23948sdkhjf

Bruskandalene: Statens vegvesen må også bytte ut fagverksbru over E6

Sletta bru i Eidsvoll kommune kan ikke forsterkes og må byttes ut med ei helt ny bru.

ETTER KOLLAPSEN PÅ TRETTEN: Nå er det klart at Sletta bru over E6 i Eidsvoll ikke kan forsterkes. Dermed må det bygges ny bru.

- Vi har vært åpne om det har vært krevende å finne løsninger for Sletta bru. Det har vært håp om at brua kunne forsterkes og gjenåpnes med noe redusert bæreevne, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen i en pressemelding.

Etter en omfattende prosess er det nå klart at håpet ikke lot seg omsette i realitet. Brua kan ikke gjenåpnes, heller ikke med redusert belastning. Sletta bru sto ferdig i 2011.

Trodde på annen løsning

For mindre enn to måneder siden mente Statens vegvesen ifølge en nyhetsmelding fra etaten datert 24. januar at Sletta bru enten ville «bli forsterket, men mest sannsynlig (…) bli gjenåpnet med redusert bæreevne». Slik gikk det altså ikke.

Statens vegvesen skriver at de jobber videre med løsninger for de øvrige bruene som etaten har ansvar for, og som fortsatt er stengt eller har fått nedsatt lastkvalifisering etter at brua på Tretten kollapset.

For vegvesenets del er det snakk om seks bruer, mens Viken fylke og Innlandet fylke har ansvaret for ytterligere fire fagverksbruer. Statens vegvesen lover at informasjon om dette vil komme så snart det blir konkludert for hver av bruene.

Næringsbehov spilte inn

Behovene til næringstransporten er blant det som har vært avgjørende. Bruksklassen til Sletta bru var BK 10/60, som betyr at den skulle tåle 10 tonn aksellast og totalvekt på 60 tonn.

– Parallelt med at vi har jobbet med mulige forsterkningsløsninger, har det blitt avklart at næringstransportens behov gjør at den må tåle den lasten som overgangsbrua opprinnelig var dimensjonert for. Det er derfor ikke lengre noe alternativ å gjenåpne brua med lavere bruksklasse, sier Eiterjord.

Det er ikke aktuelt med omlegging av veien og bru et annet sted. Dette er blitt avklart etter dialog med kommunen og nærmiljøet.

Statens vegvesen skal umiddelbart starte prosjektering av ny bru. Etter prosjektering skal den godkjennes av Vegdirektoratet. Deretter kan byggingen lyses ut anbud. Målet er at byggingen skal starte etter sommerferien i år.

– Vi beklager ulempene dette medfører for de som bruker brua, sier Eiterjord.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens vegvesen, tidligere nyhetssaker

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109