23948sdkhjf

Torstein Ottem: - Tunnel under Todalsfjorden er for farlig for tungtransporten

Planene om et fergefritt samband mellom Sunndal og Surnadal ble lansert første gangen i 1939. Nå strides det om det skal være undersjøisk tunnel eller ikke.

TUNG DEBATT: En fersk verdianalysen som Todalsfjordprosjektet og fylkeskommunen har fått utarbeidet, viser at tunnel under Todalsfjorden, kan bli 700 millioner kroner billigere enn bruforbindelse.

Torstein Ottem er daglig leder i Møre-bedriften Ottem Transport, og nestleder i Norges Lastebileier Forbund i Møre og Romsdal.

Ottem mener regnestykket som avgjør fjordkryssingen, ikke bare kan regnes i kroner og øre.

- Et kostnadsoverslag tar kun hensyn til byggekostnader. Sikkerheten prises ikke. Undersjøiske tunneler har som regel store høydeforskjeller og har av den grunn større ulykkesrisiko enn vei i dagen og flate tunneler. Ser en i tillegg på konsekvens kan disse bli veldig store. I en undersjøisk tunnel på over 10 kilometer uten nødutganger kan en ulykke føre til flere hundre døde, og en tunnel som blir så ødelagt at den ikke kan åpnes igjen, sier Ottem til tungt.no.

Todalsfjordtunnelen planlegges å ha rundt 280 meters høydeforskjell, noe som frigjør store mengder energi ved bremsing ned og bruk av store mengder energi til oppstigning.

- Forbruk av energi vil derfor bli mye større enn om veien hadde vært flat. I tillegg er vedlikeholdskostnadene til undersjøiske tunneler større enn vei i dagen, sier Ottem.

Todalsfjordprosjektet skal gi fergefri strekning mellom kommunene Sunndal og Surnadal, og i tillegg kortere døgnåpen vei mellom Molde, Kristiansund og Trondheim.

Ottem anslår at rundt 100 tungbiler vil benytte seg av den nye traseen per døgn.

- NLF har årsmøtevedtak på at fjordkryssinger i friluft foretrekkes fremfor undersjøisk tunnel hvis det er mulig. Dette er også min mening. Å bygge undersjøisk tunnel fremfor bru er som å rygge seg inn i fremtiden. Tunneler og i særdeleshet undersjøiske tunneler har også dårligere tilgjengelighet en vei i dagen, og de stenges ofte på grunn av vedlikehold og andre hendelser, sier Ottem.

- Svein Erik Nilsen i Surnadal Transport mener det nye tunnelforslaget er langt bedre enn det som var for fire-fem år siden. Er du enig med Nilsen?

- Jeg er enig i at dagens forslag til vegløsning med undersjøisk tunnel er bedre enn den løsningen som var vurdert for rundt ti år siden. Det forslaget som lå til grunn da var en lang tunnel til Todalen. Dette forslaget gjorde at kjørestrekningen ble vesentlig lengre for mange, sier Ottem.

Forslaget med bru har ligget fast siden 2015, vedtatt på et felles kommunestyremøte for Surnadal og Sunndal. Reguleringsplanene som er utarbeidet av begge kommuner er basert på dette. Fjordkryssing med undersjøisk tunnel dukket så opp i verdivurderingen til fylket i år.

- Verdivurderingen tar ikke hensyn til sikkerhet ,tilgjengelighet for myke trafikanter og ønskene til de fleste som skal benytte fjordkryssingen. For en turistnæring som ønsker å vise frem vår natur å tiltrekke oss turister er en undersjøisk tunnel heller ikke noe å vise frem, sier Ottem.

Todalsfjordprosjektet og samferdselsavdelingen i Møre og Romsdal fylkeskommune venter nå på rapporten som konsulentfirmaet Sweco vil presentere i første halvdel av 2023. Analysen av grunnundersøkelsene som nå gjøres i Todalsfjorden, blir viktig i valget mellom tunnel eller bru.

Opphav og kilder: Tungt.no, Møre og Romsdal fylkeskommune

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125