Havnedigitalisering i Portsmouth

Portsmouth International Port har tildelt Hogia kontrakt for leveranse av et terminalstyringssystem som skal digitalisere styringen av varetransport gjennom terminalen og dermed øke terminalens effektivitet.

Fra Portsmouth går det flere fergeruter enn fra noen annen britisk fergehavn til populære reisemål i Frankrike, Spania og Kanaløyene. Hvert år står to fergeselskaper for transport av 250 000 fraktenheter gjennom terminalen. Foto: Hogia
Fra Portsmouth går det flere fergeruter enn fra noen annen britisk fergehavn til populære reisemål i Frankrike, Spania og Kanaløyene. Hvert år står to fergeselskaper for transport av 250 000 fraktenheter gjennom terminalen. Foto: Hogia
Publisert Oppdatert

Portsmouth International Port er den nest største havnen for kryssing av Den engelske kanal. Herfra går det flere fergeruter enn fra noen annen britisk fergehavn til populære reisemål i Frankrike, Spania og Kanaløyene. Hvert år står to fergeselskaper for transport av 250 000 fraktenheter gjennom terminalen.

– Innføring av Hogias terminalstyringssystem (TOS) er første skritt mot digitalisering av terminaloperasjonene i havnen. Systemet vil effektivisere terminaloperasjonene og gi oss muligheten til å gi kundene våre enda bedre service, samtidig som det gir oss et konkurransefortrinn, sier havnedirektør Mike Sellers.

Han legger til at systemet skal gi dem større fleksibilitet, tilrettelegger for fremtiden og sikrer at de har kapasitet til å dekke det økende fraktbehovet.

Portsmouth International Port er den nest største havnen for kryssing av Den engelske kanal. Foto: Hogia
Portsmouth International Port er den nest største havnen for kryssing av Den engelske kanal. Foto: Hogia

Felles plattform for digitalisert styring av terminaloperasjonene

Hogias TOS-system er et standardsystem som gir fergeoperatører og ansatte ved havnen en felles plattform for digitalisert styring av terminaloperasjonene. TOS har et åpent grensesnitt og kan enkelt integreres med tredjepartsprogrammer, som for eksempel rederienes egne bookingsystemer. Informasjonen som lagres i TOS gjør det enkelt å identifisere fraktenheter som ankommer terminalporten og sende dem til en kjent lokasjon på terminalen, ettersom informasjonen kan gjøres tilgjengelig for både driftspersonellet i havnen og fergeoperatørene.

Systemet kan også gi terminalsjefer detaljerte drifts- og styringsrapporter samt statistikk om mange sider ved terminaldriften.

– Dette er starten på et langsiktig partnerskap, og vi ser frem til å hjelpe Portsmouth International Port med å videre utvide digitaliseringen av havneoperasjonene gjennom automatiske arbeidsflyter, og dermed øke effektiviteten og gjennomstrømningen, slik at havnen kan utvikle og utvide virksomheten sin, sier Ulf Hille-Dahl, Sales Executive International Market i Hogia Logistics Systems AB.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse