Vinner på henteservice

Etter at Japan Photo begynte å tilby henting av alle online kjøp i egne butikker og Pick-up Stores har selskapet registrert vekst i omsetningen, kundestrømmen og kundeservicenivået.

Espen Hauge (t.v.) og Eric Spydevold forteller at Japan Photo har gått fra å være en butikkjede med en nettbutikk til i dag å være en nettbutikk med mange fysiske butikker og Pick-up Stores. Foto: EDI-Soft.
Espen Hauge (t.v.) og Eric Spydevold forteller at Japan Photo har gått fra å være en butikkjede med en nettbutikk til i dag å være en nettbutikk med mange fysiske butikker og Pick-up Stores. Foto: EDI-Soft.
Publisert Oppdatert

Japan Photo

  • Japan Photo ble etablert i Danmark i 1985 og den første butikken i Norge åpnet i Oslo i 1990.
  • Her i landet har selskapet 30.000 forsendelser i året fra hardwareavdelingen, hvorav forsendelser til pick-up points utgjør ca. 22 prosent.
  • Japan Photo har 19 ordinære butikker med pick-up points og tre Pick-up Stores i Norge.
  • Japan Photo eies av CeWe Color, som er Europas største fotolaboratoriekjede med laboratorier og virksomhet i 14 forskjellige land.

Selvhenteservice som pick-up points og click & collect blir mer og mer populært hos forbrukerne. Det kan også merkes hos Japan Photo, forteller Espen Hauge, administrasjonsansvarlig for japanphoto.no:

– Siden 2004 har våre kunder kunnet bestille bilder online for deretter å hente dem i butikkene, men etter at vi åpnet opp for henting av alle online kjøp i butikkene samt etablert såkalte Pick-up Stores i 2013 er antallet av selvhenteordrer nå på ca. 22 prosent. Dette tallet fortsetter å stige, og kundestrømmen påvirker butikkene våre positivt, sier Hauge.

Japan Photo tilbyr henting i både sine egne ordinære butikker og i Pick-up Stores som er rene utstillingsbutikker med god beliggenhet. Her stilles det ut fotobøker og lignende, til inspirasjon for kundene.

– Våre pick-up points er med på å øke kundeservicenivået, fordi vi kan gi kundene veiledning i produkter samt tips til å ta gode bilder. Utover dette fungerer pick-up points også veldig bra i forbindelse med reklamasjoner, da det er tryggere for kunden å avgi en reklamasjon i en fysisk butikk enn på nettet, sier Eric Spydevold, ansvarlig for netthandel i Japan Photo.

Japan Photo opplever dessuten økt mersalg samtidig med redusert varebeholdning ved å tilby pick-up points.

 

Pick-up points og omni-channel styrker markedsposisjonen

EDI-Soft utvikler og selger Delivery Management software til virksomheter og webshops. Selskapet viser til en undersøkelse der det kommer frem at 44 prosent av kundene som henter online kjøp i en fysisk butikk foretar ytterligere kjøp i butikken. Denne tendensen viser seg også hos Japan Photo.

– Mange av våre kunder benytter muligheten til å kjøpe tilbehør og andre produkter i våre butikker når de henter sine online ordre. Samtidig har vi redusert den totale varebeholdningen i kjeden, da vi har utvalgte produkter i butikkene og et komplett utvalg via nettbutikken fra vårt hovedlager. Gjennom pick-up points får kunden derfor hele spekteret av produkter i nettbutikken, sier Eric Spydevold.

– Samlet sett har henting både via våre ordinære butikker og Pick-up Stores ført til, at vi opplever økt omsetning i et marked, som for tiden bærer preg av omsetningssvikt. Ved å satse på pick-up points som en del av en omni-channel strategien ønsker vi å fremstå som en mer seriøs aktør, enn hva rene nettbutikker vil kunne gjøre, avslutter Espen Hauge.

Som en av de få resterende fagbutikker innen fotobransjen i Norge har Japan Photo styrket sin plass i markedet gjennom en omni-channel strategi med fokus på attraktive leveringsmuligheter. Her ser vi selskapets Pick-up-Store på Lambertseter Senter i Oslo. Foto: Japan Photo.
Som en av de få resterende fagbutikker innen fotobransjen i Norge har Japan Photo styrket sin plass i markedet gjennom en omni-channel strategi med fokus på attraktive leveringsmuligheter. Her ser vi selskapets Pick-up-Store på Lambertseter Senter i Oslo. Foto: Japan Photo.