Verdens første ladbare 1-tonns varebil

Ford Transit Custom ladbar hybrid, klar for Norge.

Oppgitt forbruk er 0,27 l/mil (60 gr. CO2/km) hevder Ford.
Oppgitt forbruk er 0,27 l/mil (60 gr. CO2/km) hevder Ford. Foto: Ford
Publisert Oppdatert

I løpet av desember i år ankommer de første bilene.

Den helelektriske rekkevidden i henhold til den nye og strengere WLTP-standarden er opptil 43 km ved kombinert kjøring (48 km ved bykjøring).

Bensin-elektrisk

Transit Custom ladbar hybrid er en forhjulsdreven bil som drives helelektrisk av en 92,9 kW elektrisk motor og en 13,6 kWh lithium-ion batteripakke. Fords 1.0-liters EcoBoost bensinmotor fungerer utelukkende som en rekkeviddeforlenger, som lader batteriet på de turene der lading fra strømnettet og regenerering av bremseenergi ikke gir tilstrekkelig rekkevidde.

Oppgitt forbruk på nye Transit Custom ladbar hybrid er 0,27 l/mil (60 gr. CO2/km).

1-liters bensinmotor lader batteripakken på 13,6 kWh, som igjen driver en elektrisk motor på 94 kW.
1-liters bensinmotor lader batteripakken på 13,6 kWh, som igjen driver en elektrisk motor på 94 kW. Foto: Ford

Batteripakken kommer med en standardgaranti som varer i 8 år/160 000 km.

Nyttelasten er på 1130 kg og varerommet er på seks kubikkmeter.

FordPass Connect

Med som standard for du FordPass Connect modem. Med dette kan driftskostnadene og bruken av flere biler i en liten flåte forbedres ytterligere, hevder Ford. Eieren kan også med sin mobil følge med på bilens ladestatus. Senere i år kommer også FordPass Pro-appen som er spesielt utviklet for eiere av mindre bedrifter med 1 til 5 biler.

Ford Transit Custom Hybrid kommer til Norge i løpet av desember.
Ford Transit Custom Hybrid kommer til Norge i løpet av desember. Foto: Ford

Geofencing

Muligheten for geofence blir også introdusert våren 2020. Det tilrettelegger for at bilen innenfor visse områder, for eksempel i bysentrum, kan kjøres på kun elektrisitet. Geofence kan også ettermonteres for biler som blir levert før våren 2020.