Trucksalget ned 8 prosent

Per tredje kvartal hadde medlemmene i gaffeltruckgruppen til Maskingrossisternes Forening solgt 3.506 trucker. Det var 304 færre enn samme periode i fjor.

I tredje kvartal ble det solgt 61 skyvemasttrucker, en nedgang fra 91 i samme periode i fjor. Akkumulert per tredje kvartal ble det solgt 286 både i år og i fjor. Illustrasjonsfoto: Henning Ivarson
I tredje kvartal ble det solgt 61 skyvemasttrucker, en nedgang fra 91 i samme periode i fjor. Akkumulert per tredje kvartal ble det solgt 286 både i år og i fjor. Illustrasjonsfoto: Henning Ivarson
Publisert Oppdatert

Salget i tredje kvartal endte på 974 trucker som er det tredje høyeste de siste femten årene. Sammenlignet med samme rekordhøye periode i fjor var det 138 færre, tilsvarende en nedgang på 12,4 prosent. Bortsett fra støttebenstrucker og teleskoptrucker var det en svikt i salget i alle de øvrige trucksegmentene.

Segmentfordelt salg av trucker fra MGF-medlemmer per tredje kvartal 2019 vs 2018. Kilde: MGF
Segmentfordelt salg av trucker fra MGF-medlemmer per tredje kvartal 2019 vs 2018. Kilde: MGF

Flere nye leverandører og merker

I løpet av årets ni første måneder hadde medlemmene i gaffeltruckgruppen til Maskingrossisternes Forening (MGF) solgt 3.506 trucker. Det var 304 færre enn samme periode i fjor, tilsvarende en nedgang på 8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Resultatet er noe bedre enn prognosene tilsa, og tallene gjenspeiler at det stadig kommer nye leverandører og merker på det norske markedet som ikke er med i MGFs bransjestatistikk, opplyser Tone Lindberg Grøstad, direktør i MGF.

Av de 1.250 motvektstruckene som ble solgt var 439 dieseldrevne og 811 elektriske. Det var en nedgang på 71 dieseldrevne (-13,9 prosent) og 76 flere elektriske (+10,3 prosent) sammenlignet med samme periode i fjor. På MGF-statistikken står nå de elektriske truckene for nær 65 prosent av motvektssegmentet.

Også teleskoptrucker hadde en vekst, mens skyvemastsegmentet er stabilt. I alle de øvrige segmentene har vært en nedgang i salget, og totalt sett har lagertrucker gått ned 12 prosent. Utbredelsen av autotrucker lar fortsatt vente på seg. Så langt har MGF-medlemmene kun levert fire slike, mot tolv i fjor.

Akkumulert salg av trucker fra MGF-medlemmer per tredje kvartal 2009 til 2019. Kilde: MGF
Akkumulert salg av trucker fra MGF-medlemmer per tredje kvartal 2009 til 2019. Kilde: MGF

Halvert i Oslo

Totalt sett viser MGF-statistikken en halvering av salget i Oslo, en sterk reduksjon i Vestfold og Rogaland, mens fylkene Oppland, Telemark og Nordland har den sterkeste veksten.

Fjorårets salg til MGF-medlemmene endte på 5.173 enheter som er det nest høyeste som noen gang er blitt oppnådd.

- Tilbakegangen i år er som forventet, og vi forventer at nedgangen totalt i år vil ligge i nærheten av 8 prosent, sier Arne Husborn, leder i truckgruppen i MGF. Han opplyser at det fremdeles er bra aktivitet i markedet, men at de merker at kundene bruker lenger tid på beslutninger.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse