Nå kjører også PostNord elektrisk

PostNord har startet opp med nullutslippsdistribusjon – i flere norske byer, men foreløpig bare for én kunde.

Rune Solli (t.v.), kjøreleder i PostNord i Kristiansand og Per Åge Larsen, avdelingsleder i Vest-Agder i Wittusen & Jensen. Foto: Kjell Inge Søreide
Rune Solli (t.v.), kjøreleder i PostNord i Kristiansand og Per Åge Larsen, avdelingsleder i Vest-Agder i Wittusen & Jensen. Foto: Kjell Inge Søreide
Publisert Oppdatert

Sammen med Wittusen & Jensen har PostNord startet et pilotprosjekt basert på leveranse med null utslipp i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. Flere av Wittusen & Jensens kunder stiller krav til sine leverandører om distribusjon med elektriske varebiler innenfor bykjernen.

Bjørn Ola Børrestuen, salgs- og markedsdirektør i Wittusen & Jensen, er godt fornøyd med samarbeidet aktørene nå skal gjøre på miljøsiden.

– PostNord vant anbudsrunden fordi de tilfredsstilte våre miljøkrav best, blant annet om nullutslippskjøretøy i bylogistikken. PostNord oppfylte alle kravene, og nå ser vi frem mot et godt samarbeid hvor det skal leveres utslippsfritt i de fem største norske byene, sier Børrestuen.

Pådriver

Miljøsjef i PostNord, May-Kristin Willoch, synes det er en positiv trend at mottakere og leverandører nå stiller krav om nullutslippsbiler.

– Flere og flere av våre kunder stiller krav om en grønnere transport og vi ser det som en sentral del av vårt samfunnsansvar å imøtekomme disse kravene, sier Willoch. Hun viser til det pågående grønne skiftet innenfor transportbransjen hvor utfordringene om teknologisk umodenhet og usikre rammebetingelser er usikkerhetsmomenter for logistikk.

– Her har vi allikevel godt rett på og satt i gang. Uten positivt innstilte leverandører hadde vi ikke fått til denne oppstarten, sier Willoch, som sier at samarbeidet med Wittusen & Jensen har vært enestående.

– De har vært store pådrivere, og takket være deres initiativ er PostNord i Norge nå virkelig i gang med det «grønne skiftet».

God kapasitet

Nullutslippsleveransene for Wittusen & Jensen startet opp i flere norske byer den 1. juli. I Kristiansand benyttes foreløpig én Maxus EV80, men Rune Solli, kjøreleder for PostNord i Kristiansand, sier at de på sikt forhåpentligvis vil sette i flere.

– Fordelen med denne varebilen er at den er mer brukervennlig enn en vanlig elbil. Den har både større plass og kapasitet, noe som gjør det mer kostnadseffektivt for oss som logistikkleverandører.

I Kristiansand er det Norask Transport som er transportleverandør i forbindelse med samarbeidet mellom Wittusen & Jensen og PostNord. Daglig leder i Juraj Kozienka ser lyst på den grønne fremtiden.

– Tungtransporten har jo lenge etterspurt grønnere alternativ, og endelig ser vi større elbiler som er langt mer brukervennlige og kostnadseffektive enn tidligere. Etterspørselen på utslippsfrie leveranser bare øker, så vi må tilpasse oss markedet, sier Kozienka.