23948sdkhjf

Dieselkutt: Denne Volvoen bruker 18 prosent mindre enn i 2018

I 2018 brukte en tilsvarende FH460 i test 2,62 liter per mil. I samme test i år, nå med I-Save, er forbruket gått ned til 2,15 liter per mil - adblue inkludert.

DIESEL OG ADBLUE: Testing av dieselforbruk har alltid stått sentralt i lastebilverden - og ikke minst i tyske magasiner. 

Dieselforbruket har likevel kommet i skyggen av watt og hurtiglading de siste par årene, i hvert fall i nyhetsbildet.

Men - når vi kan anta at halvparten av alle nye lastebiler som selges i 2030 fortsatt går på diesel, da er det idiotisk både økonomisk og klimamessig å ikke fortsatt holde et sterkt søkelyset på dieselforbruk. Og adblueforbruk.

Adblue har alltid vært en del av regnestykket, men så lenge både forbruk av og priser på adblue har vært lave, har det vært lett å overse. Ikke nå lenger. Putins angrep på Ukraina har endret tilgang og prisbilde på mye i verden.

Testet i tysk format

I dagens pressemelding opplyser Volvo at en fersk test gjennomført av Jan Burgdorf for de tyske magasinene Trucker og VerkehrsRundschau viser at dagens FH460 altså går 18 prosent rimeligere enn 2018-modellen av FH460. 

Volvo har ikke lagt ved link til testen eller fortalt hvilke andre biler som evt var med i testen. Men 18 prosent reduksjon på samme modell, på fire år, bare med diverse oppgraderinger som I-Save etc er rimelig sterkt.

Mye har skjedd siden 2018

Det Volvo ikke skriver, er at Burgdorf karakteriserer 2018-forbruket av FH460 som ganske dårlig. Meeeen, 18 prosent er uansett sterk forbedring.

Så er jo spørsmålet hvor overførbart et slik resultat er til mer "norske biler" dvs med større motor og høyere tonnasje? Sannsynligheten er at forbedringen er minst like stor.

Testen og lastebilene:

  • Testen ble utført av Jan Burgdorf, journalist i magasinene Trucker og VerkehrsRundschau i Tyskland.
  • Total distanse for testruten: 343 kilometer. Ruten brukes for å teste forskjellige produsenters lastebiler i et vidt spekter av forhold.
  • Total vogntogvekt: 32 tonn.
  • Hastighet på cruise control: 85 km/t.
  • Lastebil testet i 2018: Volvo FH 460. Euro 6.
  • Lastebil testet i 2022: Volvo FH 460 med I-Save, 3. generasjon. Euro 6.
  • Gjennomsnittshastighet:
    • 2018: 79,8 km/t.
    • 2022: 79,9 km/t.
  • Drivstofforbruk, inkludert adblue:
    • 2018: 26,15 liter per 100 km.
    • 2022: 21,48 liter per 100 km.

 I-Save ble altså lansert i 2019. Motoren på 13 liter med Volvos Turbo Compound-teknologi, D13TC, gjør det mulig å kjøre på lavere turtall og høyere gir mer av tiden. I-Torque-funksjonen styrer girvalg, dreiemoment i motoren og bremsene når I-Cruise er aktiv. Funksjonen bruker I-See til å se på topografien på ruten som kommer og vurderer hvor mye moment motoren trenger for å kjøre så energi- og drivstoffeffektivt som mulig, basert på kjøretøyets totale vekt.

Kilde: Pressemelding fra Volvo

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Tunge bro-løft! 120 tonn stål og 400 tonn betong på Bryn fra natt til mandag
Ole Gunnar Tuft: Fremtiden er radiostyrt
Milliardjobb: Oppgradering av norsk forskningsstasjon i Antarktis
Penger å hente: «Alt» om Enova-støtte til anleggsbransjen
Eierskifte hos Sørum Transport AS
NCC har bygget to hoppbakker i Trondheim
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.062