Handle with care-logistikk på Hurum

Hos 3 N Logistic AS går Omnikanal-plukket for blant annet Porsgrunds Porselænfabrik, Hadeland Glassverk og Christiania Glasmagasin raskt og smidig fra heisautomater og reoler. Med varer fra slike produsenter tar likevel pakkeprosessen ekstra tid.

Juliana Rynning viser frem det svært mange mener er det ypperste fra Porsgrund Porselen. Bogstad Strå ble lansert i 1887 og er produsentens eldste servise. Dekoren blir fortsatt håndmalt i Porsgrunn.
Juliana Rynning viser frem det svært mange mener er det ypperste fra Porsgrund Porselen. Bogstad Strå ble lansert i 1887 og er produsentens eldste servise. Dekoren blir fortsatt håndmalt i Porsgrunn. Foto: Henning Ivarson
Publisert Oppdatert

De tre tradisjonsrike og ærverdige selskapene Porsgrunds Porselænfabrik (1885), Hadeland Glassverk (1762) og Christiania Glasmagasin (1887) er en del av konsernet 3 Norske AS, eid av Atle Brynestad.

Da Juliana Rynning var ferdig utdannet siviløkonom med fordypning i Supply Chain Management fra BI i 2011 gikk hun rett ut i jobb som logistikkmedarbeider i Christiania Glasmagasin (CG).

Året etter ble hun ansatt i Porsgrund som den gang hadde logistikk- og innkjøpsansvaret for alle de tre selskapene.

– Da hadde vi et lager både i Porsgrunn og på Jevnaker, men for CG drev vi bare med cross-docking. Varene ble pakket ferdig hos leverandør, gikk inn på en transportørterminal i Norge hvor det ble splittet direkte ut til butikkene, forteller Juliana.

Det skulle etter hvert bli en stor utfordring for butikkene, spesielt på kjøpesentrene hvor det ikke er mye lagerplass. Spesielt i høysesong fikk de mye gods på en gang som endte i kaos.

– Først ble det besluttet at vi skulle dele lageret med Hadeland Glassverk på Jevnaker, men på grunn av den beskjedne størrelsen måtte vi raskt konstatere at det ikke fungerte i det hele tatt.

Kombinasjonen av Astro WMS og plukking med voice eller truck-pc gjør arbeidet svært enkelt. Her <br/>avleveres ferdigplukkede kartonger i pakkeområdet.
Kombinasjonen av Astro WMS og plukking med voice eller truck-pc gjør arbeidet svært enkelt. Her
avleveres ferdigplukkede kartonger i pakkeområdet.
Foto: Henning Ivarson

Etablerte nytt lager på Hurum

3 Norske begynte derfor å se på mulighetene for å etablere et nytt lager som kunne betjene alle de tre selskapene. Etter å ha landet på Røyken næringspark på Hurum startet byggingen i februar 2013 og i november samme år ble det ble det rundt 4 100 kvm store lageret med plass til 8 000 paller ferdigstilt.

– Midt under høysesongen skulle man både flytte gods ned fra Hadeland, ta imot alt som kom inn til julesesongen, fylle, plukke og sende ut. Det var en svært stor utfordring og jeg husker godt at vi stod på døgnet rundt den julen, forteller Juliana. Hun legger til at nabotomten ble kjøpt allerede året etter. Bakgrunnen var den generelle veksten i netthandelen og at 3 Norske også hadde besluttet å satse på det og etablert en e-com-avdeling i konsernet. Det ville tvinge frem bedre løsninger for småplukk enn hva de kunne oppnå på pallelageret.

For to år siden stod en like stor utvidelse ferdig, samtidig med at logistikken var blitt skilt ut i det nye selskapet 3 N Logistics AS som Juliana ble daglig leder for.

– Det ble etablert både fordi det var ugunstig å ha alt i Porsgrund og ikke minst få et tydeligere bilde av hva logistikken faktisk krever og koster. For oss har det vært en stor suksess og rent personlig har det vært veldig gøy å få lov til å drive selskapet.

