Tilbys med automatkjetting:

Sikrere kjøring med terminaltraktorer

VBGs nye generasjon Onspot automatkjetting blir også tilgjengelig for terminaltraktorer. Foruten økt sikkerhet på glatt underlag reduseres faren for kostbare driftsavbrudd.

Terminaltraktorer blir benyttet til en rekke ulike interntransporter i havner, på forsyningsbaser, distribusjonsterminaler og i tungindustrien. Foto: N.C. Nielsen
Terminaltraktorer blir benyttet til en rekke ulike interntransporter i havner, på forsyningsbaser, distribusjonsterminaler og i tungindustrien. Foto: N.C. Nielsen
Sist oppdatert

Onspot automatkjetting har lenge vært et populært hjelpemiddel på lastebiler, tyngre varebiler og ikke minst på ulike brannbiler og tyngre ambulanser. For første gang blir systemet nå også tilgjengelig for terminaltraktorer.

Til nå er det tatt frem festebraketter til et par Terbergmodeller, men Øyvind Dugstad, salgssjef Onspot Nordic i VBG Group Sales AS, opplyser til Logistikk & Ledelse at Onspot etter hvert vil bli tilgjengelig for alle merkene og modellene som er på markedet.

 

Helt vedlikeholdsfritt

Systemet et svært enkelt hjelpemiddel for å forbygge uhell på glatt underlag. Det styres fra førerplassen og kan aktiveres og deaktiveres under kjøring i hastigheter opptil 50 km/t.

– Med Onspot opplever sjåføren redusert risiko, bekymring, problemer og stress ved kjøring på vinterføre. Når Onspot aktiveres vil systemet omgående sørge for at kjettingene kommer inn under bakhjulene. Dette gir betydelig økt friksjon mot underlaget og gir umiddelbart bedre fremkommelighet, sier Lennart Klingzell, produkt og markedssjef hos VBG Truck Equipment.

– Systemet er både blitt lettere og helt vedlikeholdsfritt. Lufttilkoblingene er beskyttet og plassert på samme sted, hvilket forenkler monteringen og reduserer faren for skader på slangene. I tillegg er den nye generasjonen Onspot kortere slik at kjettinghjulet kan plasseres bak sylinderen i når systemet ikke er i bruk. Alt dette gir lavere livsløpskostnader opplyser Klingzell.

 

Svært kort tilbakebetalingstid

Terminaltraktorer blir benyttet til en rekke ulike interntransporter i havner, på forsyningsbaser, distribusjonsterminaler og i tungindustrien. De spiller ofte en svært sentral rolle i vareflyten og driftsavbrudd kan få store økonomiske konsekvenser. Vinterstid er terminalområdene ofte dekket av snø og is og enkelte tilfeller holder det ikke med allhjulsdrift slik mange terminaltraktorer har.

– Brukerne har også sagt til oss at montering av konvensjonelle kjettinger på disse kjøretøyene ikke alltid er enkelt. Ved å aktivere og deaktivere Onspoten ved behov, enten man kjører forover og bakover, kan man unngå kostbar ståtid og tilbakebetalingstiden kan være så kort som én uke, hevder Lennart Klingzell avslutningsvis.

Onspot automatkjetting er i første omgang tilgjengelig på de to Terbergmodellene YT222 og YT182 (bildet) og vil også snart være tilgjengelig for Terberg RT403. Systemet vil etter hvert vil bli tilgjengelig for alle merkene og modellene som er på markedet. Foto: N.C. Nielsen
Onspot automatkjetting er i første omgang tilgjengelig på de to Terbergmodellene YT222 og YT182 (bildet) og vil også snart være tilgjengelig for Terberg RT403. Systemet vil etter hvert vil bli tilgjengelig for alle merkene og modellene som er på markedet. Foto: N.C. Nielsen

Denne saken ble første gang publisert 11/09 2015, og sist oppdatert 06/04 2017