Schenker først i Norge med Volvo FL Electric

– Vi er avhengige av at ambisiøse og innovative aktører som Schenker går foran og tar i bruk ny og grønn teknologi, sa statsminister Erna Solberg under markeringen av at selskapet har tatt i bruk det som skal være landets første serieproduserte elektriske lastebil.

– Jeg berømmer Schenker for en nytenkende tilnærming som går ut over å ta i bruk elektriske lastebiler. Med betydelige investeringer i elektriske fremkomstmidler og en sentralt plassert logistikkterminal viser dere vei for hvordan vi kan få til det grønne skiftet og hvordan utslippene i samferdselssektoren skal ned, sa statsminister Erna Solberg før avdukingen.
– Jeg berømmer Schenker for en nytenkende tilnærming som går ut over å ta i bruk elektriske lastebiler. Med betydelige investeringer i elektriske fremkomstmidler og en sentralt plassert logistikkterminal viser dere vei for hvordan vi kan få til det grønne skiftet og hvordan utslippene i samferdselssektoren skal ned, sa statsminister Erna Solberg før avdukingen. Foto: Henning Ivarson
Sist oppdatert

Under markeringen av at Schenker AS er det første norske selskapet som tar i bruk en Volvo FL Electric påpekte adm. direktør Knut Eriksmoen selskapets betydelige samfunnsansvar og viste til alt de så langt har gjort for å redusere eget karbonavtrykk. Samtidig poengterte han at klimainvesteringene har lønt seg.

Den første av elleve elektriske lastebiler

I mai fjor tok Schenker i bruk Oslo City Hub på Filipstad. Den skal fungere som et nullutslippsnav for distribusjon i indre del av Oslo og som følge av økende etterspørsel har kapasiteten på bygget blitt doblet.

Ut fra huben på Filipstad startet Schenker i fjor med elektriske varesykler og åtte elektriske MAN eTGE varebiler som i første omgang skulle sørge for at 80 prosent av distribusjonen deres innenfor Ring 3 skulle foregå utslippsfritt. Målet var å komme opp i 100 prosent i løpet av inneværende år.

– Denne bilen er den første av i alt elleve elektriske lastebiler som skal ha sitt daglige virke i Oslo sentrum. Før året er omme skal vi være 100 prosent elektrisk i Oslo sentrum. Etter det vil andre norske byer komme etter, sa han.

Etter at tilgangen på elektriske lastebiler så langt har begrenset Schenkers investeringer i kjøretøyflåten er han glad for at det nå skjer mye, og at stadig flere elektriske lastebiler blir lansert.

Volvo FL Electric hevdes å være verdens første serieproduserte elektriske lastebil. Den tilbys med totalvekter opp til 16 tonn og er utstyrt med en elektrisk motor med en effekt på 200 kW / 425 Nm. FL Electric leveres med opptil seks batteripakker, hver med en kapasitet på 50 kWh, som gir en rekkevidde opp til 300 kilometer. Lastebilen som Schenker tar i bruk i Oslo er utstyrt med fire batteripakker som gir en rekkevidde på 170 kilometer.
Volvo FL Electric hevdes å være verdens første serieproduserte elektriske lastebil. Den tilbys med totalvekter opp til 16 tonn og er utstyrt med en elektrisk motor med en effekt på 200 kW / 425 Nm. FL Electric leveres med opptil seks batteripakker, hver med en kapasitet på 50 kWh, som gir en rekkevidde opp til 300 kilometer. Lastebilen som Schenker tar i bruk i Oslo er utstyrt med fire batteripakker som gir en rekkevidde på 170 kilometer. Foto: Henning Ivarson

Rekkevidde på 170 kilometer

Volvo FL Electric hevdes å være verdens første serieproduserte elektriske lastebil. Den tilbys med totalvekter opp til 16 tonn og er utstyrt med en elektrisk motor med en effekt på 200 kW / 425 Nm. FL Electric leveres med opptil seks batteripakker, hver med en kapasitet på 50 kWh, som gir en rekkevidde opp til 300 kilometer. Lastebilen som Schenker tar i bruk i Oslo er utstyrt med fire batteripakker som gir en rekkevidde på 170 kilometer.

– Det holder i massevis for bruk innenfor Oslo sentrum, sa Eriksmoen, som takket både Oslo kommune for det gode miljøsamarbeidet, Oslo havn for tilretteleggingen på Filipstad, og Volvo Trucks for leveransen.

– Det var viktig for oss at vi fikk den første i Norge, sa Eriksmoen med et smil.

Viktig bidrag for å nå 2030-målet

– Bak denne presenningen skjuler det seg en viktig og ganske tung brikke i vårt arbeid med å nå målet om en varetransport med nullutslipp, sa statsminister Erna Solberg før avdukingen, som viste til at i 2030 skal 50 prosent av nye lastebiler enten være batterielektriske eller gå på strøm fra en brenselcelle (hydrogen).

– På veien dit er vi avhengige av teknologisk utvikling slik at null- og lavutslippskjøretøy blir konkurransedyktige med fossile kjøretøy, sa Solberg, og la til at regjeringens elbilpolitikk har vært helt avgjørende for det svært høye salget av elektriske personbiler og at også salget av elektriske varebiler nå er økende.

Toppsjef i DB Schenker, Jochen Thewes (t.v.) takket Erna Solberg for både det gode samarbeidet de har hatt med norske myndigheter og for all økonomisk støtte. Også adm. direktør Knut Eriksmoen i Schenker AS takket Enova, i tillegg til Oslo kommune, Oslo havn og Volvo Trucks.
Toppsjef i DB Schenker, Jochen Thewes (t.v.) takket Erna Solberg for både det gode samarbeidet de har hatt med norske myndigheter og for all økonomisk støtte. Også adm. direktør Knut Eriksmoen i Schenker AS takket Enova, i tillegg til Oslo kommune, Oslo havn og Volvo Trucks. Foto: Henning Ivarson

– Vi har som politikk å være med på å stimulere nye markeder, og på samme måte som at Norge har vært det på personbilmarkedet så forsøker vi å være det på lastebilmarkedet også, sa statsministeren, som la til at Enova er et svært viktig hjelpemiddel i arbeidet med å redusere klimagassutslippene. For selv om dette er den første serieproduserte elektriske lastebilen, sa Solberg at serieprodusert ikke nødvendigvis betyr veldig billig. Hun la til at de derfor er avhengige av at ambisiøse og innovative aktører som Schenker går foran og tar i bruk ny, grønn teknologi.

Men statsministeren var også klar på at etter hvert som at flere tar i bruk teknologien så blir også teknologien bedre, produksjonsseriene større og kostnadene gå ned.

– Da vil det også uten støtte lønne seg å kjøpe elektriske lastebiler, og det er når vi kommer dit at vi virkelig har lyktes. Når dette blir det naturlige valget fordi elektriske lastebiler er både grønt og lønnsomt, sa statsminister Erna Solberg.

Nordiske Fagmedier AS vil fra og med 1. september satse hardere på logistikkområdet og i den forbindelse vil vi sende ut et nyhetsbrev i uken, som kun fokuserer på dette området. Meld deg på her.