Transporter 6.1 med digital cockpit

Bestemt forrige uke: Også Transporter kan leveres med digital cockpit.

Digitalt cockpit, som her på Multivan, blir tilgjengelig også på Transporter har Volkswagen bestemt, når det kommer til Norge er ikke klart.
Digitalt cockpit, som her på Multivan, blir tilgjengelig også på Transporter har Volkswagen bestemt, når det kommer til Norge er ikke klart. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Transporter 6.1 kommer i salg i Norge i uke 42/43.

Det er snakk om en oppgradering av eksisterende modell, og ikke noen ny bil.

Og selv om mange av endringene er under skallet, merker du, og ser forskjeller med en gang.

Alle delene i fronten, fra panseret og ned, er nye.

Når du setter deg bak rattet ser du at hele dashbordet og interiøret er nytt og når du kjører avgårde merker du at styringen er mer kontant og presis.

Så hva er egentlig nytt?

Nye hovedlamper (H7)
Nye baklamper
Frontfanger
Grill
Nye felger
Elektromekanisk servostyring
Ryggekamera for sidehengslede bakdører fra fabrikk
Nye instrumenter
Nye førerassistensystemer (tilsvarende det vi kjenner fra Crafter)
Gjennomlastningsluke i skillevegg
Nytt interiør inkludert mulighet for mørk interiørfarge på Transporter Nyeste generasjon infotainment- (MIB 3)

Volkswagen Nyttekjøretøy sikter på å selge 5000 Transportere iløpet av 2020.
Volkswagen Nyttekjøretøy sikter på å selge 5000 Transportere iløpet av 2020. Foto: Fredrik Saugstad

Digitalt dashboard

Først var det kun på Multivan og Caravelle Highline man skulle få digital skjerm istedet for instumentvsingin. Forrige uke bekreftet Volkswagen at det også kan leveres på Transporter.

Når dette er klart for levering og priser, er ikke kjent.

Dette er tredje generasjon av Volkswagens modulære infotainmentsystem (MIB3) hvor instrumentene kan gjøres heldigitale. Symbiosen av disse systemene utgjør et nytt digitalt landskap, som er arrangert langs én visuell akse.

«Digital Cockpit» har et display hele 10,25 tommer og ser og oppleves svært bra på vår runde i Amsterdam.
«Digital Cockpit» har et display hele 10,25 tommer og ser og oppleves svært bra på vår runde i Amsterdam. Foto: Fredrik Saugstad

Ikke ferdigberegnet

De tre tilgjengelige motorene i Norge (alle 2,0TDI) tilfredsstiller Euro 6d-TEMP-EVAP, noe som ikke er klart i skrivende stund, derfor kan vi ikke bringe noen oppdaterte priser her nå, men det blir en udramatisk prisøkning ifølge Jaran Lea, produktsjef i Volkswagen Nyttekjøretøy med ansvar for T6.1.

Ny bredere grill, nye lykter, fanger og flere detaljer.
Ny bredere grill, nye lykter, fanger og flere detaljer. Foto: Fredrik Saugstad

Det de strengere utslippskravene har ført til er mer rensing av eksosen. Dette synes inne i kupeen ved at dashbordet nå er mer buet inn på midten enn tidligere. Rett og slett for å gjøre plass til ytterligere komponenter. Møller er nå i dialog med Volkswagen og håper de vil åpne for bestilling i uke 42/43.

– Vi jobber for å få åpnet for de mest populære modellene tidligere, forklarer Lea.

I forhold til utgående modell kan Møller avsløre noen indikasjoner på prisjusteringer: Transporter 6.1, kort 150 hk 4MOTION/DSG – ca. 6.000,- Transporter 6.1, kort 110 hk – ca. 5.000,-

Ikke store endringene bak, men baklyktene er nye.
Ikke store endringene bak, men baklyktene er nye. Foto: Fredrik Saugstad

Han kan også opplyse om hva som blir standard på T6.1 som tas inn til Norge utover vanlig standard

Ny norsk standard

Sidevindassistent Cruisekontroll
Front Assist med City-nødbremsfunksjon
Gjennomlastningsluke i skillevegg
Radio 6,5” Composition Color m/DAB+ Kjørecomputer Plus
3,0 tonn tillat totalvekt (i motsetning til 2,8 tonn på tidligere modeller)
Lys og Sikt pakke (automatisk dimming av innvendig bakspeil, automatisk kjørelysfunksjon, regnsensor)
E-Call (Nødanropssystem)

Flere førerassistentsystemer

Med T6.1 får også Transporter elektromekanisk servostyring som storebror Crafter har, det gir muligheter for flere nye assistentsystemer som Cross Wind Assist (standard), Rear Traffic Alert, Lane Assist, Park Assist, Trailer Assist, Skiltgjennkjenning, Side Assist og Side Protection.

Markedslansering kommer senere i år.
Markedslansering kommer senere i år. Foto: Fredrik Saugstad

Flåtestyring kommer

Volkswagens Carnet blir nå til WE Connect med flere opsjoner, blant annet kommer WE Connect Fleet senere til Norge med loggbok, geolokalisering og vedlikeholdsplanlegger.