23948sdkhjf

Slik vil Renault kapre de norske kundene

Nå er organisasjonen på plass, bilene på vei og servicepunktene utvidet.

Renault har - iallefall siden Magnum kom i 1990 - vært en bil som har fortjent så mye mer enn hva som har vært tilfelle her i Norge. Få biler trekker frem følelsene mer enn denne modellen som gikk frem til T-serien kom i 2013.

En brokete historie av importører frem til Volvo overtok har fått noe av skylden. Og skal vi være ærlige, så skjedde vel ikke så mye de første årene med sterke Volvo i ryggen heller.

Mange fryktet derfor at Renault ville bli stemoderlig behandlet i en organisasjon som kanskje ville ha ut flest egne biler, selv om Volvo hardnakket påstår noe annet. Mantraet har hele tiden vært "å skynde seg langsomt".

Har organisasjonen på plass

Uansett fortid: Nå er noe i ferd med å skje. Foruten den svært viktige faktoren at servicenettverket er på plass med 30 servicepunkter opp til Tromsø, er det nå dedikerte mennesker i rekkene.

Fra januar 2017 har nemlig Viggo Noreng kommet på plass på fulltid med Renault som hovedarena. Han kommer fra Ford og varebilsektoren. - Dette er annerledes, men om vi ser på de litt lettere segmentene, vil for eksempel Renault Master kunne lære litt av Transit, hevder han, før han tar seg sammen og prater om C- og T-serien som om kort tid er klar for demo i Norge.

Målet er klart. De skal klare 3% markedsandel dette året innen den tunge sektoren. I fjor lå de på 0,9 prosent med 29 solgte biler. Men da hadde de heller ikke anleggsserien C-range på plass. Den ble først tilgjengelig for bestilling denne måneden.

Med på laget har Noreng med seg Per Kristian Brun, som er ny i denne bransjen. Han jobber på salg. En gammel ringrev i servicemannen Erik Henriksen (kommer fra TIP Trailer og tidligere Tollpost, Miniexpress og Dancargo.) og produktansvarlig Kennet Vefall finner vi også. Vefall kan etter sigende det meste om det tekniske om Renault.

Planene for 2017

- Vi kjører på med sjåførkonkurranse, Optifuel Challenge 2017, der vinneren vil representere Norge i verdensfinalen, forteller Noreng.

Videre bygges demobiler av anleggsserien opp. Vi vet at en C-range med dumperkasse fra Maur snart vil være på veiene. Det samme vil T-serie Maxispace være. Her kommer fem demobiler i første kvartal. Bilen vant forøvrig «The big Truck sleeper test» i fjor.

Mot slutten av året kommer også en mindre utgave av arten Renault. Det er Master som elektrifiser seg og skal ha en rekkevidde på 20 mil, maks ladetid på mindre enn seks timer, og flatt gulv bak. Batteripakken er 33 kWh.

Det blir spennende å følge Renault i Norge fremover. Rom er ryddet i Volvo-leiren. Kanskje kan vi driste oss til å kalle det en fransk åpning?

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063