100 km/t: 7,9 sek
Dreiemonent: 491 Nm
Tilhengervekt: 2,5 tonn
Vadedybde: 85 cm
Bakkeklaring: 
Nyttelast: 652 Kg

Foreløpige priser Rap Cab:
Ranger Limited 2,0 L EcoBlue 205 hk: 662.500
Ranger Wildtrack 2,0 L EcoBlue 205 hk: 682.500

Foreløpige priser Double Cab:
Ranger Limited 2,0 L EcoBlue 205 hk: 667.000
Ranger Wildtrack 2,0L EcoBlue 205 hk: 687.000
Ranger Wildtrack 3,0 L V6 EcoBlue 240 hk: 722.300
Ranger Raptor 3,0 L EcoBoost 292 hk: 912.025

Ford forvener en salgsfordeling med XLT (5%), Limited (20%), Wildtrack (50%) og Raptor (25%). 

Ford Norge har som mål å være bestselgende pickup i 2024 (det blir det første fulle kalenderåret med alle modellene tilgjengelig).

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094