Starten på en helt ny generasjon

Linde har lansert de første modellene i en helt ny generasjon motvektstrucker. Først ut er dieseldrevne 2,0–3,5-tonnere, som blant annet kjennetegnes med enklere adkomst, langt bedre sikt, høyere ytelser med lavere forbruk og en fast oppkobling hvor flere kjøretøydata er gratis tilgjengelig.

Salgsdirektør Per Erik Pedersen i Hesselberg Truck prøvekjører den nye H20 – H35-serien som markerer slutten på designskillet mellom Lindes elektriske motvektstrucker og de med forbrenningsmotor. Heretter skal alle motvektstrucker fra 1,2 til 5 tonn bli bygget på samme modulære plattform.
Salgsdirektør Per Erik Pedersen i Hesselberg Truck prøvekjører den nye H20 – H35-serien som markerer slutten på designskillet mellom Lindes elektriske motvektstrucker og de med forbrenningsmotor. Heretter skal alle motvektstrucker fra 1,2 til 5 tonn bli bygget på samme modulære plattform. Foto: Henning Ivarson
Sist oppdatert

Den nye generasjonen er helt moduloppbygget og de nye elektriske versjonene vil bli bygget på samme produksjonslinje på fabrikken i Aschaffenburg som det truckene med forbrenningsmotor blir. Der investerer Linde nå svært tungt i økt automatisering samtidig som at hele logistikkflyten i fabrikken er under restrukturering. Ett eksempel på moduliseringen er at antall forskjellige skruer er blitt redusert med godt over 40 prosent – fra 140 ulike varianter til 80.

Produksjonen av den nye elektriske generasjonen skal imidlertid ikke starte opp før om et par år og i disse miljøtider vil kanskje noen reagere på at Linde prioriterte å utvikle og lansere diesel- og gassmodellene først. Men selv om elektriske motvektstrucker er i kraftig fremgang er fortsatt truckene med diesel- og gassmotor i flertall i en rekke land og representerer således det viktigste segmentet for produsenten. En annen viktig faktor var dessuten at de elektriske motvektstruckene er av langt nyere dato.

Smalere A-stolper, senket frontplate, panserglass i taket og en helt ny mastkonstruksjon med smalere og asymmetriske profiler bidrar til vesentlig bedre sikt.
Smalere A-stolper, senket frontplate, panserglass i taket og en helt ny mastkonstruksjon med smalere og asymmetriske profiler bidrar til vesentlig bedre sikt. Foto: Henning Ivarson

Vesentlig bedre sikt

For enkelte vil hevde at det var på høy tid at Linde nå lanserer en ny generasjon av volumserien H20 – H35. Selv om den har gjennomgått oppdateringer underveis (dagens EVO-modeller ble for eksempel lansert i 2013) ble serien første gang lansert i 2002, altså for 17 år siden. Linde poengterer at den nye generasjonen er tilnærmet 100 prosent ny og mye av utviklingen har vært basert på tilbakemeldinger fra et stort antall brukere som har vært intervjuet.

Ett av ankepunktene fra flere av disse var selve innsteget på den utgående modellen, og for å imøtekomme dette er stigtrinnet både blitt senket og blitt nær dobbelt så bredt som på dagens generasjon.

Vel plassert i stolen kan førerne glede seg over at benplassen er utvidet til 51 cm og at takhøyden er økt med 10 centimeter. Foruten økt romfølelse kjennetegnes den nye generasjonen også med en langt bedre sikt hele veien rundt. Det er oppnådd ved at både A-stolpene har blitt smalere, frontplaten er blitt senket slik at man enklere ser ned på gaflene, store glassdører, panserglass i taket og ikke minst med en helt ny mastkonstruksjon med smalere og asymmetriske profiler som har økt sikten gjennom masten med 20 prosent. Også sikten bakover har blitt bedre ved at toppen av motvekten nå skråner like mye nedover som den gjorde på 351-generasjonen – den første med det kjente Porsche-designet som ble lansert i 1985 og som ble erstattet av de første versjonene av 392-generasjonen i 2002. Også den gang foregikk altså generasjonsskiftet etter 17 år.

På komfortsiden trekker Linde frem et nytt og bedre klimaanlegg som skal kunne høyne temperaturen fra minus 20 til pluss 22 grader i løpet av 15 minutter, eller redusere varmen fra pluss 35 til 22 grader i løpet av ti minutter. Anlegget er også utformet for å gi en bedre sirkulering av luften inne i kabinen og fjerne dugg på rutene mer effektivt.

