Sportamore med utvidet automatlager

Etter å ha økt størrelsen på sin AutoStore til 165.000 kasser har Sportamore kapasitet til å håndtere et dobbelt så stort salgsvolum som før.

– Sammen med Swisslog har vi lykkes med å gjennomføre utvidelsen uten at det har forstyrret den øvrige produksjonen, sier logistikksjef Sema Söderhäll.
– Sammen med Swisslog har vi lykkes med å gjennomføre utvidelsen uten at det har forstyrret den øvrige produksjonen, sier logistikksjef Sema Söderhäll. Foto: Swisslog
Publisert

Sportamore AB er Nordens største og raskest voksende sportsbutikk på internett. Selskapet ble stiftet i 2009 og året etter åpnet det sin nettbutikk. Sportamore selger ca. 20.000 produkter fra rundt 300 forskjellige varemerker innen mer enn 30 forskjellige idrettsgrener. Helt fra starten har selskapet gått inn for å tilby kundene svært gode tjenester i form av fri frakt, 30 dagers åpent kjøp og ulike prisgarantier.

Utvidet sentrallageret

I samarbeid med Swisslog har selskapet utvidet sitt automatiserte sentrallager i Eskilstuna. Den var planlagt i lang tid og bestod av flere AutoStore-roboter, banesystemer og arbeidsstasjoner for plukking og pakking. Etter utvidelsen består Sportamores automasjonsløsning av totalt 88 roboter, 165.000 kasser, 6 plukkestasjoner og 18 pakkestasjoner. Hele prosessen blir styrt av Swisslogs wms SynQ i kombinasjon med Sportamores eget wms. Det nye utstyret ble installert i fire faser, og prosjektet ble testet og formelt avsluttet i slutten av februar i år.

– Nå har vi kapasitet til å håndtere et dobbelt så stort salgsvolum som før. Men siden vi vokser så raskt, har vi allerede begynt å planlegge hva som skal skje i neste fase, sier logistikksjef Sema Söderhäll.