23948sdkhjf

Måløy Container Transport: Sidelasteren i vest

Sidelasteren i vestStort lengre vest enn Måløy kommer man ikke i Norges land. Utenfor ligger havet og gir rikelig med arbeid til Måløy Container Transport (MCT).Veteraner i medvind. Asgeir Gil (t.v.) ...

Sidelasteren i vest

Stort lengre vest enn Måløy kommer man ikke i Norges land. Utenfor ligger havet og gir rikelig med arbeid til Måløy Container Transport (MCT).

Veteraner i medvind. Asgeir Gil (t.v.) og Knut Aare har fraktet containere for Måløy Container Transport i 20 år og knyttet sammen hav og land. Foto: Frode Tellevik

Frode Tellevik

For det er naturlig nok containere det handler mest om hos MCT. I fjor fraktet de 2.565 av dem med sine tre sidelastere. Fiskeeksport sto for mesteparten.

- Vi er heldige som har Norway Pelagic som vår største kunde. De utgjør over halvparten av omsetningen vår, forteller daglig leder Asgeir Gil.

Norway Pelagic er Norges største eksportør på pelagisk fisk med sine 400.000 tonn hvert år. De tar imot brorparten av all pelagisk fisk som leveres i Norge til menneskemat på sine anlegg som er spredt fra Sirevåg i sør til Honningsvåg i nord.

Pelagisk fisk betyr sild, lodde og makrell på fagspråket, altså blank fisk.

Produksjonen ved anleggene i Måløy gir mye arbeid til MCT, som fungerer som bindeledd mellom anleggene og båtene som laster fisk i frysecontainere til Europa og resten av verden. Norway Pelagic sitt sentrallager ligger også i Måløy og er blant de største fryselagrene i landet med sine 20.000 kvadratmeter.

- En annen god kunde er Maersk, som vi har kjørt for i over 20 år. MCT hadde forresten 20-års jubileum 15. oktober i fjor, sier Asgeir og peker på veggen bak oss.

- Sidelasteren på bildet der var den første vi kjøpte og den byttet vi inn i fjor. Den så faktisk nesten like bra ut etter 20 års tjeneste. Jeg fikk utrolig nok betalt for den i innbytte, ikke bare stålprisen, som jeg fryktet, smiler han.

Svenske Hammar har stått for leveransene av sidelaster i alle disse 20 årene. I dag er det tre relativt nye av dem i stallen. Den eldste er bare 14 år.

- Den er så godt som ny. Vi har kjørt strengt vedlikehold på dem hele tiden og har dyktige folk til å operere dem, slår Asgeir fast.

En av dem er transportleder Knut Aare, med 19 års fartstid i bedriften.

I fjor fikk både Knut og Asgeir IRUs utmerkelse for lang fartstid på veien uten alvorlige uhell, utdelt av NLF.

Begge er ringrever i bransjen. Asgeir med fortid som transportør i Stie´s.

- MCT drev en del utlandstransport tidligere, men i 2011 bestemte vi oss for å avslutte den delen av virksomheten. Vi kvittet oss med to biler. Det ble ikke penger av det lenger, sier han.

Kara Transport

Asgeir Gil eier også 25 prosent i Kara Transport. Måløyfirmaet ble etablert i 2008 og kom i medias søkelys i forbindelse med kabotasjesaken på Voss like før jul i 2011, der Bring måtte svare for seg til samferdselsministeren.

Kara Transport, som er et rent tradingselskap, hadde leid inn en bil fra Bring på et oppdrag. Asgeir forklarer hvordan han ser på kabotasjeproblemet.

- Den bilen som ble stanset på Voss var noe helt spesielt, for det var Bring i Stryn som hadde sendt denne bilen for å hente det aktuelle lasset. Bama Logistics, som eier 50 prosent av Kara Transport, er steinharde på dette med kabotasje. Men av og til er det en grense for hvor langt du klarer å følge en historikk på en bil, gjerne gjennom flere ledd. Man får kanskje en klar garanti, men at det er vanskelig å kontrollere er helt klart. Ofte må vi laste et titalls biler over natta og da er det ikke like lett å garantere at ikke slike ting kan skje. Girteka har for eksempel biler over alt og kjører gjerne lange avstander med tomme biler. Vi skal heller ikke glemme at vi som transporttilbydere, er til for våre kunder, ikke bare fordi det er en hyggelig bransje. Kundene forventer at vi kan stille med et gitt antall biler, når behovet er tilstede, ikke dagen etterpå. Når det er sagt, så er jeg absolutt for ett strengt regime på all kabotasjetransport, og mener det er riktig å kontrollere den strengt, men rettferdig. Og vi trenger en fagpresse, og et NLF som er opptatt av problemene, sier Asgeir.

For å sette det hele i perspektiv, drar han linjene tilbake til sin egen karriere som utlandssjåfør.

- Vi opererte jo på samme måte på kontinentet før i tiden. Jeg sto i Syd-Spania og kjørte til Syd-Italia for å laste gang på gang. Så Girteka og andre driver på sett og vis slik vi norske drev på den tiden, både på godt og vondt. Min første tur til Spania var i 1977. Vi levde på parkeringsplasser med primusen vi også. Jeg husker godt at vi hadde sosiale happeninger på parkeringsplassen i Lokeren sammen med andre norske sjåfører, på lik linje med det utenlandske selskaper har her i dag. Det er ikke slik at det vi gjorde den gang var ulovlige transporter, men vi tøyde jo strikken når vi måtte, det er helt sikkert.

