23948sdkhjf

Øveraasen med flere vinternyheter

Like sikkert som at den første snøen overrasker alle bilister, har snøspesialisten fra Gjøvik lansert flere nyheter inn mot vintersesongen.

Øveraasen på Gjøvik har utvidet sortimentet med nye snøfresere, ny serie U-Ploger for hjullaster og den unike tømmeskuffa i større versjon:

UTV 240

De alltid like fotogene har kommet i ny generasjon høyfjellsfreser. Den minste unitfresen fra Øveraasen (UTV 175) får selskap av en litt kraftigere storebror, nemlig UTV 240. I utgangspunktet er fresene svært like, men med et høyere effektuttak på UTV 240.


En UTV 175 i aksjon på maskinen til Kyllo Maskin AS. Nå kommer også den kraftigere UTV 240 på markedet. Foto: Øveraasen

UPV 450

En helt ny generasjon Twin Spin-freser er også lansert. At kapasiteten og egenskapene til disse står i en særstilling er nok mange enige i og er bakgrunnen for at de brukes i krevende vintervedlikehold. I den nye UPV 450 er det montert en 12,0 liters V6 dieselmotor med steg V fra Deutz.


Den nye UPV 450 har en 12,0 liters V6 dieselmotor fra Deutz med Steg V-standard. Her på Mestas Cat 950M. Foto: Øveraasen

Salgssjef Veg og Jernbane, Erik Abrahamsen forteller om utviklingen.

- Flere komponenter for avgassrensing medfører naturlig nok noe høyere vekt på fresen, men vektøkningen er beskjeden, og matchvekten på UPV 450 er ca. 6.500 kg, forteller Abrahamsen.

Samme motorinstallasjon som på UPV 450 vil også brukes i den nye trommelfresen UTV 445. Abrahamsen beskriver den som en kompakt og motorsterk totrinnsfres som vil passe godt både som arbeidshest på veien, og for å rydde snø effektivt på flyplass.

U-Plog HDP

Den nye serien med HDP U-Plog fra Øveraasen beskrives som robust med faste skjær som har vinger med 90 graders sving. U-plogen er for mange brøytesjåfører blitt et fortrukket redskap. Denne leveres med midseksjon på 7 eller 8 fot og vinger på 4, 5 og 6 fot. Med den minste midtseksjonen får man transportbredde under 2,6 meter og med den brede midtseksjonen er transportbredden under 3 meter. Skjærvinkel på 16 grader og horisontal pendling på plogen skal sikre godt resultat på vegen. Plogen svinger inntil 35 grader og leveres som standard med glatt stål og den kan leveres i bredder fra 4,7 til 5,9 meter.

Større tømmeskuffe

- Tilbakemeldingene på tømmeskuffa tilsa at det var et behov for en variant som var tilpasset litt større bæremaskiner, forteller Erik Abrahamsen.

Derfor kommer den i en variant på ca. 6000 liter. Som på de mindre modellene tømmes skuffa ved at bakveggen, som er hengslet i toppen, skyves frem og innholdet i skuffa dyttes ut i en jevn hastighet. Poenget er at lasting av biler med høye karmer bli mye enklere, raskere og smidigere. Også sjåføren i bilen kan sette pris på at materialet kommer gradvis, og ikke alt på en gang. 


Tømmeskuffa er egnet for lettere materialer som snø, flis, bark og liknende. Den nye Tømmeskuffa TS 3000 HK har en bredde på 2950 mm og en vekt på ca.1500kg. Foto: Øveraasen

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Tor-Eivind Kverneland i 2020: Tømmer og flis – helt på grensen
Stor driftskontrakt på anbud: Hvem vil ha Sunnmøre og Indre Romsdal fra september 2023?
DAF CF 340 i test i TransportMagasinet "Etter noen mil"
E6 i Badderen får ny bru - en midlertidig sådan
Dansk transportbransje ber om to milliarder kroner til elektriske lastebiler
Volvo CE: Tara under testing
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.109