Lanserte støtte for elektriske varebiler

Nå står elektriske varebiler for tur og den første milliarden har staten allerede bevilget.

Støtteordningen gjelder førstegangsregistrering og er avhengig av bilens effekt.
Støtteordningen gjelder førstegangsregistrering og er avhengig av bilens effekt. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen lanserte 27. august støtteordningen for elektriske varebiler.

Norge til globalt ledende når det gjelder innføring av nullutslipps personbiler på veiene. Dette har vært mulig å få til gjennom statens bruk av økonomiske incentiver.

Den første milliarden

Nå står varebilene for tur og den første milliarden har staten allerede bevilget.

- Norsk bilbransje har lagt ned et betydelig arbeid for å få elektriske biler ut på veien. Ikke bare har vi påvirket bilfabrikkene til å produsere elektriske personbiler til Norge, vi har også foretatt store investeringer i utstyr og kompetanse for å møte teknologien. Det ligger i bransjens natur å ville selge så mye så mulig, så vi håper jo milliarden blir brukt opp, sier Stig Morten Nilsen adm. dir i Norges Bilbransjeforbund.

Stig Morten Nilsen i NBF forklarer at vi er avhengig av å ha kundene med på laget – og ovenfor kunder hjelper økonomiske incentiver
Stig Morten Nilsen i NBF forklarer at vi er avhengig av å ha kundene med på laget – og ovenfor kunder hjelper økonomiske incentiver Foto: NBF

Bedrifter og enkeltpersoner kan få støtte til kjøp av nye elvarebiler og tilhørende lader. Kjøretøyet må være en hel-elektrisk varebil klasse 2 med tillatt totalvekt under 4250 kg. Støttetilbudet gjelder kun ved førstegangsregistrering av bilen. Støttetilbudet har standardsatser basert på bilens motorytelse:

Støttetilbudet er basert på bilens motorytelse.
Støttetilbudet er basert på bilens motorytelse. Foto: NBF

I tillegg kan du få 5 000 kroner i støtte til lader til bilen. Denne søker du om først når bilen er registrert i kjøretøyregisteret.

"Alle nye varebiler skal være utslippsfrie i 2025"

- Bilbransjen har klart å selge og levere over 250.000 elektriske personbiler, det står det stor respekt av. Nå er det varebilene sin tur. Ifølge Stortinget skal også alle nye lette varebiler være utslippsfrie i 2025. Vi vil være avhengig av et bredt modellutvalg som er tilgjengelig, og der er vi avhengig av bilprodusentene. Og vi er avhengig av å ha kundene med på laget – og ovenfor kunder hjelper økonomiske incentiver. Sånn sett er ordningen kjærkommen, sier Nilsen.

Om nivået på støtten per bil er høyt nok til å gjøre en stor forskjell må evalueres underveis, men uansett vil dette bidra til å redusere utslipp fra varetransport i byene og bynære strøk. 500 norske bilforhandlere er klare til å gjøre jobben.