Kompakt designvinner

Den svært kompakte konstruksjonen med Li-ionbatteri integrert i chassiset var en avgjørende faktor for at Jungheinrichs ERC 216zi er blitt hedret med en iF Design Award.

Med integrert Li-ionbatteri i chassiset er ERC 216zi svært kompakt og hendig. Siden batterikassen bak masten er fjernet, er lengden inkludert gaffelryggen (L2) bare 1.245 mm.
Med integrert Li-ionbatteri i chassiset er ERC 216zi svært kompakt og hendig. Siden batterikassen bak masten er fjernet, er lengden inkludert gaffelryggen (L2) bare 1.245 mm. Foto: Jungheinrich
Publisert Oppdatert

I 2018 lanserte Jungheinrich den banebrytende skyvemasttrucken ETV 216i. Det var den første trucken i verden hvor grunndesignet var basert på et Litium-ionbatteri som var fullt integrert i truckens chassis. Det resulterte i en dramatisk forbedring av både sikten, ergonomien og plassen til truckføreren.

Da Jungheinrich lanserte den nye støttebenstrucken ERC 216zi i fjor var det den andre truckmodellen med denne konstruksjonen og nå er den blitt hedret med den anerkjente designprisen iF Design Award. Trucken er også blant de nominerte til årets IFOY Award.

Mest kompakte i sin klasse

ERC 216zi ble første gang vist på et pressearrangement i Hamburg i januar i fjor. Det var den andre truckmodellen som Jungheinrich lanserte med Li-ionbatteri integrert i chassiset. Arkivfoto: Henning Ivarson
ERC 216zi ble første gang vist på et pressearrangement i Hamburg i januar i fjor. Det var den andre truckmodellen som Jungheinrich lanserte med Li-ionbatteri integrert i chassiset. Arkivfoto: Henning Ivarson

Med integrert Li-ionbatteri i chassiset er ERC 216zi svært kompakt og hendig. Siden batterikassen bak masten er fjernet, er lengden inkludert gaffelryggen (L2) bare 1.245 mm. Under presselanseringen i Hamburg i fjor opplyste produsenten at trucken er minst 170 mm kortere enn nærmeste konkurrent og dermed fremstår som den mest kompakte elektriske støttebenstrucken i sin klasse på markedet.

Fokus på ergonomi og sikkerhet

Det ble lagt stor vekt på ergonomien under utviklingen av ERC 216zi. En fast førerplattform med solide sidevegger og et vern mot fallende gjenstander gir føreren beskyttelse og komfort.

Ifølge Jungheinrich er betjeningsenhetene ergonomisk og logisk plassert for truckføreren, og det helt nye styrekonseptet smartPILOT gir bedre manøvreringsevne på lageret. En 4-tommers skjerm er plassert i instrumentpanelet og gir god oversikt, samtidig som det nye oppbevaringssystemet gir føreren stor frihet.

iF Design Award ble utdelt for første gang i 1953 og er den eldste uavhengige designprisen. Juryen består av nær 80 internasjonale designspesialister som deler ut priser i et svært stort antall kategorier.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse