20 eller 30 mils rekkevidde

PSA utstyrer Expert, Jumpy og Vivaro med 50 eller 75 kilowatts batteri.

Citroën Jumpy er som sine søsken bygget på Groupe PSAs EMP2-plattform
Citroën Jumpy er som sine søsken bygget på Groupe PSAs EMP2-plattform Foto: PSA
Publisert Oppdatert

For å gjøre varelevering rundt og i byene enda mer miljøvennlig, lanserer Citroën en helelektrisk versjon av Jumpy neste år.

Bygget på Groupe PSAs EMP2-plattform, optimalisert for ulike drivstoff og drivlinjer, beholder den sine praktiske egenskaper, samtidig som den tilfredsstiller nye krav.

Ekstremt viktige

Stein Pettersen som er PR og informasjonssjef PSA Norge - Citroën og Opel er ikke i tvil om hvor viktige disse bilene blir.

- Opel Vivaro-e blir en ekstremt viktig bil for oss neste år, forklarer han.

Og det later til å bli en svært konkurransedyktig sak, særlig i dette segmentet som ikke akkurat bugner av gode alterntiver.

For nylig sendte PSA endelig ut informasjon om rekkevidden på de elektriske versjonene av sin LCV (Expert, Jumpy og Vivaro, i tillegg er Toyota Proace Electric den samme bilen.)

Batterielektriske versjoner av Jumpy, Vivaro, Expert (og Proace) kommer neste år.
Batterielektriske versjoner av Jumpy, Vivaro, Expert (og Proace) kommer neste år. Foto: PSA

20 eller 30 mils rekkevidde

For når den (de)kommer til året kan du velge mellom 50 eller 75 kilowatts-batteri, noe som oversettes i 20 eller 30 mils rekkevidde WLTP. Dermed får den svært få konkurrenter bortsett fra sine søsken selvsagt.

1,2 tonn nyttelast og 1 tonn hengervekt

Nyttelasten er foreløpig oppgitt til maks 1200 kilo og hengervekt skal ende på et tonn.

Motoreffekten er 136 hestekrefter og dreiemomentet havner på 260 Newtonmeter.

Lademuligheter

Bilene kan lades med Wallbox kombinert med normalladeinntak på henholdsvis 7,4 kW og 11 kW er mulig.

Med 100 kW supercharger lades batteriet på 50 kWt til 80 prosent på 30 minutter, og batteriet på 75 kWt når 80 prosent på 50 minutter

Tre forskjellige lengder.

På L1,L2 og L3 kan du velge 50 kWh-batteripakke (200 km WLTP).

På L2 og L3 kan du velge 75 kWh-batteripakke (300 km WLTP).

El-pickup?

I tillegg vil de elektriske modellene bli levert som chassis, noe som betyr en rekke muligheter for påbygg.

Tilskudd for næringslivet

En annen gladsak er den nylig innførte tilskudsordningen for elektriske varebiler.

- På grunn av effekten på Vivaro-e vil den få tilskudd på 50.000 kroner, forklarer Stein Pettersen.

Personbilutgaven av Vivaro får navnet Zafira Life, også denne kommer med den elektriske drivlinja.