3 N Logistics har bevisst valgt å vente med den endelige innredningen av det siste tilbygget. Mange besøkende misunner dem den gode plassen.
3 N Logistics har bevisst valgt å vente med den endelige innredningen av det siste tilbygget. Mange besøkende misunner dem den gode plassen. Foto: Henning Ivarson

Svært god plass

Mens den opprinnelige lagerhallen er tilnærmet full av reoler, er den sist oppsatte det stikk motsatte. Innredningen består foreløpig av reoler med plass til 3 000 paller, i tillegg til fire Logimat heisautomater med tilstøtende plukkreoler og et større pakkeområde. Et stort åpent område foran portene benyttes foreløpig kun som utgående torg.

– Vi hadde allerede før utvidelsen nok plass, så i samråd med Lager & Industrisystemer som har levert reoler og automater har vi bevisst valgt å vente med videre innredning inntil vi vet nærmere hvordan utviklingen vil gå, forteller Juliana.

Mye småplukk med mange nettbutikker

3 Norske har en rekke salgskanaler og lageret til 3 N Logistics server både butikkene til Christiania Glasmagasin, anlegget til Hadeland Glassverk på Jevnaker og Porsgrunds egne utsalg og forhandlere rundt om i landet.

Fire Logimat heisautomater danner kjernen i netthandelsområdet som var under oppbygging da vi besøkte lageret. Gjennomløpsreolene skal benyttes til plukk av høyfrekvente varer som det ikke er plass til i automatene.
Fire Logimat heisautomater danner kjernen i netthandelsområdet som var under oppbygging da vi besøkte lageret. Gjennomløpsreolene skal benyttes til plukk av høyfrekvente varer som det ikke er plass til i automatene. Foto: Henning Ivarson

– I tillegg har vi også konsernets nye turistkonsept Norwegian Explorer Club. Det har flere butikker i sesongen og ikke minst nettbutikkene porsgrund.com, hadeland-glassverk.no, cg.no og norgesglasset.no, forteller Juliana. Sistnevnte er for øvrig et gammelt varemerke som er blitt relansert og som blant annet inkluderer glass som er fylt med velsmakende matvarer.

– Fortsatt sender vi en god del paller, men de to siste årene har det vært en klar vridning mot netthandel og småpakker, opplyser Juliana, som legger til at 13 personer jobber fast på lageret, inkludert lagersjef Lasse Bergsvik som styrer og drifter alt. Selv sitter hun på servicekontoret til 3 Norske på Billingstad og er på lageret én til to ganger i uken når det er sesong. Med det nye turistkonseptet har de fått en ny ekstra sesong i sommermånedene, men det største trykket kommer på slutten av året. Juliana forteller at de begynner å øke bemanningen i midten av oktober og i fjor var de 60 stykker fordelt på tre skift rundt Black Friday. Og rekrutteringen av ekstrapersonellet er det lagersjefen som tar seg av. Selv om det er en stor jobb, får de et langt bedre inntrykk av og forhold til de som ansettes enn om jobben hadde vært overlatt til et rekrutteringsbyrå. Billigere blir det selvfølgelig også.

På spørsmål om jobbrotering, opplyser Juliana at de har rene pakketeam, mens de øvrige skal kunne gjøre alt. Likevel er det klart at noen er bedre enn andre til å håndtere en skyvemasttruck opp i 13 meters høyde.

3 N Logistics er én av svært mange fornøyde brukere av Astro WMS. Salgssjef Ali Zeybek i Consafe Logistics forteller at selskapet årlig bruker 50 millioner svenske kroner i produktutvikling. At utviklingen går mot stadig mer netthandel er det liten tvil om: Blant de siste innovasjonene nevner han trolley-funksjonalitet hvor man kan plukke et svært stort antall småordre samtidig, i tillegg til at de har fått inn en funksjon for returhåndtering.
3 N Logistics er én av svært mange fornøyde brukere av Astro WMS. Salgssjef Ali Zeybek i Consafe Logistics forteller at selskapet årlig bruker 50 millioner svenske kroner i produktutvikling. At utviklingen går mot stadig mer netthandel er det liten tvil om: Blant de siste innovasjonene nevner han trolley-funksjonalitet hvor man kan plukke et svært stort antall småordre samtidig, i tillegg til at de har fått inn en funksjon for returhåndtering. Foto: Henning Ivarson

Store forbedringer med nytt wms og voice

3 Norske benytter forretningssystemet Navision og Juliana forteller at de lenge klarte seg med den relativt enkle lagerstyringsfunksjonen som ligger i det. Men etter halvannet års drift av det nye lageret på Hurum konstaterte de at penn og papir ikke ville fungere i lengden.

