Enklere å parkere Transit

Hvis du er så heldig å finne en ledig parkeringsplass i Oslo eller andre storbyer kan nye Ford Transit 2T og Transit Custom hjelpe sjåføren å ratte seg inn og ut av den.

Luken trenger ikke være mer enn 80 cm. lengre enn bilen for at kjøretøyet selv skal kunne parkere nærmest av seg selv. Foto: Ford
Luken trenger ikke være mer enn 80 cm. lengre enn bilen for at kjøretøyet selv skal kunne parkere nærmest av seg selv. Foto: Ford
Publisert Oppdatert

– I trafikkerte bystrøk kan det være en utfordring med et så stort nyttekjøretøy som vår nye Ford Transit 2T eller nye Transit Custom. Med Fords aktive parkeringsassistent kan sjåføren fokusere mer på å gjøre en bra jobb enn å parkere, sier Per Gunnar Berg, adm. direktør i Ford Motor Norge.

Krever bare 80 cm ekstra lengde

Med Fords parkeringsassistent får sjåføren i de nye varebilene hjelp til å finne en stor nok parkeringsplass. Med sjåførens hjelp på gass eller brems parkerer bilen automatisk, og systemet hjelper til både med lukeparkering og vertikalparkering som for eksempel ved parkering i et parkeringshus. Luken trenger faktisk ikke være mer enn 0,8 meter lengre enn bilen for at kjøretøyet selv skal kunne parkere nærmest av seg selv. 12 sensorer rundt hele bilen gjør at bilen kan styre automatisk ut av parkingsplassen. Alt føreren trenger å gjøre er å gasse eller bremse.

Med sjåførens hjelp på gass eller brems parkerer bilen automatisk, og systemet hjelper til både med lukeparkering og vertikalparkering som for eksempel ved parkering i et parkeringshus. Foto: Ford
Med sjåførens hjelp på gass eller brems parkerer bilen automatisk, og systemet hjelper til både med lukeparkering og vertikalparkering som for eksempel ved parkering i et parkeringshus. Foto: Ford

Nye Ford Transit 2T og Ford Transit Custom kommer også med varsel for kryssende trafikk når man rygger. Vidvinkelkamera både foran og bak skal også gjøre sjåføren i stand til lett å se andre trafikanter når man trenger oversikt. Ryggekameraet er plassert høyt på bilen for å gi god oversikt, også når man rygger med dørene åpne.

Ladbar hybrid kommer snart

2019 var det femte året på rad at Ford ble det største nyttekjøretøymerket i Europa. Salget var også det høyeste på 25 år, og ifølge produsenten er det gjort en rekke forbedringer på de to nye modellene som skal sørge for at merket beholder plasseringen.

2019 var det femte året på rad at Ford ble det største nyttekjøretøymerket i Europa og følge produsenten er det gjort en rekke forbedringer på Ford Transit Custom og Transit 2T som skal sørge for at merket beholder plasseringen. Foto: Ford
2019 var det femte året på rad at Ford ble det største nyttekjøretøymerket i Europa og følge produsenten er det gjort en rekke forbedringer på Ford Transit Custom og Transit 2T som skal sørge for at merket beholder plasseringen. Foto: Ford

Hele 4.600 små og store komponenter er oppgradert sammen med nye avanserte drivlinjer og avanserte førerassistanseteknologier. Det skal gjøre at nye Ford Transit 2T både kan frakte mer last og bruke mindre drivstoff. Den er også den første i segmentet som tilbys med mild hybrid-teknologi.

Den elektrifiserte Ford Transit Custom Hybrid line-up ble kåret til International Van of the Year 2020. Nye Transit Custom som ladbar hybrid ankommer Norge om kort tid. Den helelektriske rekkevidden er i henhold til den nye og strengere WLTP-målemetoden opptil 43 kilometer ved kombinert kjøring (48 kilometer ved bykjøring).

Optimaliser bruk og reduser driftskostnadene

I tillegg tilbys også FordPass Connect-modem til nye Transit 2T og Transit Custom. Det skal bidra til at flåtekunder kan optimalisere bruken og redusere de løpende driftskostnadene.

Senere i år vil Ford også lansere den helt nye FordPass Pro-appen som er spesielt utviklet for eiere av mindre bedrifter. Ifølge Ford gir appen eierne informasjonen og verktøyene de trenger for å sikre at kjøretøyene er klare for optimal bruk.