Jeg ble også angrepet i Valencia av spanske sjåfører som streiket fordi vi tok fra dem kjøringen. Frem til begynnelsen på 80-tallet hadde de kjørt alt godset til grensen for omlasting med sine små Pegasoer, for så å oppleve at vi fikk kjøre inn i Spania og laste selv da EU kom og alt ble frigitt. Vi er litt der som spanske sjåfører var den gang, mener han.

Asgeir er aktiv i styret til NLF i Sogn og Fjordane og advarer ofte om at vi bør være litt varsomme i forhold til å ikke skyte oss selv i foten.

- Det er noen proteksjonistiske trekk i denne debatten. Det bør vi være veldig forsiktige med. Vi norske har i alle år visst om høydebegrensninger og lastebegrensninger på kontinentet. Det er det som er sannheten. Vi har visst at det er 4 meter og 40 tonn som gjelder på kontinentet. Kanskje det vi opplever nå er takk for sist fra EU?

Utland

Asgeir er glad han nå kan padle i sin egen dam, uten innblanding fra andre. De store konkurrentene må han til Bergen eller Ålesund for å finne. Containertransporten i denne delen av fylket er MCT alene om.

Det meste MCT har kjørt er 130 containere på en uke, eller 3.200 tonn med fisk. Oppdragsmengden går i bølger, som den ofte gjør i fiskeindustrien.

Norway Pelagic leverer det meste av ferskfisk til Tyskland og Holland, men også land i Afrika er på kundelisten. Pris og størrelse er avgjørende for hvor fisken havner. I tillegg til pelagisk fisk kjører MCT endel for lakseeksportører i fylket, som også skiper ut produktene sine fra Måløy.

Maersk sine båter fra Bremerhaven i Tyskland snur i Ålesund etter å ha anløpt Måløy.

- I natt kom det fire importcontainere med flis og møbler som skal til Førde. Også til Florø går det endel containere og der har vi samarbeid med en sidelaster som opereres av Per Bortheim Transport. Det er ikke volum nok til at vi kan ha en bil stasjonert der, sier Asgeir.

I tillegg til Maersk anløper også flere andre rutebåter fra kontinentet Måløy.

Men grunnlaget for MCT ble lagt da Maersk startet sin rutebåt i 1992.

- Vi har en fast kundegruppe på 8 - 10 kunder som er bærerne av volumet vi frakter. I tillegg til fisk frakter vi olivin fra gruvene på Åheim og vi frakter mye importvarer rundt i fylket.

Hos Hofseth AS i Syvde produserer de porsjonslaks til det amerikanske markedet og leverer på det meste åtte-ni containere i uka, forteller han.

Fordelen for MCT er at kundene ligger relativt nær utskipingskaia i Måløy. De klarer seg med tre sidelastere for å få jobben gjort. - Men det hender også vi får turer med containere til Nord-Norge, også ekspressturer med to mann. Det er slike turer vi liker godt, innrømmer han.

De har fine dager, sjåførene i Måløy. Men vi skal ikke lengre tilbake enn til i 2008 da MCT, som så mange andre, holdt på å brekke ryggen.

- Det var flere faktorer som førte til det. Vi hadde en kontrakt vi ikke kom oss ut av der vi kjøpte inn utstyr som vi ikke fikk brukt slik planen var. Makrellfisket sviktet også den høsten, så det ble en total svikt for oss og vi tapte forferdelig mye penger, forteller Asgeir.

Kjører hver dag

MCT må sies å ha en ganske flat administrasjon. Asgeir er ute og kjører containere hver dag og tar fakturering og annet kontorarbeid på kveldstid og i helgene.

- Det er veldig kjekt å kjøre bil igjen, fastslår han.

Knut tar seg av trafikkstyringen og har kontakten med anleggene de henter hos. Den direkte kontakten fungerer som vanlig best.

- Vi har jo opplevd at nye aktører går friskt ut og forkynner at nå skal vi gjøre det sånn og sånn, men vi pleier å avkle dem ganske fort. Kunnskapene om hvordan dette foregår i praksis er ikke alltid like stor når nye mennesker skal revolusjonere logistikken. Knut er veldig flink til å fortelle dem det også, sier Asgeir og smiler lurt til sin gode kollega.

Fjoråret var det travleste så langt i MCT sin 20-årige historie. Et raskt overslag viser som tidligere nevnt at bedriften i 2012 flyttet på totalt 2.565 containere. Det blir noen turer for dagen.

- Jeg har etterspurt et godt programstyringsverktøy for vår type kjøring i lengre tid, men foreløpig har vi ikke funnet noe som er bedre enn det vi har utviklet selv. Det begynte med et vanlig Excel-ark for mange år siden og det fungerer bra. Vi har bedre oversikt over alle containerne enn de fleste. Det enkleste er ofte det beste, medgir Asgeir.

På sine 20 år har MCT ifølge Asgeir Gil ikke hatt en eneste klage fra kunder. Alle containere har blitt levert uten skader og til rett tid. De har travle, men trivelige dager i Måløy.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078