Norges største og mest komplette bilanlegg

«Bilhuset for alle» er slagordet til den nye forhandleren Bertel O. Steen Lørenskog som har samlet samtlige av konsernets personbilmerker under samme tak, i tillegg til varebiler, lastebiler og busser i et eget proffsenter.

I et 8.000 kvm stort nybygg (som vi her bare ser halvparten av) er det separate utstillingsarealer på rekke og rad for samtlige personbilmerker. Sammen med Proffsenteret, et nytt utleveringssenter og et nytt personbilverksted har anlegget en samlet bygningsmasse på hele 50.000 kvm.
I et 8.000 kvm stort nybygg (som vi her bare ser halvparten av) er det separate utstillingsarealer på rekke og rad for samtlige personbilmerker. Sammen med Proffsenteret, et nytt utleveringssenter og et nytt personbilverksted har anlegget en samlet bygningsmasse på hele 50.000 kvm. Foto: Henning Ivarson
Sist oppdatert

Den nye superforhandleren er en viktig del av konsernets strategi om å ha sterke regionale forhandlere, og erstatter fire tidligere forhandlere i Stor-Oslo, inklusive den store nyttekjøretøyforhandleren på Lørenskog.

Det fremstår som landets største og mest komplette bilanlegg og er ifølge daglig leder Marius Thorberg et utstillingsvindu for konsernets bilhus- og flermerkestrategi.

I et 8.000 kvm stort nybygg er det separate utstSillingsarealer på rekke og rad for samtlige personbilmerker; Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Kia og Smart. I alle disse områdene er naturligvis den nyeste interiørstandarden til den enkelte produsent benyttet. Det sikrer både stil og eleganse, samtidig med at hvert område har sitt særpreg. I det samme bygget er det også et eget areal for premium bruktbiler.

I det nye bygget har alle personbilmerkene sine salgsarealer. Under presseomvisningen var det relativt lite biler som var stilt ut. Årsaken til det var for å få plass til de 1.500 gjestene som var ventet til den offisiell åpningen noen timer senere.
I det nye bygget har alle personbilmerkene sine salgsarealer. Under presseomvisningen var det relativt lite biler som var stilt ut. Årsaken til det var for å få plass til de 1.500 gjestene som var ventet til den offisiell åpningen noen timer senere. Foto: Henning Ivarson

Kunden i fokus

Bertel O. Steen Lørenskog tilbyr en rekke tjenester som gjør at det skal være enkelt å være kunde. Eksempelvis utvidede åpningstider, kafeteria, shuttlebuss fra anlegget til kollektivknutepunkter, hente/bringe-tjenester av bil til og fra service, henting av nybilkunder, prøvekjøring hos kunde og levering av ny bil ute hos kunde.

For å gjøre det enkelt for både kunder og ansatte å finne bilen på de mange og store parkeringsområdene er det innført et parkeringssystem med skiltgjenkjenning.

I salgslokalene er det blitt spesielt blitt lagt vekt på at kundene skal bli godt mottatt og ikke bare se en rekke skrivebord med selgere som er begravet i sin egen pc-skjerm. Til gjengjeld er det en rekke store skjermer på veggene som blant annet kan benyttes til ulike presentasjoner.

En rekke store skjermer på veggene kan blant annet benyttes til ulike presentasjoner.
En rekke store skjermer på veggene kan blant annet benyttes til ulike presentasjoner. Foto: Henning Ivarson

Normalt tar det noe tid fra en ny bil er bestilt til den er klar til overlevering. I den perioden legger forhandleren vekt på både å begeistre kunden og skape forventninger, og ikke minst vil de motta mye informasjon. Spesielt når kundene første gang kjøper en elbil er det mye nytt å lære og ved å gjøre det i forkant blir selve overleveringen vesentlig enklere.

Nye personbiler vil for øvrig bli overlevert i et eget overleveringssenter hvor kunden blir satt i høysetet og bilen blir presentert i et avlukke som dekoreres etter hvilket bilmerke det er. Bak de tre avlukkene er det et stort åpnet område hvor bilene får den aller siste klargjøringen før kunden kommer.

