Høy produktivitet med lavt energiforbruk

Nye Toyota Traigo 48 hevdes å levere markedsledende energieffektivitet samtidig som den skal være svært produktiv i intensive operasjoner.

 Produksjonen av den nye serien startet opp på Toyotas fabrikk i Bologna i Italia i begynnelsen av januar.
Produksjonen av den nye serien startet opp på Toyotas fabrikk i Bologna i Italia i begynnelsen av januar. Foto: Toyota Material Handling
Sist oppdatert
Traigo 48 tilbys som 3-hjuling fra 1,5 til 2 tonn.
Traigo 48 tilbys som 3-hjuling fra 1,5 til 2 tonn. Foto: Toyota Material Handling

I forhåndsomtalen av Traigo 48 fremhever Toyota Material Handling Europe (TMHE)  at de nye elektriske 3- og 4-hjulingene er blitt utstyrt med den mest moderne teknologien og nye komponenter implementert i et kompakt chassis.

Resultatet er at brukerne skal kunne regne med en lengre driftstid uten at det går på bekostning av produktivitet, selv i de mest intensive operasjoner.

Nye Traigo 48 har også fått en ergonomisk oppgradering. For å sikre presis styrekontroll ved alle kjørehastigheter er serien utstyrt med en ny elektrisk servostyring for ultralett styring og med motstandsstyrt kontroll. De nye truckene oppgis også å gi også optimal kontroll med full stopp på rampe og nøyaktig posisjonering med og uten last.

De er også utstyrt med Toyota System of Active Stability (SAS) og AC-motorer for forbedret sikkerhet og produktivitet.

3-hjulsmodellene er nå tilgjengelige fra 1,5 til 2,0 tonn og er svært manøvrerbare i trange områder.

4-hjulsmodellene har fått en langt bedre svingradius. De har løftekapasitet fra 1,6 til 2,0 tonn og er godt egnet for intensive operasjoner både innendørs og utendørs.

 

Tilgjengelig med Lithium Ion

Toyota hevder at serien setter en ny standard innen energieffektivitet, og forbruker langt mindre energi samtidig med at den gir forbedret ytelse. De nye Traigo 48-modellene er også tilgjengelige med den alternative Lithium Ion-batteriteknologien som gir mulighet for hurtiglading til enhver tid og eliminerer behovet for batteriskift ved bruk i flere skift.

– Toyotas mål var å overgå våre kunders forventninger, og med Traigo 48 kan vi levere trucker med markedsledende produktivitet gjennom økt ytelse og lavere energiforbruk, fastslår produktsjef Kjell Einar Totsås hos Toyota Material Handling Norway AS. – Traigo 48 er også et viktig steg forover når det gjelder ergonomi takket være muligheten for Li/Ion-batterier som et standardalternativ,  som reduserer eller eliminerer behovet for  batteribytte ved flerskifts drift. Å bytte batteri kan være både tids- og arbeidskrevende, legger han til.

Traigo 48 tilbys også som 4-hjuling fra 1,6 til 2 tonn.
Traigo 48 tilbys også som 4-hjuling fra 1,6 til 2 tonn. Foto: Toyota Material Handling

Denne saken ble første gang publisert 07/01 2016, og sist oppdatert 06/04 2017