Skal pushe 2000 slike i året

1-palleren som ruller ut i gatene i disse dager skal dytte Toyota lenger opp på statistikken.

Toyota Proace City gjør et godt førte inntrykk på norske veier, akkurat som sine PSA-søsken.
Toyota Proace City gjør et godt førte inntrykk på norske veier, akkurat som sine PSA-søsken. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert

Den norske presselanseringen av Toyota Proace City fant sted i Drammen onsdag denne uken:

Toyota har i dag omtrent ni prosents markedsandel på varebil i Norge. Med Toyota Proace City har de planer om å øke dette.

- Vi bør vel opp på 12 prosent andel kommenterer Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Vi fikk kun en times testrunde i Drammen denne gangen, inntrykket er en lettkjørt og kvikk varebil, godt egnet for bymiljøer.
Vi fikk kun en times testrunde i Drammen denne gangen, inntrykket er en lettkjørt og kvikk varebil, godt egnet for bymiljøer. Foto: Fredrik Saugstad

Med det hinter importøren om at de sikter seg inn på topp 5 på varebilstatistikken i Norge. En plassering Ford Transit Connect hadde i 2019.

2000 stk i året

For med minstemann med på laget kan dette være mulig.

Fordelingen mellom de minste varebilene (CDV) og de mellomstore (MDV) i Norge utgjør begge 34,9 prosent av varebilsalget.

– Vi sikter på 2000 Proace City årlig fremover, legger han til.

I 2019 ble det registrert 1272 varebiler av storebroren Proace i Norge til sammenligning.

Dette er en Lang versjon, 130 hk med 8-trinns automat og Comfort Plus-nivå. Prisen blir da 313.300 kroner inkl mva.
Dette er en Lang versjon, 130 hk med 8-trinns automat og Comfort Plus-nivå. Prisen blir da 313.300 kroner inkl mva. Foto: Fredrik Saugstad

"1-paller" med to paller

Proace City operer i segmentet vi kaller «1-paller», men denne kan ta to paller. Du får nemlig inn to paller lastet på tvers, men disse må lastes inn fra bakluke da sidedørene ikke er store nok. Alle Proace City kommer med sidehengslede bakdører som standard.

Foto: Fredrik Saugstad

Inni Caddy-segmentet

Sist gang Toyota Norge kunne levere en varebil i denne minste klassen var i 2013, men det var med den ombygde Yaris Verso, forteller produktsjef, Fred Banggren. Nå skal de inn og konkurrere i Caddy-segmentet sammen med Fords Transit Connect og selvsagt sine PSA-søsken Partner, Berlingo og Combo.

Bilen produseres i samarbeid med PSA i Vigo i Spania. Forskjellene er kun utseende og detaljer i interiøret. I tillegg kommer forskjeller som importørene selv skaper.

Førermiljøet virker ergonomisk med godt førersete.
Førermiljøet virker ergonomisk med godt førersete. Foto: Fredrik Saugstad

Kun diesel

Toyota velger kun å ta inn dieselmotorer (i tillegg til batterielektrisk når det kommer). Dieselmotoren er en 1,5-liter med 75, 102 eller 131 hestekrefter. Forbruket oppgitt fra fabrikken skal ligge mellom 0,41 og 0,55 liter per mil med Co2-utslipp fra 111 til 117 gram per kilometer.

I alt tilbys bilene med tre utstyrsnivåer:

Basic: Toyota har valgt å ha elektrisk håndbrekk, hill assist, komfort varevegg og parkeringssensor bak som standard på laveste utstyrsnivå.

Comfort: Her får du blant annet 8-tommers berøringsskjerm, 2-sone automatisk klima, beskyttelse i vareromgulv, elektrisk folding av speil, cruisecontrol, multifunksjonsratt og ekstra nyttelast på lang versjon.

Comfort Plus: Her får du i tillegg Smart Active Vision (digitalt sladrespeil og blindsonekamera), Pre Crash Safety (autobrems, skiltgjenkjenning og lane keep assist) og dieselvarmer med fjernkontroll.