– Det ble vurdert om vi skulle utvikle Navision til det vi hadde behov for, eller gå til anskaffelse av et ordentlig wms som kunne gjøre jobben for oss og det var da vi kom i kontakt med Consafe Logistics. Etter å ha besøkt flere brukere av deres Astro WMS som også vår daværende it-sjef hadde god erfaring med fra før av, installerte vi dette i 2015. Vi bestemte samtidig å ta i bruk stemmestyrt plukk med en gang, forteller Juliana, som legger til at de raskt oppnådde en langt mer effektiv flyt.

– Det var en stor forbedring å få på plass et nytt wms, ikke minst i forbindelse med varemottak. Tidligere visste ingen hvor det var ledig plass og vi var tvunget til å kjøre rundt og lete. Nå er det bare å få lagt varene inn i systemet og plassere dem på tildelt plass før vi er klare. Vi hadde noen på lageret som hadde jobbet med voice tidligere og var veldig skeptiske, men etter at vi gikk i gang ble de raskt overbevist om at dette var det rette.

– På hvert eneste lager finner du noen som er litt skeptiske til voice, men som Juliana sier så snur de aller fleste underveis og vil ikke gå tilbake, sier Ali Zeybek, salgssjef i Consafe Logistics. – For noen år siden var det bare store aktører som hadde råd til å investere i stemmestyrt plukk, men etter hvert ble teknologien tilgjengelig for alle og man fikk veldig gode business cases på grunn av økt nøyaktighet og hurtighet i plukket, fortsetter Ali, som legger til at Consafe Logistics benytter Vocollect som er markedsledende innenfor denne teknologien.

Juliana trekker også frem at bruken er så enkel og systemet så intuitivt at nye brukere krever minimal opplæring. Selv om de øns-ker å engasjere ekstrapersonale med erfaring fra lager, er det derfor langt fra noe krav.

Stor jobb i forkant

– Vi hadde ikke orden på grunndata i Navision og mye av dette måtte på plass før Astro kunne gjøre den jobben vi ønsket systemet skulle gjøre. Vi hadde derfor en stor jobb i forkant med ren punching, få riktige data fra leverandørene, ofte også måle og veie. Nå har vi rundt 3 000 ulike artikler på lager. Det er overkommelig, men da vi skulle registrere alle første gang ble det mye, forteller Juliana.

– Det er noe våre prosjektledere alltid påpeker: grunndata, grunndata, grunndata. Og testing, men grunndata først. Den jobben må man bare komme gjennom, sier Ali.

– Grunnen til at vi valgte å ta den store jobben selv var at vi ønsket å være mest mulig involvert i det som skjedde og teste ulike scenarioer, sier Juliana. – Nå har nok jeg en gjeng medarbeidere som er over middels interessert i det tekniske og det har vært veldig positivt for oss å kunne gjøre mye selv og utfordre Consafe litt på hvordan vi ønsker å ha det.

– Og det er noe vi setter stor pris på. Det er på den måten vi kan spille hverandre bedre, sier Ali, som viser til at enkelte av brukerne hans faktisk er blitt flinkere enn deres egne applikasjonskonsulenter.

– Ingen systemer er jo optimale. Er det noe dere har vært misfornøyd med og som har blitt justert?

– Det er småting hele veien, men vi ønsker ikke så veldig mange spesialtilpasninger for da blir oppgraderingene både vanskeligere og mer kostbare. Men vi har vært på superbrukerkurs for å lære mer og det hjelper. Det gjelder å se mulighetene, for systemet er stort og det er mye man kan gjøre der inne.