Salgs- og markedssjef Kristin Monsen og daglig leder Marius Thorberg i Bertel O. Steen Lørenskog tar mål av seg å selge 4.000 personbiler i året. Forhandleren har over 250 medarbeidere.
Salgs- og markedssjef Kristin Monsen og daglig leder Marius Thorberg i Bertel O. Steen Lørenskog tar mål av seg å selge 4.000 personbiler i året. Forhandleren har over 250 medarbeidere. Foto: Henning Ivarson
I overleveringssenteret blir kunden blir satt i og bilen blir presentert i et avlukke som dekoreres digitalt etter hvilket bilmerke det er. Også varebiler vil kunne bli overlevert på denne måten. For anledningen pyntet denne Citroën Traction Avant 15 SIX, 1951-modell et av avlukkene.
I overleveringssenteret blir kunden blir satt i og bilen blir presentert i et avlukke som dekoreres digitalt etter hvilket bilmerke det er. Også varebiler vil kunne bli overlevert på denne måten. For anledningen pyntet denne Citroën Traction Avant 15 SIX, 1951-modell et av avlukkene. Foto: Henning Ivarson
Bak de tre avlukkene er det et stort område hvor bilene får den aller siste klargjøringen før kunden kommer. I forbindelse med den offisielle åpningen hadde Bertel O. Steen blant annet tatt frem denne Mercedes-Benz 600, 1972-modell fra sitt bedriftsmuseum. Etter å ha vært brukt som representasjonsbil under OL i München ble den kjøpt av Arne Lorang Andersen, bedre kjent som sirkusdirektør Arnardo.
Bak de tre avlukkene er det et stort område hvor bilene får den aller siste klargjøringen før kunden kommer. I forbindelse med den offisielle åpningen hadde Bertel O. Steen blant annet tatt frem denne Mercedes-Benz 600, 1972-modell fra sitt bedriftsmuseum. Etter å ha vært brukt som representasjonsbil under OL i München ble den kjøpt av Arne Lorang Andersen, bedre kjent som sirkusdirektør Arnardo. Foto: Henning Ivarson

Det nye personbilverkstedet har hele 38 arbeidsbukker og er naturligvis topp utstyrt hvor blant annet alt spesialverktøy blir lagret i en drøyt seks meter høy Kardex lagerautomat. I løpet a vet år vil det bli utført rundt 150.000 verkstedtimer.

I direkte tilknytning til verkstedet er det også etablert et dekkhotell med plass til 16.000 dekk, men allerede under den offisielle åpningen ble det skissert at det må utvides. De fire tusen hjulsettene lagres liggende i mobile reoler som er levert av Nordverk Norge.

Økt mekanikerkapasitet på Sprinter og Vito

Proffsenteret – tidligere Bertel O. Steen Vare-Last-Buss – holder fortsatt til i sine tidligere lokaler, vis-á-vis de øvrige byggene. Her tilbys nå varebiler fra både Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën og Opel i tillegg lastebiler fra Mercedes-Benz og Fuso og busser fra Mercedes-Benz og Setra.

Verkstedkapasiteten på Mercedes-Benz Vito og Sprinter er blitt økt, og for å frigjøre tilstrekkelig verkstedkapasitet også til de øvrige varebilmerkene som er kommet til gjennom forhandlersammenslåingen er den tidligere skadeavdelingen for varebiler blitt flyttet Bertel O. Steen Brobekk i Oslo.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse

På det store området til Bertel O. Steen på Lørenskog foretas det også betydelige ombygginger og tilpasninger av biler til blant annet Politiet og Statens Vegvesen, men også til kunder som Bertel O. Steen ikke vil navngi.
På det store området til Bertel O. Steen på Lørenskog foretas det også betydelige ombygginger og tilpasninger av biler til blant annet Politiet og Statens Vegvesen, men også til kunder som Bertel O. Steen ikke vil navngi. Foto: Henning Ivarson
I forbindelse med den offisielle åpningen var disse tre prakteksemplarene stilt ut.
I forbindelse med den offisielle åpningen var disse tre prakteksemplarene stilt ut. Foto: Henning Ivarson
Det splitter nye personbilverkstedet har hele 38 arbeidsbukker Bak til høyre skimtes lagerautomaten som benyttes til lagring av spesielverktøy.
Det splitter nye personbilverkstedet har hele 38 arbeidsbukker Bak til høyre skimtes lagerautomaten som benyttes til lagring av spesielverktøy. Foto: Henning Ivarson
Dekkhotellet er innredet med mobile reoler fra Nordverk Norge og har en kapasitet på 4.000 hjulsett som lagres liggende. Allerede under den offisielle åpningen ble det annonsert at dekkhotellet må utvides.
Dekkhotellet er innredet med mobile reoler fra Nordverk Norge og har en kapasitet på 4.000 hjulsett som lagres liggende. Allerede under den offisielle åpningen ble det annonsert at dekkhotellet må utvides. Foto: Henning Ivarson
Stadig flere elbusser krevde at verkstedet på Proffsenteret måtte bygge en spesiell rigg slik at arbeid på taket av bussene kan gjøres på en sikker måte.
Stadig flere elbusser krevde at verkstedet på Proffsenteret måtte bygge en spesiell rigg slik at arbeid på taket av bussene kan gjøres på en sikker måte. Foto: Henning Ivarson

Denne saken ble første gang publisert 22/01 2020, og sist oppdatert 23/01 2020