PostNord forventer besparelser på mange millioner

Etter en vellykket testperiode i Danmark tar PostNord i bruk pallestativer som kan øke lastebilenes fyllingsgrad med opptil 100 prosent.

Når pallesystemet er fullt innkjørt forventer PostNord å spare opptil hver sjette godstransport i sin daglige line haul og gjennom det oppnå en årlig besparelse på mellom 4 og 6 millioner danske kroner.
Når pallesystemet er fullt innkjørt forventer PostNord å spare opptil hver sjette godstransport i sin daglige line haul og gjennom det oppnå en årlig besparelse på mellom 4 og 6 millioner danske kroner. Foto: SpaceInvader
Sist oppdatert

Den nye konsernavtalen med pallestativprodusenten SpaceInvader åpner for muligheten for alle PostNords selskaper i både Danmark og nabolandene å bruke det pallesystemet som kan øke lastebilenes fyllingsgrad med opptil 100 prosent.

Dette betyr færre lastebiler på veiene og en reduksjon av CO2 og NOx. Ved å dobbeltstable pallene og fylle opp lastebilene helt, har PostNord kuttet ca. hver åttende godstransport i den daglige line haul.

– Vi estimerer at vi vil være i stand til å oppnå gevinster i klima, miljø og generelle transportkostnader på 15 prosent eller mer, sier adm. direktør Jakob Manori i PostNord Logistics A/S i Danmark. Foto: Sine Fiig
– Vi estimerer at vi vil være i stand til å oppnå gevinster i klima, miljø og generelle transportkostnader på 15 prosent eller mer, sier adm. direktør Jakob Manori i PostNord Logistics A/S i Danmark. Foto: Sine Fiig

Kan spare hver sjette godstransport

– Vi er veldig glade for konsernavtalen med SpaceInvader, ettersom potensialet er stort. De har virkelig lyttet til våre innspill gjennom hele testperioden slik at vi i dag kan stå med en ny avtale og et bærekraftig system som sikrer færre transporter. Vi ser frem til å implementere løsningen bredere på konsernnivå, der vi estimerer at vi vil være i stand til å oppnå gevinster i klima, miljø og generelle transportkostnader på 15 prosent eller mer, sier adm. direktør Jakob Manori i PostNord Logistics A/S i Danmark.

Pallesystemet er kontinuerlig analysert og evaluert i testperioden som startet i august i fjor. PostNord anslår å ha spart ca. 200 transporter, tilsvarende omtrent 30.000 kjørte kilometer og hatt en gjennomsnittlig CO2/NOx-besparelse på 12,79 prosent for hele testperioden.

Når pallesystemet er fullt innkjørt og håndteringen av det er fullstendig implementert i driftsrutinene, forventes det at PostNord kan spare opptil hver sjette godstransport i sin daglige line haul og gjennom det oppnå en årlig besparelse på mellom 4 og 6 millioner danske kroner.

Denne saken ble første gang publisert 18/05 2020, og sist oppdatert 15/05 2020