Truckparken består av tre BT Reflex skyvemasttrucker og fem BT Optio plukktrucker. Vanlig drift er fra 8 til 16, men i sesong pakkes det på natt og plukkes over to skift. Da leier man som regel inn tre, fire ekstra plukktrucker. Overraskende mange nettkunder velger å hente i butikk. Nederst i reolen sees en hel rad med paller som skal til ulike pickup-points og som følger den samme varestrømmen til butikkene.
Truckparken består av tre BT Reflex skyvemasttrucker og fem BT Optio plukktrucker. Vanlig drift er fra 8 til 16, men i sesong pakkes det på natt og plukkes over to skift. Da leier man som regel inn tre, fire ekstra plukktrucker. Overraskende mange nettkunder velger å hente i butikk. Nederst i reolen sees en hel rad med paller som skal til ulike pickup-points og som følger den samme varestrømmen til butikkene. Foto: Henning Ivarson

Må vite hvordan lageret fungerer

På servicekontoret på Billingstad arbeider det seks personer med logistikk.

– Vi er engasjert i alt fra å følge varene helt inn etter at innkjøp har besatt ordrene og det er klart for skipning, ordreregistreringer i forhold til de ulike segmentene, bistand ut mot butikk i forhold til varemottak, kundebestillinger etc. Vi har også en person som sitter litt mer prosjektbasert med lean management. For vi har jo holdt på noen år nå og må være flinke til å se fremover og ikke si at vi er fornøyd. Vi lærer mer og mer hvordan vi kan tune oss inn og bli enda bedre. Det er derfor flott at vi har medarbeidere som har jobbet her en stund og som kan være med å dra oss videre gjennom forslag og hvordan vi skal klare oss bedre, sier Juliana, som er svært opptatt av å unngå den klassiske konflikten mellom salg og logistikk.

– Vi som sitter og registrerer ordrene skal også informere våre kollegaer på salg om hva som mulig og ikke mulig å få til. For ikke å love for mye er de derfor nødt til å vite hvordan alt fungerer på lageret og faktisk kunne fungere som en lagermedarbeider hvis det skulle være behov for det.

Etter at logistikkavdelingen har registrert ordrene, ruter, transportører etc., blir alt
skyflet ut til lageret hvor lagersjef Lasse styrer hverdagen. Astro WMS fordeler ordrene automatisk basert på oppsett, men Lasse overvåker og håndterer eventuelle avvik.

– Vi jobber i køer slik at når alle kommer på jobb så vet de hva de skal gjøre resten av dagen. Det er veldig sømløst og Lasse roser wms-et høyt opp i skyene. Jeg sitter jo på kontoret i Billingstad og har ikke den daglige oversikten, men kan alltid gå inn i systemet og se status på hvor mange plukk som er utført, hvor mange som gjenstår og gjøre endringer hvis det er behov for det, sier Juliana.

Tester ut nye plukkrutiner

3 N Logistics benytter den relativt rolige vår- og sommermånedene til å teste ut og fintune vareplassering og organiseringen av plukket. I det opprinnelige pallelageret skjer det med hjelp av plukktrucker opp til andre og delvis tredje nivå, mens de resterende fem høydene er buffer.

Målet er å samle flesteparten av netthandelsvarene i et område som nå bygges opp rundt de fire heisautomatene med plass til ca. 3 000 varelinjer og som også blir styrt av Astro WMS.

Høyfrekvente varer som er for store til å lagres i disse skal plukkes ut av gjennomløpsreoler som er satt opp i direkte tilknytning til automatene. I det dedikerte netthandelsområdet er det også reoler for lavfrekvente varer og det vil også bli satt opp reoler for bufferlagring der.

Det aller meste som plukkes i netthandelsområdet skal rett til pakking, men det vil også unntaksvis bli foretatt forplukk ut av automatene for ordre som også inneholder varer fra pallelageret. Dette forplukket vil bli plassert på et eget område og senere hentet av en av plukktruckene.

3 N Logistics har valgt å gå bort fra bobleplast og bruker i stedet en kombinasjon av silkepapir og papp. I tillegg fylles tomrommet i esken med ferdigkuttende papirremser som vi ser i forgrunnen.
3 N Logistics har valgt å gå bort fra bobleplast og bruker i stedet en kombinasjon av silkepapir og papp. I tillegg fylles tomrommet i esken med ferdigkuttende papirremser som vi ser i forgrunnen. Foto: Henning Ivarson

Viktig pakkeprosess

Det sier seg selv at det er utfordrende å sende skjøre produkter av glass og porselen.

