Posten er rigget for netthandelsrekord

Posten har gjennomført en rekke nye tiltak for å håndtere de store pakkemengdene som er ventet i forbindelse med Black Friday og julehandelen.

Full fart for Arne Olav Tromsdal på Ski postkontor i fjor. Nå er han klar for enda flere pakker. Arkivfoto: Birger Morken / Posten
Full fart for Arne Olav Tromsdal på Ski postkontor i fjor. Nå er han klar for enda flere pakker. Arkivfoto: Birger Morken / Posten
Publisert

Nordmenns netthandel øker hvert år, og i november og desember er økningen ekstra høy. I forbindelse med Black Friday venter Posten 30 prosent flere pakker enn i fjor.

− Black Friday har på noen få år blitt årets største netthandelsdag. Det merker vi i Posten veldig godt, spesielt etter noen dager når pakkene skal hentes og leveres. I tillegg er det økende julehandel på nett, noe som fører til at det blir fullt på Post i Butikk og postkontorene i desember, sier pressesjef John Eckhoff i Posten.

Denne julen er det også ventet at nye netthandelsvaner vil avlaste Post i Butikk. − Hjemlevering er mer populært enn noensinne, sier pressesjef John Eckhoff. Foto: Posten
Denne julen er det også ventet at nye netthandelsvaner vil avlaste Post i Butikk. − Hjemlevering er mer populært enn noensinne, sier pressesjef John Eckhoff. Foto: Posten

Nye utleveringssteder

På det meste var det over 330.000 pakker som ventet på å bli hentet på Posten før jul i fjor. Samtidig kommer det inn rundt 200.000 pakker hver dag som skal leveres ut. Det har ført til stort press på Post i Butikk. Derfor har Posten denne høsten opprettet over 100 nye utleveringssteder hvor man kan hente pakker og levere inn retursendinger.

På eksisterende Post i Butikk er kapasiteten utvidet med permanente og midlertidige hyller. Nye, digitale løsninger forenkle inn- og utlevering for både kunder og butikkpersonale. Det gjelder blant annet selvbetjening av etikettprintere, der du har betalt på nett for frakten.

Flere vil ha hjemlevering

Denne julen er det også ventet at nye netthandelsvaner vil avlaste Post i Butikk.

− Hjemlevering er mer populært enn noensinne. I takt med økende netthandel, er det stadig flere som ønsker å få pakkene levert på døren – eller innenfor døren, sier Eckhoff.

Det siste året har Posten lansert en rekke nye tjenester for hjemlevering. For leveranser over dørterskelen forutsettes det at inngangsdøren er utstyrt med digital lås. Alternativt kan kundene gi beskjed om hvor pakken kan plasseres, for eksempel i en putekasse eller bod.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse