PostNord har åpnet ny butikk i Bergen

PostNords nyeste pakkehotell ligger midt i Bergen sentrum.

Butikkmedarbeidere (fra venstre) Jacob Nelson, Thomas Schjønningsen og Jan Fredrik Jacobsen kan gi kundene bedre hjelp i PostNord-butikken i Klostergaten enn de får på pick-up-points i dagligvarebutikkene. Foto: PostNord
Butikkmedarbeidere (fra venstre) Jacob Nelson, Thomas Schjønningsen og Jan Fredrik Jacobsen kan gi kundene bedre hjelp i PostNord-butikken i Klostergaten enn de får på pick-up-points i dagligvarebutikkene. Foto: PostNord
Publisert Oppdatert

PostNord har fått svært positive tilbakemeldinger etter at selskapet åpnet sin første butikk på Grünerløkka i Oslo i oktober i fjor.

– Vi ser et stort potensiale med å åpne egne butikker for utlevering av pakker og andre servicefunksjoner, og butikken i Bergen er utvilsomt et godt tilskudd, sier Tony Andre Johnsen, leder for MyPack i PostNord.

Den nye butikken i Klostergaten fungerer som et pick-up-point, eller pakkehotell som det også blir kalt.

– Nå gleder vi oss til høysesong; julehandelen og ikke minst Black Friday, sier Johnsen.

Avlaster det vanlige butikknettverket

På en tolvmåneders periode mellom 2017 og 2018 har vi europeere handlet på nett for nær 200 milliarder euro. Det er en økning på 9,4 prosent sammenlignet med året før. PostNord har tatt nødvendige grep, og ser behovet for en egne butikker når netthandelen bare fortsetter å vokse.

– Vi har mer enn 1600 butikker i vårt butikknettverk nå, men særlig i de store byene har de begrenset plass og trenger avlastning i perioder med store volum. Spesielt med større pakker som opptar mye plass, sier Johnsen.

Stine Hope Spjeld var den første kunden som var innom den nye butikken til PostNord i Bergen da hun skulle hente en pakke fra GetInspired.no. Sykepleieren har liten tid til å gå i butikker og innrømmer at hun handler mye nett. Foto: PostNord
Stine Hope Spjeld var den første kunden som var innom den nye butikken til PostNord i Bergen da hun skulle hente en pakke fra GetInspired.no. Sykepleieren har liten tid til å gå i butikker og innrømmer at hun handler mye nett. Foto: PostNord

Bedre kundeservice

Med tilgang til alle systemer vil man som kunde få mer hjelp i PostNords egne butikker på Grünerløkka og Bergen, enn hos dagligvarebutikkene som i dag er fungerende pick-up-points.

– Vi ser at når vi har vårt eget sted, kan vi styre alt selv. Det er PostNord-ansatte som møter kundene, og vi har tilgang til all informasjon som ligger inne i PostNords systemer, akkurat som Kundeservice. Det betyr at vi kan hjelpe kundene i større grad enn det butikkene kan, sier Johnsen, som legger til at PostNord har som mål å etablere egne pakkehotell i alle de store byene her i landet.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse