23948sdkhjf

Dagligvareveksten på nett stopper opp

Eksisterende kunder kjøper mer, men få nye kommer til.

– I 2016 handlet fem prosent av oss dagligvarer på nett. I 2017 økte dette til ti prosent, og mange mente vi sto ved starten av en bratt vekstperiode. Siden er én av de to store aktørene gått konkurs, den andre sliter med lønnsomheten og de etablerte dagligvarekjedene har bare så smått begynt å rulle ut sine netthandelskonsept, sier Rikke Kyllenstjerna, netthandelsekspert i PostNord. – Våre tall tyder på at eventuell volumvekst fra i fjor til i år, primært må skyldes at de som allerede er kunder kjøper mer. Ikke at nye kommer til, fortsetter Kyllenstjerna

PostNords halvårsrapport «Netthandel i Norden» er basert på landsrepresentative intervjuer i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Her kommer det frem at ti prosent av norske forbrukere oppgir å ha handlet dagligvarer på nett i første halvår – nøyaktig samme tall som i fjor.

– Dagligvarer på nett er jo et volumspill, der man venter på den kritiske massen som skal gjøre at man begynner i å tjene penger. Derfor er det interessante tall, sier Kyllenstjerna.

Nordmenn på topp i Norden

Totalt øker imidlertid netthandelen både i Norge og i Norden totalt. I første halvår handlet nordmenn for 21,9 milliarder kroner på nett, en økning fra 20,4 milliarder kroner i første halvår i fjor.

Mens veksten i Norge var på drøye 7 prosent, var den for hele Norden på 11 prosent: fra 89,9 til 104 milliarder kroner. Per innbygger er det nordmenn som legger igjen mest penger, og 63 prosent av oss handler på nett hver måned.

Yngre handler betydelig mer enn eldre, men aller mest handler forbrukere i alderen 30 - 49 år der i snitt 73 prosent kjøper noe via nett hver eneste måned.

Også mest ivrige på utenlandske markedsplasser

– Dagens unge forbrukere kommer inn med utgangspunktet «nett først», så når den mest kjøpesterke gruppen mellom 30 og 49 år allerede dominerer netthandelen, tyder det på at den totale veksten i netthandel bare vil fortsette, sier Rikke Kyllenstjerna.

Omtrent seks av ti nordmenn som har handlet på nettet, har kjøpt varer fra en markedsplass som Wish, Amazon, Zalando, eBay eller Alibaba det siste året, sammenlignet med 44 prosent i Sverige og Danmark, og 52 prosent i Finland.

– Hvordan varene leveres spiller en viktigere rolle både for kjøp og ikke minst gjenkjøp, og nøkkelen er valgfrihet. De som ikke tar denne utviklingen på alvor, vil risikere å tape kampen om kundene, sier Rikke Kyllenstjerna i PostNord.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095