Kinesisk varebil vil slå fra seg

Prisene på Maxus e-Deliver 3 klare - utfordrer Nissans dominanse.

Den billigste versjonen blir kort versjon av e-Deliver 3 (varerom på 4,8 kubikk) med 35 kwh batteri til 279.900 kroner.
Den billigste versjonen blir kort versjon av e-Deliver 3 (varerom på 4,8 kubikk) med 35 kwh batteri til 279.900 kroner. Foto: Maxus
Sist oppdatert

Den første varebilen på markedet som er konstruert fra bunnen av som et elektrisk kjøretøy, nærmer seg norske veier.

De første med norske skilt vil vi antakelig se rundt sommeren.

Nå er prisene klare på modellen som har fått navnet e-Deliver 3, den ble tidligere omtalt som EV30 som på bildene her.

Importøren RSA har også klart å få oppjustert effekten til 122 hestekrefter slik at tilskuddsordningen for elektriske varebiler vil gi 50.000 i støtte for denne modellen.

EV30 har nå fått modellnavnet e-Deliver 3 og prisene ser absolutt ok ut.
EV30 har nå fått modellnavnet e-Deliver 3 og prisene ser absolutt ok ut. Foto: Maxus

Konkurransedyktige priser:

Og prisene, før tilskuddet, ser konkurransedyktige ut. Den billigste versjonen blir kort versjon av e-Deliver 3 (varerom på 4,8 kubikk) med 35 kwh batteri til 279.900 kroner.

Mer interessant blir nok versjonen med 52,5 kwh-batteri med ca 300 kilometers rekkevidde til 319.000 kroner.

Den dyreste blir e-Deliver i lang versjon (6,3 kubikkmeters varerom) med 52,5 kwh-batteri til 349.900 kroner.

Nissan har rett og slett herjet i det lille segmentet som vi kaller elektriske varebiler.
Nissan har rett og slett herjet i det lille segmentet som vi kaller elektriske varebiler. Foto: OFV

Utfordrer til Nissan

Sammenlignet med Nissan e-NV200 som koster fra 290.000 til 305.000 kroner ser dette ut til å bli en real fight.

Rekkevidde

To batteripakker på 35 og 52,5 kWh blir tilgjengelige.

Rekkevidden på de to forskjellige batteripakkene oppgis til 200 - 300 km, foreløpig.

Maxus e-Deliver3 er konstruert fra bunnen av som elbil, dette skal spare 200 kilo som gagner nyttelasten forteller importøren.
Maxus e-Deliver3 er konstruert fra bunnen av som elbil, dette skal spare 200 kilo som gagner nyttelasten forteller importøren. Foto: Maxus
Interiøret ser mer oppdatert ut enn på storebroren EV80.
Interiøret ser mer oppdatert ut enn på storebroren EV80. Foto: Maxus

Ladetid

RSA oppgir at e-Delivery 3 oppnår 80 % lading på 45 minutter vedDC/30 kW og 5 timer på AC/6,6 kW.

To lengder

e-Deliver 3 kommer i to forskjellige lengder, med vareromsvolum på 4,8 og 6,3 m3, og opptil 1.000 kg nyttelast.

Denne saken ble første gang publisert 15/01 2020, og sist oppdatert 16/01 2020