Et tog lastet med 110 tonn refuse-derived fuel

Når tog er det riktige valget: Norsk aktør når ny milepæl med togtransport av europeisk avfall,

Gjenvinningsselskapet Geminor har fullført den aller første internasjonale transporten av RDF med tog – uten støtte av lastebil.
Gjenvinningsselskapet Geminor har fullført den aller første internasjonale transporten av RDF med tog – uten støtte av lastebil. Foto: Geminor
Publisert Oppdatert

Torsdag 23. april ankom et tog lastet med 110 tonn refuse-derived fuel (RDF) til Geminors HUB i Landskrona i Sverige.

Testlasten ble transportert fra Braunsbedra nær Leipzig, der Geminor har en avdeling for innsamling og behandling av regionalt restavfall.

Første uten lastebil

- Dette utgjør den første europeiske avfallstransporten på skinner som ikke assisteres av lastebiler, forklarer administrerende direktør i Geminor, Kjetil Vikingstad.

- Godkjente jernbanespor går nå inn både på vår tyske og svenske HUB. Dermed er det ikke lenger nødvendig med lastebiltransport i noen ender av transportruten, noe som gjør dette til en milepæl både for oss og for den europeiske avfallsbransjen, forteller Vikingstad.

50 000 tonn lastekapasitet på tog

Fordi transport med skip bare er effektivt innenfor en radius på 200 km fra havnene, blir den sentrale delen av Europa et naturlig utgangspunkt for transport med tog.

I samarbeid med tyske DB Cargo har RDF-transporten til Sverige hovedsakelig blitt utført av elektriske lokomotiver, noe som gjør dette til et bærekraftig og attraktivt alternativ.

Dette er bare begynnelsen på en omfattende avfallstransport med tog i Europa og Skandinavia. Vikingstad forteller at et tog bestående av åtte vogner kan laste så mye som 500 tonn avfallsdrivstoff, noe som tilsvarer 16 lastebiler.

Også returmuligheter

- Ved å unngå bruk av veitransport oppnår vi en betydelig reduksjon av CO2-utslippet per tonn last. For tiden har vi en årlig transportkapasitet på opp til 50 000 tonn med jernbane.

Vikingstad mener dette åpner for mer transport av ballet avfall eller materialer for gjenvinning fra mange markeder i Sentral-Europa, så som Polen, Italia og Tyskland.

- Togene gir også mulighet for returtransport av produkter som papir og tømmer, noe som gjør dette til et økonomisk fornuftig så vel som et miljøvennlig transportalternativ, avslutter administrerende direktør i Geminor, Kjetil Vikingstad.