Flyplassene skal bli utslippsfrie

200 europeiske lufthavner har sluttet seg til en resolusjon om å bli utslippsfrie innen 2050.

I resolusjonen ligger det en klar forpliktelse for flyplassene om å arbeide for at hele luftfartsindustrien – inkludert flyselskapene, flyprodusentene og produsentene av flydrivstoff – slutter seg til målet om nullutslipp. Foto: ScanStock Photo
I resolusjonen ligger det en klar forpliktelse for flyplassene om å arbeide for at hele luftfartsindustrien – inkludert flyselskapene, flyprodusentene og produsentene av flydrivstoff – slutter seg til målet om nullutslipp. Foto: ScanStock Photo
Publisert Oppdatert

Generalforsamlingen i bransjeorganisasjonen ACI (Airport Council International) Europe – der Avinor og de aller fleste av Europas flyplasser er medlemmer, har vedtatt en resolusjon om nullutslipp av klimagasser innen 2050.

Så langt har nærmere 200 av de totalt omkring 500 flyplassene som er medlemmer av ACI Europe sluttet seg til resolusjonen. Flyplassbransjen tilpasser seg med det Paris-avtalen og ambisjonene til det store flertallet av EU-landene.

I resolusjonen ligger det en klar forpliktelse for flyplassene om å arbeide for at hele luftfartsindustrien – inkludert flyselskapene, flyprodusentene og produsentene av flydrivstoff – slutter seg til målet om nullutslipp.

– Avinors ambisjon er å være utslippsfri i 2030, sier Dag Falk-Petersen. Foto: Avinor
– Avinors ambisjon er å være utslippsfri i 2030, sier Dag Falk-Petersen. Foto: Avinor

Avinors lufthavndrift skal bli utslippsfri allerede i 2030

Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor er godt fornøyd med resolusjonen.

– Det er flott at nærmere 200 flyplasser i Europa allerede har sluttet seg til målet om en utslippsfri lufthavndrift innen 2050. Avinors ambisjon er å være utslippsfri i 2030, sier Falk-Petersen, som også er styremedlem i ACI. Han understreker likevel at den store utfordringen er utslippene fra flyene:

– Jeg er godt fornøyd med at ACIs resolusjon også inneholder en forpliktelse om å arbeide aktivt for at hele luftfartsindustrien blir utslippsfri. Det innebærer blant annet en mye mer offensiv satsing på bærekraftig jet biodrivstoff og elektrifisering. Her hjemme har Avinor, i samarbeid med de største flyselskapene, gjennom flere år hatt en sentral rolle innen bransjen på dette området. Vi har satt av 100 millioner kroner som bidrag til utvikling av bærekraftig jet biodrivstoff. Og som kjent har vi en visjon om at all innlands flytrafikk i Norge skal være elektrifisert innen 2040, avslutter Falk-Petersen.