Fint multifunksjonsratt som er med fra Comfort-nivået.
Fint multifunksjonsratt som er med fra Comfort-nivået. Foto: Fredrik Saugstad

Prisene inkl.mva. går fra 208.600 for en kort versjon i Basic nivå, til 313.300 for lang versjon i Comfort Plus nivå.

Det andre du kan velge mellom er to lengder og tre motoralternativer.

Samtlige utgaver har «Smart Cargo», det vil si treseter, med luke i varevegg under setet til høyre som betyr 1,3 meter ekstra lengde for lange objekter og 0,4 kubikkmeter ekstra stablekapasitet. Du får også med dette trekket som skal beskytte mot skitt og fukt i kupeen.
Samtlige utgaver har «Smart Cargo», det vil si treseter, med luke i varevegg under setet til høyre som betyr 1,3 meter ekstra lengde for lange objekter og 0,4 kubikkmeter ekstra stablekapasitet. Du får også med dette trekket som skal beskytte mot skitt og fukt i kupeen. Foto: Fredrik Saugstad
Proace City i kort versjon har et varerom på 3,3 kubikkmeter, den lange (på bildet) har 3,9 kubikkmeter. Nyttelasten varierer fra 578 til 925 kilo, mens tilhengervekt varierer fra 1,1 til 1,35 tonn avhengig av modell.
Proace City i kort versjon har et varerom på 3,3 kubikkmeter, den lange (på bildet) har 3,9 kubikkmeter. Nyttelasten varierer fra 578 til 925 kilo, mens tilhengervekt varierer fra 1,1 til 1,35 tonn avhengig av modell. Foto: Fredrik Saugstad

Apple Car Play

Om du ikke har valgt billigste utgave får du multimediaspiller med 8-tommers skjerm som støtter speiling av telefon via Apple Car Play eller android auto. Det vil si om du får det til å fungere da, undertegnedes Ipone 7 med siste oppdatering ville ikke leke med noen av radioene på testbilene.

Men når du får det til så fungerer det godt, det er enkelt i bruk og særlig talestyringen fungerer bra.

Speiling av iphone på bilens skjerm virker grei da fikk demonstrert det av produktsjef Fred Banggren.
Speiling av iphone på bilens skjerm virker grei da fikk demonstrert det av produktsjef Fred Banggren. Foto: Fredrik Saugstad

Du kan styre oppringing, lese inn og sende tekstmeldinger, bruke whatsapp, navigasjon og be om å spille musikken din.

Det du ikke får

Det man kan savne på utstyrsfronten er keyless, mer moderne frontlykter (enn halogenlyktene) og 4x4. Men sistnevnte kommer, Toyota i Europa jobber nå med å få inn 4x4-løsningen fra Dangel på Proace City, slik de gjorde på Proace.

Dette er Smart Active Vision (digitalt sladrespeil) som fungerer fint, men vi spår en småirritasjon over at man må trykke på sladrespeilet for at det skal virke hver gang man starter opp.
Dette er Smart Active Vision (digitalt sladrespeil) som fungerer fint, men vi spår en småirritasjon over at man må trykke på sladrespeilet for at det skal virke hver gang man starter opp. Foto: Fredrik Saugstad

Forsalget

Man trykker på knappen for å skifte mellom blindsonekamera og vanlig "sladrespeil". Ryggekamera aktiveres automatisk.
Man trykker på knappen for å skifte mellom blindsonekamera og vanlig "sladrespeil". Ryggekamera aktiveres automatisk. Foto: Fredrik Saugstad

Så langt kan forsalget til forhandlerne og kundene si litt om hvilke versjoner som blir hotte:

De fleste har valgt Cmfort-nivå, automat, lang versjon og 130 hestekrefter.

De første bilene blir kjørt ut til forhandlere i uke 12, mens registreringer starter fra uke 13.

I april vil kunder begynne å få bilene sine.