23948sdkhjf

Tilbyr AGV på rekordtid

Vanligvis er det både kostbart, vanskelig og tidkrevende å implementere autotrucker, hevder det danske automasjonshuset BILA. Med en ny løsning mener selskapet at industrien enkelt kan automatisere manuelle palletransporter med konvensjonelle gaffeltrucker.

Det danske robotmiljøet står i en særstilling både i europeisk og global sammenheng. BILA er Skandinavias største automasjonshus og har siden etableringen i 1988 hjulpet virksomheter med produksjonsoptimalisering ved hjelp av automasjonsløsninger, normalt ved hjelp av logistikkløsninger, industriroboter og cobots. De mer enn 2.000 løsningene som er levert dekker alt fra enkel automasjon til optimalisering av hele produksjonslinjer.

Automatiserer konvensjonelle trucker

Nå har BILA tatt mål av seg å automatisere gaffeltrucker i hele verden. Selskapet hevder at det vanligvis både er kostbart, vanskelig og tidkrevende å implementere autotrucker. Med den nye løsningen Global AGV mener imidlertid selskapet at industrien enkelt kan automatisere manuelle palletransporter med konvensjonelle gaffeltrucker.

Satsingen skjer samtidig som BILA lanserer en helt ny avdeling som kun skal fokusere på automasjon av logistikkfunksjoner. I BILA Logistics samles både kompetanse og logistikkprodukter på samme sted. Ole Madsen er ansatt for å gjennomføre den ambisiøse planen og lede den nye avdelingen. Han har lang erfaring fra den internasjonale logistikkbransjen og har de siste tolv årene vært sjef for SSI Schäfer North & East Europe.

– Vi gjør noe ingen andre har gjort tidligere. Resultatet er at også alle små og mellomstore bedrifter kan kaste seg på automasjonstoget og få en mer effektiv internlogistikk. Vi har nemlig fjernet kompleksiteten fra AGV-trucken ved å bygge en modul på en manuell stabler. Det er så enkelt at industrien selv kan montere den, slik at de slipper kostbare og tidkrevende konsulentprosjekter. Programvareintegrasjonen forenkles eller elimineres. I tillegg leies eller leases løsningen, slik at månedskostnaden blir rundt en fjerdedel av det industrien betaler for å bruke en tradisjonell bemannet truck, opplyser Madsen, som legger til at de også har en prøveperiode med mulighet for returrett hvis tilbakebetalingen ikke er tilfredsstillende. Målet er at det bare ta noen uker før man kan frigjøre truckførerne til mer komplekse og verdiskapende oppgaver i virksomheten.

400 millioner paller i året

BILA Logistics viser til at det er mye å vinne på å finjustere logistikken i en produksjonsbedrift. Høy grad av automasjon gir en solid konkurranseevne både lokalt og på det globale markedet. Roboter koster det samme over hele verden, og virksomhetens medarbeidere får tid til de oppgavene som ikke kan automatiseres.

BILA har allerede god erfaring med AGV-prosjekter som blant annet er blitt levert til norske Hav Line i Hirtshals og store virksomheter som Lantmännen Unibake, Arla. Her i landet har selskapet gjennom en årrekke levert en rekke robotløsninger og har også en egen serviceorganisasjon.

I tillegg til Global AGV, inneholder produktsortimentet til BILA Logistics også to andre logistikk-automasjonsløsninger: pallestablerne Palomat og palleteringsrobotene Dan Palletiser. Bare i Europa brukes det mer enn 400 millioner paller hvert år og Ole Madsen ser nå frem til å hjelpe industrien med å fornye og automatisere pallelogistikken.

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.219