23948sdkhjf

AutoStore på rekordtid

e-handelsselskapet Jollyroom dobler omsetninger fra én milliard svenske kroner i fjor til to milliarder i år. For å takle den voldsomme veksten ble en AutoStore implementert på rekordtid.

Jollyroom selger barne- og babyprodukter på nett, og er en av Nordens raskest voksende e-handelsaktører. For å kunne fortsette å møte kundenes krav på raske og sikre leveranser i sterk vekst, investerer selskapet 73 millioner kroner i en helautomatisert logistikkløsning. Selskapets AutoStore kommer til å være i full drift innen årets julehandel. Det består av 90.000 kasser som betjenes av 96 plukkroboter, men Jollyroom opplyser at det allerede nå er klart til å utvides til neste til slik at kapasiteten vokser med selskapet.

Dobler leveringskapasiteten

– AutoStore kommer til å fordoble leveransekapasiteten vår på ordre av små og mellomstore artikler. Vi jobber hele tiden aktivt med å modernisere og effektivisere virksomheten vår, gjennom å bytte ut gamle løsninger med nye. På den måten senker vi håndteringskostnadene våre, noe som videre gjør det mulig for oss å tilby kundene våre enda bedre priser, sier Cecilia Olsson, logistikksjef i Jollyroom. Hun påpeker at anlegget forbruker ekstremt lite energi og således er en gjennomtenkt løsning også ut fra et miljømessig perspektiv.

Netthandelspionér

– Dette er andre gang jeg bygger en AutoStore sammen med Element Logic. Første gang var med Komplett i 2007, forteller Ole Sauar (39), adm. direktør og majoritetseier av Jollyroom. I 1996 etablerte han en av Norges aller første nettbutikker – Viking Computer i Arendal som ble slått sammen med Komplett i Sandefjord i 1999. Sauar fikk raskt ansvaret for oppbyggingen av Komplett i Sverige og Danmark, men i 2010 ble Jollyroom Group startet i Göteborg.

Sauar opplyser at han har gode erfaringer med både systemet og leverandøren, på grunn av dets enkelhet, konkurransedyktige pris og raske installasjon.

Rekordrask implementering

Avtalen mellom Jollyroom og Element Logic ble signert i våres, og allerede i juli var anlegget levert og klart til igangkjøring.

– Implementeringen av Jollyrooms AutoStore må ha skjedd på rekordtid. Har man en stor salgsmessig suksess, må den logistiske tilpasningen skje like raskt. At Jollyroom, med eksisterende organisasjon, lyktes med dette på så kort tid, uten å påvirke annet arbeid, viser hvor dynamisk de er som bedrift, sier salgssjef Terje Skjølberg i Element Logic.

Investering i ytterligere vekst

Jollyroom presiserer at det nye robotlageret ikke kommer til å påvirke noen eksisterende ansettelser og at selskapet vil fortsette å rekruttere medarbeidere innenfor lager og logistikk utover høsten, før årets julehandel.

– Det er lett å tenke at en automatisert logistikkløsning vil erstatte lagerpersonalet, men det er ikke tilfellet. Vår nye AutoStore er en investering i ytterligere vekst, og vekst skaper arbeid. Det nye anlegget har dessuten mange ergonomiske fordeler for våre medarbeidere, som dempet lydnivå og ergonomisk utformede pakkestasjoner, avslutter Cecilia Olsson.

Jollyroom

Jollyroom Group AB er i dag et ledende selskap innen netthandel av barne- og babyprodukter i Norden. Med et sortiment på 40.000 artikler hevder selskapet å tilby alle de produkter barnefamilien trenger. Målet er å nå kunden allerede når kvinnen er gravid og å være en «one-stop-shop» for produkter frem til barna slutter å leke i 10-12 års alderen.

Jollyroom har 65.000 kvm lager og kontor på Hisingen utenfor Göteborg og omsatte i fjor for drøye en milliard svenske kroner. I år regner man med at den vil passere to milliarder.

Vi skylder å gjøre oppmerksom på at tungt.no og Logistikk & Ledelse er en del av Egmont som eier 37,5 prosent av Jollyroom Group AB.

KLIKK for alle artikler i Lager og logistikk.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078