23948sdkhjf

Bull Betongpumping: Har fått Norges største betongpumpe

TUNG OG LANG: Bull Betongpumping kan smykke seg med Norges største betongpumpebil. Til og med på solskjermen på den nye bilen slår de fast nettopp dette.

Bilen er en Volvo FMX 540 10x4 betongpumpe. Den skal gå på det sentrale Østlandet, Oslo Vest og Øvre Romerike, men flyttes også til andre destinasjoner dersom kundene ønsker det.

- Hvorfor ble det kjøp av ny bil nå?

- Markedet endrer seg, og etterspørselen etter større pumper øker i takt med utformingen på dagens byggkonstruksjoner og byggeplasser. For oss er det svært viktig å kunne tilby våre kunder det de trenger til enhver tid, sier daglig leder i Bull Betongpumping Jens Stian Johansen.

Gjennom et tett samarbeid med Volmax og Rox International har de kunne realisere pumpen på godt under et år fra bestilling til klar på vei.

- Hvorfor ble valget en Volvo?

- For oss var Volvo og Volmax en naturlig til dette prosjektet. Gjennom et langt  samarbeid har vi skapt en felles forståelse, dette gir trygghet og enkelhet i slike krevende bygg. Produktet Volvo har også gjennom år vist seg å være robuste og gode biler som igjen gir oss en god kontroll på kostnadene, sier Johansen.

- Hva er grunnen til at dere valgte en 540?

- God motor med masse drakraft som samtidig gir oss god drivstofføkonomi, sier Johansen.

Pumpen har en rekkevidde på 60 meter, og med seks bommer får den god fleksibilitet og kan rekke både høyt, langt og dekke krevende bygg.

- Totalvekten har vært et stort fokus i dette prosjektet, og vi endte med en vekt på 45 tonn, noe som også gir oss den nyttelasten vi trenger til utstyret som skal være med. Pumpen er utstyrt med et 180 kubikkmeter pumpeaggregat som av betegnelsen teoretisk kan pumpe 180 kubikkmeter betong per time, sier Johansen.

- Har bilen en egen fast sjåfør?

- Denne pumpen har fast sjåfør, og vi er stolte av den stødige sjåføren vi har på denne maskinen. Vedkommende har erfaringer fra blant annet 61 meter pumpe i Tyskland, og mange år bak spakene på store betongpumper. Vi sikre på at denne pumpen er i de beste hender, sier Johansen.

- Hvem er den typiske kunden på denne bilen?

- Byggeplasser og prosjekter der infrastrukturen er krevende, leilighetsprosjekter der man bygger i høyden eller typisk byggeplasser der konstruksjonen er langt unna oppriggingsplass. En slik maskin skaper god effektivitet på byggeplassen og kan det igjen regnes om til besparelser for kunden, sier Johansen. 

Høyt volum i 2022

Bull Betongpumping eies 100 prosent av Kongsvinger Betong, som igjen eies 100 prosent av Nordic Concrete Group.

Per i dag er det store infrastrukturjobber og boligbygging som utgjør hovedtyngden til bedriften Bull Betongpumping AS. Dagene fylles også med mye spesialprosjekter med lange utlegg og mye planlegging som ligger til grunne.

- Markedet får stadig større fokus på nullutslipps løsninger, og som naturlig er dette en stor del hos Bull betongpumping. Vårt miljømål ble satt i 2018 og gikk da ut på at vi innen 2023 skulle kunne tilby våre kunder ti prosent av vår flåte som elektrisk. Vi er ikke mindre stolte i 2022 når kan legge fram at 20 prosent av våre maskiner nå kan pumpe som nullutslipps maskiner, sier Johansen.

Bedriften ble etablert i mars 2021 gjennom kjøpet av K. Bull Betongpumping. Per i dag har de 25 ansatte hvorav 22 er sjåfører.

- Får dere nok sjåfører?

- Vi føler oss svært heldige i Bull Betongpumping når det kommer til rekrutering og har i 2022 ikke hatt noen problemer med dette. Vi har troen på at en god bedriftskultur og seriøsitet verdsettes og igjen gir frukter når det kommer til bemanningen, sier Johansen.

- Hvordan har den økonomiske utviklingen til bedriften vært det siste året?

- 2022 har vært et tøft år med tanke på kostnadsutviklingen. Vi er i stadig endring og legger ned mye jobb i kostnadseffektivisering av bedriften for å klare våre mål. Vi har hatt et høyt volum i 2022 og er stolte av å kunne levere godt over ti prosent høyere volum enn budsjettert, sier Johansen.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Sweco mener: - Uhorvelige steinmengder kan gjenbrukes
Maylin fra Grimstad: - Jeg har alltid hatt en drøm om å kjøre lastebil
Volvo-selger Jan Erik Roset: Du kjente det i tanngarden når den tok i...
SE VIDEO: Her smeller det nesten front mot front for sjåfør Lillestøl
Nye Veier forklarer: - Flere årsaker til raset over E6 i Malvik
Lastebiluhell: E16 er mellom Skui og Sollihøgda er sperret
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.102