Vil stable flybagasje med «robotmaur»

240 bidrag fra over 123 land har kjempet om seier i Toyota Material Handlings faste designkonkurranse. Utfordringen i år bagasjehåndtering og nå står 14 konsepter igjen i en global semifinale. Blant dem finner vi en gruppe NTNU-studenter.

Semifinalistene Lars Svensen, Arvin Farahmand og Petter Sommerseth med arbeidsmauren «Ari». Foto: TMHNO
Semifinalistene Lars Svensen, Arvin Farahmand og Petter Sommerseth med arbeidsmauren «Ari». Foto: TMHNO
Publisert Oppdatert

Den årlige konkurransen har tidligere kun vært arrangert i Europa, men i år har Toyota Material Handling sammen med Vanderlande åpnet den for deltakere verden over. Det har naturligvis ført til rekordmange bidrag fra alle kanter av kloden.

– Vi synes det er artig å kunne gi studenter hands-on arbeidserfaring sammen med ledende logistikkselskaper, og at NTNU har valgt å bruke konkurransen som en del av læringsplanen dette semesteret. Samtidig får vi jo kreative ideer tilbake, og i år har nivået vært skyhøyt. Da er det ekstra imponerende og artig at en gruppe fra Norge nå kjemper helt i toppen, sier Mathias Haeger, markedssjef i Toyota Material Handling Norway (TMHNO). – Forslaget deres skiller seg ut ved at de tør å ta tak i det aller vanskeligste, legger han til.

De norske studentene valgte å kalle konseptet sitt for ari, det japanske ordet for maur. Ideen er at små, selvkjørende roboter – med justerbar høyde og et tak med en type rullebånd – jobber sammen, som en koloni, for å frakte og stable bagasjen på en mest mulig effektiv måte.
De norske studentene valgte å kalle konseptet sitt for ari, det japanske ordet for maur. Ideen er at små, selvkjørende roboter – med justerbar høyde og et tak med en type rullebånd – jobber sammen, som en koloni, for å frakte og stable bagasjen på en mest mulig effektiv måte.

En maurkoloni av Tetris-mestere

Deltakerne stod fritt til å selv snevre inn oppgaven. Mange designet ulike sporingsløsninger for bagasje, og så godt som alle stoppet ved flyets inngangsparti. Gruppen fra NTNU gikk motsatt vei.

– De var de eneste i Norge, og blant svært få globalt, som gikk rett på det aller helligste og mest komplekse: hvordan bagasjen skal organiseres inne i buken på flyet. Det er modig, og de hadde dessuten en kul måte å gjøre det på, sier Haeger.

Konseptet de tre studentene Petter Sommerseth, Lars Svensen og Arvin Farahmand kom opp med, valgte de å kalle «ari» – japansk for maur. Ideen er at små, selvkjørende roboter – med justerbar høyde og et tak med en type rullebånd – jobber sammen, som en koloni, for å frakte og stable bagasjen på en mest mulig effektiv måte.

Ambisiøst

Idar Sørgjerd er avdelingssjef for blant annet bagasjehåndtering i Avinor, som har vært sparringspartner med NTNU i denne konkurransen. Han har fulgt nøye med, og synes forslaget til den norske semifinalisten er spenstig.

– Det er mange imponerende bidrag i år, men denne gruppen tar for seg noe som nesten ingen andre tør å prøve seg på. Hva som skjer med bagasjen frem mot flyet, jobber vi med hver dag. Men inne i flykroppen har det ikke skjedd noe som helst de siste 10–15 årene, fordi det er så komplekst. Så dette er ambisiøst, sier han.

Mathias Haeger legger til at det var mer som lå til grunn for juryens vurdering.

– Selv om det var modig å begi seg ut på denne problemstillingen spesielt, må vi ikke glemme at dette er en produktdesignkonkurranse. Juryen likte både konseptet og det elegante, simplistiske designet disse gutta hadde valgt.

Idar Sørgjerd (ved tavlen) fra Avinor) og Mathias Haeger (t.v.) fra Toyota Material Handling diskuterer fremtidens bagasjehåndtering med studentene på Industriell Design ved NTNU. Foto: TMHNO
Idar Sørgjerd (ved tavlen) fra Avinor) og Mathias Haeger (t.v.) fra Toyota Material Handling diskuterer fremtidens bagasjehåndtering med studentene på Industriell Design ved NTNU. Foto: TMHNO

I Toyota-bobla

«Kaizen» – kontinuerlig forbedring – er en grunnpilar i Toyota Material Handling. Haeger synes studentene har utvist god Toyota-ånd i arbeidet de har lagt ned mellom rundene. Designstudentene ble likevel overrasket da de ble annonsert som semifinalist.

– Det kom som en bombe. Vi hadde ikke trodd det, men vi har jobba beinhardt etter den innledende runden. Da så det virkelig ikke bra ut, så det er artig å se at noen setter pris på noe vi har lagt ned så mye tid i. Det gir selvtillit, sier NTNU-studenten Petter Sommerseth.

I tillegg til at de gjorde noe annerledes, tror han det kom godt med at de «tenkte Toyota».

– Vi gikk inn i Toyota-bobla og ble der hele veien, både i formspråk og farger. Vi tok utgangspunkt i hvordan vi så for oss at de kunne gjort det, og prøvde samtidig å tenke nytt, sier han.

Nå er det full konsentrasjon på eksamenstid for designstudentene, før det blir mer jobbing frem mot en eventuell finale.

– Men én ting er i alle fall sikkert, sier Sommerseth: – Dette prosjektet blir stående på fremsiden av porteføljen min en god stund.

Finalister plukkes ut i januar - vinnerne utropes i mars

En jury bestående av designere og produktutviklere fra både Toyota Material Handling og Vanderlande bedømmer semifinalistene og velger ut finalistene i januar. Disse kandidatene får mulighet til å forbedre løsningen sin etter feedback fra juryen som vil ha sin finalegjennomgang i februar. Vinnerne utropes i mars og de tre vinnerkonseptene vil bli stilt ut både på Hannover Messe og en designmesse i Milano i april. I tillegg til premier på 2.000, 3.000 og 5.000 euro vil alle vinnerne kunne få et seks måneders betalt opphold ved ett av Toyota Material Handlings designsentre.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse