23948sdkhjf

DB Schenker etablerer nordisk fraktknutepunkt på OSL

I går signerte Avinor og DB Schenker kontrakt om å bygge en ny fraktterminal på Oslo lufthavn, OSL.

– Vi har lenge vært store på flyfrakt ut av Norge, nå tilrettelegger vi for økt import, sier fraktsjef i Avinor, Martin Langaas.

– Målet med å feste ut en tomt så DB Schenker kan bygge den nye fraktterminalen på nesten 4.000 kvadratmeter, er å tilrettelegge for mer lønnsomme ruter for flyselskapene, skape et nordisk knutepunkt for frakt til og fra Norden, samt styrke import- og eksportmulighetene for norsk næringsliv, sier direktør eiendom og kommersiell på Oslo lufthavn, Bent Arne Skatvedt, som har hatt ansvaret med å ta kontrakten i havn.

Vil styrke OSL som fraktknutepunkt

For norske og internasjonale flyselskap er det å fylle flyene med både passasjerer og frakt viktig for den totale lønnsomheten. Med dette initiativet styrker Oslo lufthavn sin konkurranseevne om interkontinentale ruter til og fra Norden, skriver Avinor i en pressemelding.

– Med denne terminalen vil DB Schenker konsolidere sin flyfrakt til og fra Norden på Oslo lufthavn, sier Knut Eriksmoen, adm. direktør i Schenker AS. – Vår etablering vil være et viktig bidrag til å styrke Oslo lufthavn som det foretrukne fraktknutepunktet, tilføyer han.

Fraktsjef Martin Langaas i Avinor er tydelig på at å utnytte fraktkapasiteten i flyene er avgjørende for å sikre lønnsomme interkontinentale flyruter.

 – Det igjen gir næringslivet økt tilgang til markedene i Asia, USA og andre deler av verden. Så dette er en vinn-vinn-situasjon, tilføyer Langaas.

For selv om flyene er fulle med flyfrakt ut av Oslo Lufthavn, særlig på grunn av norsk sjømateksport, så ser Avinor et betydelig potensial for å fylle eksisterende tilgjengelig kapasitet med mer flyfrakt inn til Norge.

Eriksmoen i DB Schenker er enig:
– Økt konkurranse og totaltilbud gjør at Oslo lufthavn blir mer attraktivt for mange. Så vi gleder oss til å starte og håper flere aktører følger etter, sier han.

Slipper å kjøre tomme lastebiler

Avinor påpeker at mange lastebiler som kommer med varer inn til Norge forlater landet igjen tomme. Den nye fraktterminalen kan også bidra til å endre dette bildet.

– Enkelt forklart handler det om å utnytte det faktum at det er tilgjengelig lastekapasitet på fly inn til Norge og i lastebiler ut av landet. Ved å legge til rette for at store speditører kan konsolidere sin frakt på Oslo lufthavn, vil vi bedre kunne utnytte den ledige kapasiteten på fly og vei, sier Langaas.

– For oss i DB Schenker er bildet i dag at vi har mange fulle vogntog over Svinesund hver uke, inn til Norge. Mange av disse kjører tomme ut igjen og dette ønsker vi også å endre på med dette initiativet, sier Eriksmoen.

Kilde: Avinor

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Tor-Eivind Kverneland i 2020: Tømmer og flis – helt på grensen
Stor driftskontrakt på anbud: Hvem vil ha Sunnmøre og Indre Romsdal fra september 2023?
DAF CF 340 i test i TransportMagasinet "Etter noen mil"
E6 i Badderen får ny bru - en midlertidig sådan
Dansk transportbransje ber om to milliarder kroner til elektriske lastebiler
Volvo CE: Tara under testing
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.094