Nysalget av gaffeltrucker ned 16 prosent

Preget av covid-19, lav kronekurs og en fallende oljepris.

Andre kvartal har ikke vært noe å juble etter hva gjelder gaffeltrucksalget.
Andre kvartal har ikke vært noe å juble etter hva gjelder gaffeltrucksalget. Foto: Fredrik Saugstad
Sist oppdatert

Etter et førstekvartal med all-time-high-salg, endte andre kvartal med totalt 973 solgte nye gaffeltrucker fra våre medlemmer, melder MGF.

Dette er ned 15,7% i forhold til sammenlignbar periode i 2019.

Andre kvartal har vært preget av lokale reiserestriksjoner i forbindelse med smitteverntiltak, høy grad av permitteringer i næringslivet, og MGFs medlemmer har merket en lavere investeringsvilje som følge av usikkerhetene i markedet.

"Et stykke fra normalår"

Etter et utfordrende kvartal, melder medlemmene om noe bedring i markedet. Men, det er fortsatt et stykke fra et normalår, og videre utvikling av både smittesituasjonen, kronekursen og oljeprisen vil være førende for hvordan nysalget ender i andre halvår.

De lokale reiserestriksjonene, spesielt i Nord-Norge, førte i en periode til at hverken selgere eller serviceteknikere kunne betjene landsdelen i samme grad som tidligere. Dette påvirket i stor grad nysalget, men også ettermarked med service og reparasjon.

Etter at restriksjonene ble fjernet, har derimot ettermarkedet fått en god oppsving og man har merket noe høyere omsetning av brukt utstyr.

Solgte gaffeltrucker totalt per kvartal
Solgte gaffeltrucker totalt per kvartal Foto: MGF
Solgte gaffeltrucker per underkategori i andre kvartal fom 2016
Solgte gaffeltrucker per underkategori i andre kvartal fom 2016 Foto: MGF

Underkategorien støtteben overtok for første gang som største kategori i første kvartal, og vi ser at dette fortsetter inn i andre kvartal. Det er nedgang i alle underkategorier, sammenlignet med andre kvartal 2019, med unntak av palle hvor salget er stabilt.

Akkumulert for de to første kvartalene, er det fortsatt en økning på støtteben (25%) og palle (28,6%). Dette skyldes det gode førstekvartalet hvor disse kategoriene hadde en høy vekst sammenlignet med fjoråret.

Når det gjelder størrelse på truckene, ser vi at det er en stor økning i utstyr under ett tonn (113,5%), mens den største tilbakegangen kommer på utstyr mellom 2,5 og 3,5 tonn, og for de over 7 tonn.

Gaffeltruck per type periodisk
Gaffeltruck per type periodisk Foto: MGF

Mindre investeringsvilje

Årsaken til dette kan ligge i at det i et usikkert marked er mindre investeringsvilje for mer kostbart utstyr.

Vi ser nå også at trenden med tilbakegang på salget av dieseldrevne motvektstrucker er forsterket i kvartalet som gikk, og det endte til slutt på en nedgang på 41,5% i forhold til samme kvartal i fjor. I samme periode har vi en vekst på 35,8% i salget av elektriske 3-hjulstrucker.

Fylkesvis

Fra 2020 har vi endret ekstern rapportering slik at vi følger den nye fylkesstrukturen.

Viken er fortsatt det fylket med desidert høyest salget av gaffeltrucker med hele 267 enheter i andre kvartal. Det er likevel en nedgang på 31% i forhold til samme periode i fjor.

Solgte gaffeltrucker per fylke andre kvartal fom 2018
Solgte gaffeltrucker per fylke andre kvartal fom 2018 Foto: MGF

Størst nedgang sammenlignet med 2019 har Trøndelag (-39%), Viken (-31%) og Vestfold og Telemark (-30%). Til tross for nedgangen i salgstallene siste kvartal, ser vi likevel en vekst sammenlignet med andre kvartal i 2019 i Rogaland (+46%), Vestland (+21%), Troms og Finnmark (+17%) og Nordland (+13%) Fig.