23948sdkhjf

Truckmarkedet: Avitruck i full gang med Hyster

Etter at Drammen Truckservice opphørte som importør av Hyster har det vært litt stille. Men nå er Avitruck AS i full gang i Mjøndalen. I løpet av sommeren skal man ha nye lokaler og serviceorganisasjon på plass, og på sikt skal det bygges ut et landsdekkende salgs- og serviceapparat.

Christian Ryg

Avitruck er dannet ved at eier og adm. direktør i Avitec AS som driver import av anleggsmaskiner, Tore Jacobsen og hans sønn Marius har gått inn med 35 prosent hver. Torben Lund Nielsen som solgte Hyster i Drammen Truckservice eier 30 prosent av det nystartede firmaet.

Både Lund Nielsen og Jacobsen understreker at Avitruck skal bygges opp stein for stein, uten hastverk. De er overbevist om at på den måten vil det bli en solid organisasjon som kan stå imot nedgangstider. I øyeblikket er man altså i gang med å bygge et nytt anlegg i Mjøndalen sentrum. Dessuten har servicefolk fra gamle Drammen Truckservice startet opp med et nytt firma som utelukkende skal drive service og vedlikehold, og som tar seg av det forholdsvis store antallet Hyster trucker som finnes i Norge.

- Vi har fortsatt en avtale om leveranser av trucker til Forsvaret, sier Lund Nielsen. - Dessuten finnes det mer enn 400 maskiner i Norge. Det skaper grunnlag for service og vedlikehold. Det er nettopp oppfølging og ettermarked som må danne grunnlag for det nye firmaets vekst.

Plass til «de andre»

Truckmarkedet i Norge domineres av noen få merker. Er det plass også til andre, kan man lure på?

- Jeg er overbevist om at det er plass til andre også, sier Lund Nielsen. Han understreker at for Avitrucks del kan man levere alt fra jekketraller til 52 tonns containertrucker og reachstackere fra samme produsent. Hyster har en rekke maskiner som etter hans mening er minst like gode i konstruksjonen som de svenske konkurrentene, når det gjelder det tyngste segmentet. Selv om det ikke selges mange slike maskiner i året, så er de kostbare. Det holder godt med en eller to for å skape et hyggelig resultat i regnskapet.

- Det er moderne konstruksjoner bygget i moderne fabrikker i Holland. I tillegg til at truckene er nye for en stor del, skal vi være absolutt i toppskiktet når det gjelder service. Det er her man kan skille mellom ulike merker, og det er dette kundene bør være opptatte av.

Under årets CeMAT i Hannover fikk vi se en rekke nye modeller på Hysters stand. De spente fra en totalt ny designet plukktruck, via en ny 24 volt eltruck og opp til tomcontainertruck med en ny aksel som sparer slitasje på dekkene og en ny versjon av reachstackeren med lavere forbruk. Også en ny og tyngre eltruck opp til 5 tonns kapasitet ble vist.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063