Årets trucker er kåret

Jungheinrich, Still og UniCarriers delte på de fire IFOY Award som nylig ble delt ut i München i forbindelse med utstillingen transport logistic.

Alle prisvinnerne av International Forklift Truck of the Year (IFOY) samlet på podiet i München den 5. mai. Foto: IFOY
Alle prisvinnerne av International Forklift Truck of the Year (IFOY) samlet på podiet i München den 5. mai. Foto: IFOY
Sist oppdatert

De fire vinnerne ble:

Jungheinrich EFG S30s i kategorien for motvektstrucker opp til 3,5 tonn

Juryen kaller EFG S30 en perfekt "all-rounder" til volummarkedet, med en ergonomi, komfort og intelligent utformet førerplass som imøtekommer kravene til den nye generasjonen truckførere. Juryen fremhevet også truckens enkle og automatiske batteribyttefunksjon og "Pure Energy"-teknologikonseptet som muliggjør toskifts-drift uten behov for å bytte batteri.

 

 

Still RX 60-80 i kategorien for motvektstrucker over 3,5 tonn

Også i den tyngre klassen valgte juryen en elektrisk truck. Still RX60-80 gir brukerne stor merverdi og er et klart bevis på at elektriske trucker nå endelig har funnet sin plass også i de tyngre segmentene. I tillegg til en rekke ergonomiske innovasjoner, ble juryen imponert av både 8-tonnerens krefter og smidighet.

 

 

UniCarriers Tergo URS i kategorien for lagertrucker

Denne kombinerte smalgangs- og reachtrucken imponerte juryen med sin multifunksjonalitet og sitt fremtidsrettede ergonomikonsept. Den kombinerer fordelene til et kompakt utformet lager med behov for færre trucktyper og imøtekommer i følge juryen markedets behov for effektivitet og ergonomi på en unik måte.

 

 

Still i kategorien for intralogistikk-løsninger

Prisen ble gitt til en løsning Still har utviklet for håndtering av råvarer i storsekker i det tyske selskapet Kuraray Europe. Her kombineres for første gang semiautomatiske shuttler med automatiske FM-X reachtrucker i et kompakt smalgangslager. Juryen hevder at dette er en ekstremt intelligent løsning som gir kunden store gevinster. Med Kurarayprosjektet har Still satt en ny standard når det gjelder lagerplanleging og design, skriver juryen.

 

Omfattende testing

Totalt var 14 trucker og løsninger fra Clark, Jungheinrich, Still, Toyota Material Handling og UniCarriers var med i årets bedømming. Juryen har bestått av fagpressejournalister fra en rekke land og deres endelige valg var i stor grad basert på resultatene av IFOY Test og IFOY Innovation Check som alle nominerte modeller måtte gjennomgå over en periode på én uke hos den offisielle logistikkpartneren Hellmann Worldwide Logistics i Osnabrück. IFOY-testen måler og sammenligner data med konkurrerende modeller. IFOY Innovation Check er utarbeidet av spesialister fra Dortmund-baserte Fraunhofer Institut für materialfluss und logistik (IML), og fokuserer utelukkende på innovasjoner og graden av disse i forhold til markedet. I tillegg har jurymedlemmene selv prøvekjørt alle de nominerte modellene.

– Det har vært intense diskusjoner og valgene har vært de vanskeligste IFOY-juryen noen gang har tatt, sa juryformann Anita Würmser under prisutdelingen i München den 5. mai.

Juryen har bestått av fagpressejournalister fra en rekke land og deres endelige valg var i stor grad basert på resultatene av IFOY Test og IFOY Innovation Check som alle nominerte modeller måtte gjennomgå over en periode på én uke hos den offisielle logistikkpartneren Hellmann Worldwide Logistics i Osnabrück. Foto: IFOY
Juryen har bestått av fagpressejournalister fra en rekke land og deres endelige valg var i stor grad basert på resultatene av IFOY Test og IFOY Innovation Check som alle nominerte modeller måtte gjennomgå over en periode på én uke hos den offisielle logistikkpartneren Hellmann Worldwide Logistics i Osnabrück. Foto: IFOY

Denne saken ble første gang publisert 07/05 2015, og sist oppdatert 07/04 2017