– De to siste årene har økningen vært størst på småplukk og småordre. Jo flere slike, jo mer pakking. Plukket vårt går veldig raskt, men det at vi må håndtere varen en ekstra gang før den går ut døren representerer både ekstra tid og ekstra kostnad. Vi jobber kontinuerlig med emballasjeløsninger både for å gjøre det best og mest miljøvennlig, sier Juliana, som legger til at de har workshops med hovedtransportøren PostNord og vært på terminaler og sett hvordan godset blir håndtert og testet ut hvor mye pakkene må tåle. Ved behov bruker 3 N Logistics også HSS Transport som en lokal ekspresspartner, mens DHL Express tar seg av eksportforsendelsene.

Under plukking legges varene rett i en kartong som Astro WMS har kalkulert størrelsen på basert på grunndata. Når plukket er ferdig avleveres kartongen i pakkeområdet og i den ligger også følgeseddel og forsendelses- og returetiketter.

3 N Logistics har valgt å gå bort fra bobleplast og bruker i stedet Geami WrapPak som består av et silkepapir og et kraftpapir med en struktur som gjør at det ikke behøver tape etter å ha blitt rullet rundt varen. I tillegg fylles tomrommet i esken med ferdigkuttende papirremser av typen PadPak.

Mange store virksomheter har etablert seg i Røyken næringspark, som takket være nærhet til E134 og Oslofjordtunnelen har en sentral beliggenhet på Østlandet. Nærmeste nabo til 3 N Logistics er det store klargjøringsanlegget til Birger N. Haug, som i tillegg til egne merker mellom annet også betjener Tesla og Jaguar. Nabobygget til høyre utenfor bildet er for øvrig Maskinpakking som vi omtalte tidligere i år.
Mange store virksomheter har etablert seg i Røyken næringspark, som takket være nærhet til E134 og Oslofjordtunnelen har en sentral beliggenhet på Østlandet. Nærmeste nabo til 3 N Logistics er det store klargjøringsanlegget til Birger N. Haug, som i tillegg til egne merker mellom annet også betjener Tesla og Jaguar. Nabobygget til høyre utenfor bildet er for øvrig Maskinpakking som vi omtalte tidligere i år. Foto: Henning Ivarson

«Nettverk for kvinner i logistikk»

Sue Kristiansen, økonomisjef i Lager & Industrisystemer, og Juliana har nylig dratt i gang «Nettverk for kvinner i logistikk», hvis formål er å øke kompetansen, utveksle erfaringer og tilby en fagrelatert møteplass.

3 Norske

3 Norske AS består blant annet av Porsgrunds Porselænfabrik, Christiania Glasmagasin og Hadeland Glassverk. Konsernet er eid av Atle Brynestad, har over 800 ansatte og omsetter for ca. én milliard kroner.

Logistikkfunksjonene, unntatt innkjøp, ble i 2016 skilt ut i det nye selskapet 3 N Logistics AS.

Sentrallageret i Røyken næringspark på Hurum ble tatt i bruk i 2013 og etter en større utvidelse i 2017 er det i dag på ca. 8.200 kvm.

– Selv om bransjen vår ikke lenger er så mannsdominert som den en gang var, synes vi det er alt for få kvinner som deltar på frokostmøter og andre fagsamlinger. Intensjonen vår er å få frem at vi er flere der ute og bygger nå opp et nettverk hvor vi kan utveksle erfaringer, sier Juliana, som legger at de også planlegger å arrangere tre faglige møter i året.

De har også opprettet en LinkedIn-gruppe for nettverket som interesserte kan søke å bli opptatt i.

34-årige Juliana Rynning er svært takknemlig for alt hun har fått være med på siden hun ble ansatt i CG for åtte år siden.

– Jeg har lært utrolig mye. Det har også vært veldig mye jobbing, men det er bare gøy. Jeg har en treåring hjemme så jeg forsøker å holde kveldene hellige, men i sesong er familien innstilt på at mamma må jobbe en god del ekstra.

Heldigvis har jeg en svært forståelsesfull mann, sier hun med et stort smil.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Logistikk og Ledelse nr 6-2019