Nye Jumpy og Expert:

PSAs store nyttekjøretøysatsing

Økt tilhengervekt, mer utstyr, flere lengder og fem stjerner i Euro Ncap.

Peugeot Expert og Citroën Jumpy ble offisielt vist 30.03 på fabrikken i Sevelnord. De kommer til Norge i løpet av sommeren.
Peugeot Expert og Citroën Jumpy ble offisielt vist 30.03 på fabrikken i Sevelnord. De kommer til Norge i løpet av sommeren. Foto: Fredrik Saugstad
Sist oppdatert

Sevelnord, Valenciennes, Frankrike:

Nye Jumpy og Expert kommer til Norge til sommeren, det samme gjør Toyota Proace.

Prisene er ikke klare enda.

PSA lover sterk satsing fremover og skal lansere 28 produkter de nærmeste årene. På fabrikken Sevelnord, nord i Frankrike har produksjonen av nye Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Toyota Proace akkurat kommet i gang.

Dette er PSAs store satsing på nyttekjøretøy, i følge dem selv. Lanseringen av Jumpy og Expert ble arrangert for seg selv på fabrikken onsdag 30. mars, mens Toyotas modell ble lansert med pressemelding samme dag.

PSA har brukt deres EMP2 plattform (Peugeot 308, Citroën C4 Picasso / Grand C4) for å utvikle de nye varebilene.

Lettere og mer moderne

Resultatet av å bruke samme plattform er 100 til 150 kilo lettere bil, avhengig av motorvalg. I tillegg vil mye av det moderne sikkerhetsutstyret nå bli tilgjengelig på varebilene.

Drivstofforbruk er gått ned sammen med utslippene som nå starter på 133 gram CO2 per km.

Tilhengervekten er økt til 2,5 tonn.

Alle motorer er Euro 6 med AdBlue-tank som rommer 22,4 liter, noe som skal tilsvare 15.000 kilometer mellom hver fylling.

4x4 i slutten av året

120- og 150-hesteren kommer med 4x4 fra Dangel mot slutten av året.

Det merkes at varebilene har gjort et hopp i opplevd kvalitet, også på interiøret. Syv tommers berøringsskjerm og mer utstyr gir et godt førsteinntrykk.
Det merkes at varebilene har gjort et hopp i opplevd kvalitet, også på interiøret. Syv tommers berøringsskjerm og mer utstyr gir et godt førsteinntrykk. Foto: Fredrik Saugstad
Den norske importøren Bertel O. Steen ønsker å ta inn biler med mye utstyr og lakkerte fangere, som denne Experten.
Den norske importøren Bertel O. Steen ønsker å ta inn biler med mye utstyr og lakkerte fangere, som denne Experten. Foto: Fredrik Saugstad
Samtlige utgaver får sekstrinns manuell, utenom 180-hesteren som får automat.
Samtlige utgaver får sekstrinns manuell, utenom 180-hesteren som får automat. Foto: Fredrik Saugstad

Fem stjerner

Allerede nå er det klart at bilene oppnår fem stjerner i Euro Ncaps tester.

Tre lengder blir tilgjengelig Standard/M Lang/XL og Compact/XS.

Ny kompaktklasse

Sistnevnte er nytt i denne klassen med en lengde på 4,6 meter og varerom på 4,6 kubikkmeter. Volumet kan økes til 5,1 om man bestiller bilen med fabrikkens skillevegg med lastluke, Modulwork, under passasjersetet. Men lasteluken er ikke godkjent for norsk komfortvegg, som de aller fleste velger å bestille. Modulwork er tilgjengelig på alle lengdene.

Fem Euro6-motorer:

1.6 L BlueHDi 95 hk, 5 gir manuell 144 g/km CO2

1.6 L BlueHDi 95 hk S&S, ETG6 135 g/km CO2

1.6 L BlueHDi 115 hk S&S, 6 gir manuell 133 g/km CO2

2.0 L BlueHDi 120 hp S&S, 6 gir manuell 139 g/km CO2

2.0 L BlueHDi 150 hp S&S, 6 gir manuell 139 g/km CO2

2.0L BlueHDi 180 hp S&S, EAT6 6 gir automat 151 g/km CO2

Gearvelgeren for automat-versjonen. Stod utstilt på personbilutgavene.
Gearvelgeren for automat-versjonen. Stod utstilt på personbilutgavene. Foto: Fredrik Saugstad
Peugeot Expert i standard lengde på 4,9 meter og 5,3 kubikkmeters varerom. Lang versjon får 6,1 kubikkmeter og 5,3 meter i lengde. Kompaktversjonen rommer 4,6 kubikk og blir 4,6 meter lang.
Peugeot Expert i standard lengde på 4,9 meter og 5,3 kubikkmeters varerom. Lang versjon får 6,1 kubikkmeter og 5,3 meter i lengde. Kompaktversjonen rommer 4,6 kubikk og blir 4,6 meter lang. Foto: Fredrik Saugstad

Mer utstyr

Jumpy og Expert kan nå leveres med automatisk åpning av sidedørene ved å ta foten under hjørnet på bakre støtfanger på den siden man ønsker å åpne sidedøra. Samme system som Ford Kuga har på bakluken i prinsippet.

Ellers er PSA-paret nå stappet med langt mer moderne utstyr.

Litt spennende er systemet med Headup-display med skiltleser som kan kobles til fartsholder. Systemet leser en ny fartsgrense og foreslår å sette farten til angitt hastighet. Så kan fører bekrefte eller avkrefte ved å trykke på en knapp. Fartsholderen er også adaptiv.

Andre duppeditter er driver attention assist, active safety brake, parking assist, automatiske fjernlys. blindsonevarsling, coffee-break alert (etter 2 timer), grip control, driver attention alert, lane departure warning system og kollisjonsvarsler.

En enklere utgave av Citroën Jumpy, klar for Posten ser det ut som.
En enklere utgave av Citroën Jumpy, klar for Posten ser det ut som. Foto: Fredrik Saugstad
Navnet på sikkerhetsutstyr blir forskjellig på Citroën og Peugeot. Som eksempel heter systemet som varsler føreren om kjøring i to timer i strekk Coffee Break Alert hos Citroën og Driving time warning system hos Peugeot.
Navnet på sikkerhetsutstyr blir forskjellig på Citroën og Peugeot. Som eksempel heter systemet som varsler føreren om kjøring i to timer i strekk Coffee Break Alert hos Citroën og Driving time warning system hos Peugeot. Foto: Fredrik Saugstad
Lang og kompakt-versjon av personbilene Peugeot Traveller. I midten står Citroën Space Tourer.
Lang og kompakt-versjon av personbilene Peugeot Traveller. I midten står Citroën Space Tourer. Foto: Fredrik Saugstad

Denne saken ble første gang publisert 31/03 2016, og sist oppdatert 06/04 2017