23948sdkhjf

Korona gir stappfulle godstog

20 prosent økning i volumet, opplyser Bane NOR.

Mens persontrafikken er blitt redusert grunnet Korona-viruset, øker volumene til og fra landets godsterminaler.

I samråd med Jernbanedirektoratet har togselskapene Vy, Flytoget og Go-Ahead redusert antall togavganger. Det åpner nye muligheter for godstransportørene, som melder om økt etterspørsel de siste to ukene.

– Vi har et stort ansvar under korona-krisen, derfor skal vi legge godt til rette for godstogene der det er mulig. Vareforsyning er et kritisk samfunnsbehov, og vi skal bidra til å styrke den, sier Kunde- og trafikkdirektør Bjørn Kristiansen.

Godsselskapene har riktignok ikke rapportert om behov for å kjøre flere tog, og det er for tiden stor usikkerhet i bransjen. Bane NOR er likevel forberedt dersom behovet melder seg.

– Godsselskapene og vareeiere skal vite at vi gjør alt vi kan for å sluse godstogene gjennom det mest trafikkerte jernbanestrekninger, sier Kristiansen.

De siste to ukene har Bane NOR registrert en merkbar økning i godsvolumene på godsterminalene Alnabru (Oslo), Ganddal (Sandnes), Nygårdstangen (Bergen) og Heggstadmoen og Brattøra (Trondheim) samt Bodø, Fauske og Moi i Rana på Nordlandsbanen.

– Godstogene som ankommer Ganddal og Nygårdstanden er 100 prosent fulle. Normalt ligger fyllingsgraden de på rundt 80 prosent.

Godsselskapene melder både om en økning på rundt 10 prosent og forespørsler fra nye kunder, sier Ove Andre Algrøy, Bane NORs leder for godsterminaler i Sør-Vest i Bergen.

I uke 11 registrerte terminaloperatør Railcombi de høyeste volumene på Alnabru så langt i 2020. Volumene i uke 12 bekrefter at trenden fortsatt går i samme retning, også i resten av landet.

Økte volumer kan ha sammenheng med innstilling av båttrafikk enkelte steder og en midlertidig mangel på lastebilsjåfører.

– Tilbakemeldingene fra markedet tyder på at volumene vil være like høye fremover, men usikkerheten er stor. Hele verdikjeden blir berørt av permitteringer, pålagte karantener, sykemeldinger og midlertidige stenginger.

- Det er vanskelig å planlegge for mer enn et par dager av gangen, forteller Per-Allan Kristensen, Terminalsjef for Railcombi på Alnabru.

RailCombi må for tiden klarer seg med 12 prosent færre ansatte på Alnabru grunnet Korona-viruset. Likevel registrerer selskapet 97 prosent avgangspunktlighet fra terminalen.

Hos Cargonet, Norges største godsoperatør på jernbanen, jobbes det på spreng for å opprettholde produksjonen til tross for redusert bemanning.

–Det er positivt for hele godsnæringen at godstogene blir prioritert. Jeg utelukker ikke at vi kommer i den situasjonen der vi må sende ut flere godstog i sporet. Men det er stor usikkerhet, og vi vet ikke hvordan dette vil utvikles, sier Erik Røhne, administrerende direktør i Cargonet.

Ifølge Røhne er Cargonets første prioritet å opprettholde produksjonen som var planlagt for før Korona-krisen startet. – Vi gjør alt vi kan for å sikre den, sier Røhne.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078