Løvenskiold digitaliserer leveranse-logistikken

Løvenskiold Handel har erstattet papir og penn-prosesser med en digital leveranselogistikk. Det gir full kontroll over kostnader og er et godt utgangspunkt for å utvikle smarte leveringstilbud.

Prosessen med å digitalisere leveranselogistikken, der mye tidligere ble tatt hånd om med papir og penn, har krevd veldig mye arbeid både fra Løvenskiolds og InQuires side. Parameterne og variasjonene kan være mange og store for bare én enkelt artikkel.
Prosessen med å digitalisere leveranselogistikken, der mye tidligere ble tatt hånd om med papir og penn, har krevd veldig mye arbeid både fra Løvenskiolds og InQuires side. Parameterne og variasjonene kan være mange og store for bare én enkelt artikkel. Foto: InQuire
Publisert Oppdatert

Løvenskiold Handel eier og driver bo- og byggevarekjeden Maxbo. Med over 60 Maxbo, Maxbo Stormarkeder og Maxbo Proff byggevarehus over hele landet stilles det store krav til leveranselogistikken som måtte moderniseres.

Oppgaven ble gitt til InQuire, ett av Nordens ledende selskaper innenfor utvikling, ledelse og operativ drift av transport- og distribusjonsplattformer, med hovedkontor i Lidköping og med norsk datterselskap på Ski utenfor Oslo.

Björn Paulsson, adm. direktør i InQuire, forteller at prosessen digitaliseringsprosjektet har krevd veldig mye arbeid fra begge parter. Foto: InQuire
Björn Paulsson, adm. direktør i InQuire, forteller at prosessen digitaliseringsprosjektet har krevd veldig mye arbeid fra begge parter. Foto: InQuire

– Den første forstudien utførte vi våren 2018, og i januar i år hadde vi driftsstart. Nå rulles ut denne enorme digitaliseringsprosessen med mellom 15.000 og 16.000 artikler både fra Løvenskiolds sentrale logistikksenter på Fossum og fra regionale logistikksentre til varehus, byggeplasser og privatkunder, forteller Björn Paulsson, adm. direktør og deleier av InQuire.

Krevende digitaliseringsprosess

Prosessen med å digitalisere leveranselogistikken, der mye tidligere ble tatt hånd om med papir og penn, har krevd veldig mye arbeid både fra Løvenskiolds og InQuires side. Parameterne og variasjonene kan være mange og store for bare én enkelt artikkel. Hvordan digitaliserer man for eksempel en trelastordre som tidligere har vært notert på en papirlapp og gitt til sjåføren, og som skal leveres til en byggeplass ved et hus der du må rygge ned en hundre meter lang adkomstvei med tre meter høydebegrensning?

Christer Strand, Head of Concept i InQuire, forteller at løsningen også sørger for at leveransene fra leverandørene og inn til Løvenskiold fungerer. Foto: InQuire
Christer Strand, Head of Concept i InQuire, forteller at løsningen også sørger for at leveransene fra leverandørene og inn til Løvenskiold fungerer. Foto: InQuire

– Ja, da må kanskje parameteren lett lastebil med kran bakpå være med. Det er alle disse variasjonene og reglene som det tar tid å få på plass. Og vi kommer til å oppdage flere når vi ruller ut løsningen, men den eneste måten å få det til å fungere optimalt på, er en skjerpet gjennomføring. Vi sørger også for at leveransene fra leverandørene og inn til Løvenskiold fungerer, sier Christer Strand, Head of Concept, og deleier nummer to i InQuire.

Full kontroll over kostnader

Løvenskiold er selvfølgelig fornøyd med å kunne tilby markedet ultramoderne leveranselogistikk. Med denne løsningen får de nå også statistikk og andre forretningsdata som gjør det mulig å ha full kontroll over kostnader, foreta analyser og utvikle smarte leveringstilbud. Morten Mo, Supply Chain Director i Løvenskiold Handel, har vært ansvarlig for prosjektet og han ser store fordeler og avgjørende fremgangsfaktorer for konsernet og for Maxbo.

– Som ledende konsern innen handel, og med en av Norges mest fremgangsrike byggevarekjede i porteføljen, skal vi være best på digitalisering og leveringskvalitet i bransjen. Med InQuires løsning har vi rask, fleksibel, kostnadseffektiv og bærekraftig leveranselogistikk. Nå kan byggefirmaer bestille via Maxbos digitale plattform til nettopp det rommet i den leiligheten gipsplatene skal monteres. Eller privatkunden kan bestemme når taksteinen skal være levert i hagen, sier Mo.

Fra InQuires hold roses Morten Mo og Løvenskiold Handel for deres mot og kompetanse.

– De som ikke har drevet gjennom en slik prosess samtidig som virksomheten holdes i gang for fullt, vet ikke hva som kreves. Men nå har vi tatt et gigantisk skritt innenfor digitalisering og logistikk, sier Øystein Rønningen, Head of Business Development hos InQuire.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse