Her kommer elektriske Fiat Ducato

Kan bestilles på slutten av året med 22 eller 36 mils rekkevidde.

Stor interesse da Fiat Proffesional lydløst kjørte inn en elektrisk Ducato bak et fremmøtt pressekorps hos FCA i Torino..
Stor interesse da Fiat Proffesional lydløst kjørte inn en elektrisk Ducato bak et fremmøtt pressekorps hos FCA i Torino.. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert

22 til 36 mils rekkevidde ja, det er bra, selv om det er snakk om NEDC-målemetoden. Likevel er det gode tall i forhold til de eksisterende og kommende konkurrentene i denne klassen så langt.

Verdenspremiere

Varebilen som hadde verdenspremiere i Torino den første juli, er utviklet og designet av Fiat Professional i FCA Group selv og har ingenting med PSA sin el-satsing med samme biltype understrekes det. Da de to franske versjonene fra Peugeot og Citroen bygger om bilene hos en underleverandør, mens Fiat har utviklet og lager bilen selv.

Domenico Gostoli, prosjektleder Ducato BEV og Dag Brekken, produktsjef og markedsjef Fiat Professional i Norge.
Domenico Gostoli, prosjektleder Ducato BEV og Dag Brekken, produktsjef og markedsjef Fiat Professional i Norge. Foto: Fredrik Saugstad
Bilen som ble vist for pressen var en prototype, her ser vi ladepunktet der dieselfyllingen vanligvis er.
Bilen som ble vist for pressen var en prototype, her ser vi ladepunktet der dieselfyllingen vanligvis er. Foto: Fredrik Saugstad

36-mils rekkevidde

Batterialternativene på 47 og 79 kWh duger til henholdsvis 220 eller 360 kilometers rekkevidde målt etter NEDC-syklus.

Men Ducato skal lanseres med modulær batterioppbygging og forskjellige ladekonfigurasjoner.

Maks ytelse blir 90 kilowatt med dreiemoment på 280 Newtonmeter. Toppfart er begrenset til 100 km/t.

90 kilowatts effekt og begrenset toppfart til 100 km/t skal spare på strømmen.
90 kilowatts effekt og begrenset toppfart til 100 km/t skal spare på strømmen. Foto: Fredrik Saugstad

10-17 m3

Batterielektriske Ducato skal bli tilgjengelig i alle karosseriversjoner og vareromsvolumer som diesel-utgavene. Det vil si 10 til 17 kubikkmeter.

Nyttelasten blir oppgitt til maksimalt 1950 kilo.

Prisene er ikke klare enda, men at det er en svært interessant bil for den norske importøren er det liten tvil om.

Noen spesifikasjoner som FCA viste under presentasjonen.
Noen spesifikasjoner som FCA viste under presentasjonen. Foto: Fredrik Saugstad

Ifølge FCA er utviklingen et resultat av en større analyse av nyttekjøretøydata i forskjellige bruksområder og i samarbeid med større kunder.

Kan bestilles i slutten av året

Produksjonskapasisteten vil ligge på 7000 biler i året og leveringene skal starte fra midten av 2020, mens det blir åpnet for forhåndsbestilling mot slutten av 2019.

Før dette vil 60 felttester gjennomføres med kunder rundt i hele Europa, Norge er et aktuelt marked får vi vite.

Samtlige karosseriformer skal bli tilgjengelige forteller Fiat Professional.
Samtlige karosseriformer skal bli tilgjengelige forteller Fiat Professional. Foto: Fredrik Saugstad

El-minibuss

Man skal også kunne levere Ducato som elektrisk minibuss.

Med optimal ladekapasitet kan det store batteriet lades opp på to timer.

FCA innrømmer at de nå jobber med elektkrifisering av hele varebilrangen til Fiat Proffesional.