Transit 2T med "10-trinns" etter sommeren

Ford har nå startet produksjonen av en ny 10-trinns automatgirkasse for den bakhjulsdrevne varianten av nye Transit 2T.

Den største i Transit-familen får 10-trinns automat og de første bilene kommer til Norge i slutten av sommeren.
Den største i Transit-familen får 10-trinns automat og de første bilene kommer til Norge i slutten av sommeren. Foto: Ford
Sist oppdatert

2-tonns Transiten får altså 10-trinns automaten som i dag står i Ford Ranger og Ford Mustang.

- Produksjonen starter nå i juni og vi antar at vi har de første bilene i landet i slutten av august / tidlig september, forklarer Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge.

Automatgirkassen er tilgjengelig på Transit 2T-varianter med bakhjulstrekk med Fords nye 170 HK 2-liters EcoBlue HDT dieselmotor, og har gjennomgått en rekke ytelses- og holdbarhetstester for å sørge for at den takler selv de tøffeste jobbene over tid, skriver Ford i en pressemelding.

Transit 2T er den første i sitt segment med mild hybrid teknologi.
Transit 2T er den første i sitt segment med mild hybrid teknologi. Foto: Ford

4 600 forbedringer

Hele 4 600 små og store komponenter er oppgradert sammen med nye avanserte drivlinjer og avanserte førerassistanseteknologier i nye Ford Transit 2T. Det gjør at den skal kunne frakte mer last og samtidig bruke mindre drivstoff ifølge produsenten.

Hevder seg i Sprinter-klassen:

Så langt har OFV registrert 209 stk Transit 2T i år, like bak Crafter med 256 registreringer og like foran Sprinter med 200.

Transit 2T er også den første i segmentet som tilbys med mild hybrid-teknologi, enten med 130- eller 170 hestekrefter.

Transit-fornyelse

Den nye girkassen er en del av en større fornyelse som Transit-familien har gjennomgått i løpet av 2019 og frem til nå. Sammen med den nåværende 6-trinns automatgirkassen som er tilgjengelig for Transit 2T-modeller med forhjulstrekk, elektrifisering, økt lastekapasitet og utstrakt bruk av oppkoblede løsninger, skal Transit bli mer attraktiv for kundene skriver Ford.

Så langt har OFV registrert 209 Transit 2T i år, like bak Crafter med 256 registreringer og like foran Sprinter med 200.
Så langt har OFV registrert 209 Transit 2T i år, like bak Crafter med 256 registreringer og like foran Sprinter med 200. Foto: Ford

170 hk og EcoBlue

Den nye 10-trinns automatgirkassen gjør at den 170 HK sterke EcoBlue-motoren hele tiden jobber nærmere sitt ideelle effektivitetsnivå og leverer mer respons tilpasset skiftende kjøreforhold.

Den store Forden opererer i mange segment, ikke bare distribusjon.
Den store Forden opererer i mange segment, ikke bare distribusjon. Foto: Ford

Datasimuleringer hjelper girkassen med å balansere girskiftene slik at de skjer akkurat når det er optimalt.

En 10-trinns automatgirkasse gir også muligheter for høyere dreiemoment og ytelse. Ved hjelp av Fords patenterte Casting-Integrated Direct Action Solenoid (CIDAS) får du raskere og jevnere girskifter. Automatgirkassen er også tilpasset kjørekarakteristikkene til 2T-Transit.

20 patenterte teknologier

Sammen med Auto Start-Stopp-teknologien og 20 andre patenterte teknologier skal de tilsammen gi deg best mulig drivstoffeffektivitet, bedre komfort og optimale kjøreegenskaper. Den nye automatgirkassen har også gjennomgått mer enn 6 millioner km med prøvekjøring under de mest krevende forhold for å tåle de aller tøffeste belastninger når den tas i bruk.

Denne saken ble første gang publisert 12/06 2020, og sist oppdatert 08/06 2020