De nye motvektstruckene leveres standard med en 3,5-tommers skjerm, men de kan også bli levert med en større 7-tommer. Displayet under er en del av Linde Safety Guard som kan velges for å holde kontroll på både personell og andre trucker i nærheten.
De nye motvektstruckene leveres standard med en 3,5-tommers skjerm, men de kan også bli levert med en større 7-tommer. Displayet under er en del av Linde Safety Guard som kan velges for å holde kontroll på både personell og andre trucker i nærheten. Foto: Henning Ivarson

Mange sikkerhetsdetaljer

De nye truckene utstyres standard med 3,5-tommers skjerm som gir rask oversikt over viktig informasjon. De kan også utstyres med en 7-tommers multifunksjonsskjerm som for eksempel kan fungere som monitor til ryggekamera og til å vise data fra assistentsystemet Linde Safety Assist som holder kontroll på maksimum tillatte løftehøyde basert på lastsenter og vekt.

På sikkerhetssiden er det også verd å nevne at assistentsystemene Linde Curve Assist og Linde Load Assist er standard og at de nye motvektstruckene fortsatt har Linde-varianten med tiltesylindre på taket som øker stabiliteten på masten. Godt lys bidrar også til å høyne sikkerhetsnivået og truckene kan bli utstyrt med både ulike LED-arbeidslys, vertikale LED-striper som plasseres foran og bak trucken og som automatisk skifter farge mellom hvitt og rødt avhengig av truckens kjøreretning, i tillegg til BlueSpot og TruckSpot.

Økt effektivitet ved lavere motorturtall

Dagens H20–H35-serie er utstyrt med Volkswagen-motor som Linde ikke legger skjul på har vært kostbar å vedlikeholde. Blant annet måtte registerremmen skiftes allerede etter 2000 timer. Derfor tok kanskje ikke truckprodusenten det altfor tungt da de var nødt til å skifte motorleverandør i forbindelse med at Volkswagen hadde besluttet å kutte ut produksjonen av sine rendyrkede industrimotorer.

Under presentasjonen av de nye truckene demonstrerte Linde også fremkommelighetsevnen på dårlig underlag. Denne 3-tonneren hadde ingen problemer i både gjørme og på sleipt underlag.
Under presentasjonen av de nye truckene demonstrerte Linde også fremkommelighetsevnen på dårlig underlag. Denne 3-tonneren hadde ingen problemer i både gjørme og på sleipt underlag. Foto: Henning Ivarson

Valget falt på Deutz som Linde også lenge har benyttet på sine tyngre trucker. Den nye 3-sylindrede motoren er utstyrt med et partikkelfilter som standard og imøtekommer med god margin det kommende utslippskravet EU Stage V (2016/1627). Motoren oppgis å være vedlikeholdsvennlig, og er blant annet utstyrt med en tannhjulsdrevet kamaksel som dermed eliminerer behovet for kostbar utskifting av registerrem.

En annen stor forbedring på den nye truckgenerasjonen er at hydraulikkpumpen har fått økt volumet med hele 25 prosent. Resultatet er høyere effekt med et lavere mo-torturtall som dermed bidrar til å redusere både forbruk og avgassutslipp.

– Målinger viser at gaffeltruckene våre er opptil 30 prosent mer økonomiske enn konkurrentene og de er også klart overlegne når det gjelder produktivitetskapasitet, hevder Stefan Prokosch, produktansvarlig for motvektstrucker i Linde Material Handling, med henvisning til en uavhengig test i regi at TÜV Nord (Technischer Überwachungsverein) som sammenlignet den nye Linde-generasjonen med tre konkurrerende trucker i håndtering av 56 paller. Der kom Linde klart best ut, både målt i tid og ikke minst i forbruk.

Chassisbeskyttelsen nederst er en praktisk liten detalj. Den grå «støtfangeren skal ta 90 prosent av støtene og er enkel å erstatte.
Chassisbeskyttelsen nederst er en praktisk liten detalj. Den grå «støtfangeren skal ta 90 prosent av støtene og er enkel å erstatte. Foto: Henning Ivarson

Konstant pålogget

Mens enkelte andre truckprodusenter har valgt å utstyre truckene med nødvendig hardware for nettoppkobling, men overlatt til brukerne om de vil koble seg opp eller ikke, har Linde løftet seg ett hakk høyere opp mot skyen og gjort de nye truckene også pålogget som standard. Dermed vil brukerne kunne utnytte en del kjernedata som for eksempel timebruk og oversikt over feilkoder helt gratis. Oppkoblingen vil også være til stor hjelp for Lindes ettermarkedsorganisasjon som blant annet vil kunne oppdatere ulik programvare, utføre fjerndiagnostikk og utføre preventivt vedlikehold før en større skade oppstår. Systemet vil også tilby sporing av truckene ved hjelp av GPS, noe også enkelte norske kunder har etterspurt.

Med maskinvaren på plass i trucken er det naturligvis også svært enkelt å ta i bruk en full flåtestyring av truckparken. Tidligere ble norske kunder tilbudt programmet Truck Connect som var utviklet av Lindeimportøren Hesselberg Truck, men nå tilbys i stedet produsentens eget skybaserte – og nylig oppgraderte – Linde Fleet Management også her i landet.

Hesselberg Truck var tidlig ute med å få en nullseriemaskin til Norge for demonstrasjon og de første kundeleveransene vil skje i løpet av første halvår. Det er ventet at de nye truckene vil få et lite prispåslag, men i skrivende stund er de ikke klare.

Kraftig vekst

Det er relativt sjelden vi opplever at det norske truckmarkedet blir trukket frem i internasjonal sammenheng. De gangene vi har opplevd det, har gjerne vært relatert til at det er krevende og at høye norske krav til ergonomi og komfort har bidratt til å sette nye standarder. Rent salgsmessig er det imidlertid ikke ofte vi hører Norge blir nevnt, men så er da heller ikke det norske totalmarkedet større enn det som blir solgt av trucker i Hamburg og omegn eller så.

Under pressevisningen i Berlin trakk imidlertid Lindes internasjonale salgsdirektør Christophe Lautrey frem nettopp Norge som ett av markedene der Linde kan vise til økte markedsandeler. Hvor stor veksten har vært, eller hvilke markedsandeler merket har her i Norge, vil imidlertid hverken produsenten eller den norske importøren si noe om. Men at Hesselberg Truck har gjort en imponerende innsats etter at de overtok agenturet fra Jæger i 2001 er det ingen tvil om. Den gang var Linde et nisjeprodukt med en markedsandel på under ti prosent og etter å ha lagt sten på sten har veksten vært så stor at Hesselberg Truck i fjor ble landets nest største truckimportør. I hvert fall målt i omsetning – salgsvolumene på de enkelte merkene er fortsatt ikke offisielle.

– Dette er en svært viktig maskin for oss, fastslår Per Erik Pedersen i Hesselberg Truck. Han er vært godt fornøyd med de nye dieseltruckene med løftekapasitet fra 2 til 3,5 tonn, og trekker spe-sielt frem de høye ytelsene med lavt motorturtall, den forbedrede sikten og den romslige kabinen.
– Dette er en svært viktig maskin for oss, fastslår Per Erik Pedersen i Hesselberg Truck. Han er vært godt fornøyd med de nye dieseltruckene med løftekapasitet fra 2 til 3,5 tonn, og trekker spe-sielt frem de høye ytelsene med lavt motorturtall, den forbedrede sikten og den romslige kabinen. Foto: Henning Ivarson

Etter for lengst å ha vokst seg ut av hovedkontoret på Økern i Oslo bygger som kjent Hesselbergkonsernet nå et nytt hovedkontor og importanlegg for både trucker og konsernets øvrige maskiner på Lindeberg litt sør for Kløfta. Både adm. direktør Kai Paulshus og salgsdirektør Per Erik Pedersen ser frem til at bygget skal stå ferdig til sommeren. Det vil gi store driftsgevinster, spesielt på delesiden hvor det blir etablert en felles logistikkavdeling som skal betjene både Hesselberg Truck og Hesselberg Maskin fra et stort og topp moderne lager som Lager & Industrisystemer nå innreder.

En tilsvarende samlokalisering av de to virksomhetene er allerede gjort i det nye anlegget i Stavanger og i januar åpnes et identisk anlegg i Trondheim. Også i andre regioner planlegges tilsvarende samlokalisering som gir mange positive synergier.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Logistikk og Ledelse nr. 10-2019

Denne saken ble første gang publisert 13/12 2019, og sist oppdatert 12/12 2019