Oppgradert Vito

Vito, eVito Tourer, Vito Tourer og Vito Maxto har fått oppgraderinger.

Grillen kan avsløre at dette er en oppgradert Vito av tredje generasjon.
Grillen kan avsløre at dette er en oppgradert Vito av tredje generasjon. Foto: Mercedes-Benz Vans
Publisert Oppdatert

Mercedes-Benz Vans hadde i går lansering av oppdaterte Vito, på nett.

Katja Bott, head of global communication, forklarer at årsaken til at det ble webinar istedet for i oppmøte i Stuttgart som, er den samme som fikk Geneve Motor Show til å avlyse, altså virusfrykt.

Foruten at samtlige av Vitos dieselmotorer nå oppfyller Euro 6d temp, var det mer på telematikksiden at det var noen nyheter å spore .

Vito er 25 år gammel og rundt 530.000 enheter er laget av dagens tredje generasjon siden den ble introdusert i 2014. Første Vito ble lansert i 1995 og produseres i dag i Vitoria, Charleston og Fuzhou.
Vito er 25 år gammel og rundt 530.000 enheter er laget av dagens tredje generasjon siden den ble introdusert i 2014. Første Vito ble lansert i 1995 og produseres i dag i Vitoria, Charleston og Fuzhou. Foto: Mercedes-Benz Vans

Vitos 10 assistentsystemer har nå blitt til 13

Kanskje den kuleste nyheten på kassebilen Vito er Distronic, en noe mer avansert form for active cruisecontrol. Her stiller du maks hastighet og avstand til bilen foran. Så følger den bare på i trafikken og køen, den stopper helt og den starter opp igjen selv og henger seg på trafikken opp til satt maks hastighet.

Ekstra godt for sikkerheten er at Active Brake Assist er på plass.

Og den tredje nyheten på assistentsiden er at sladrespeilet er blitt digitalisert og viser bilde fra et kamera bak i tillegg til at ryggekameraet er forbedret.

Sladrespeilet er nå digitalisert, men man kan slå det av og bruke det som vanlig speil fortsatt.
Sladrespeilet er nå digitalisert, men man kan slå det av og bruke det som vanlig speil fortsatt. Foto: Mercedes-Benz Vans

Bedre telematikk

Vito får DAB+ fra fabrikk, noe som har størst betydning for importøren, De to nye infotainmentsystemene, audio 30 og 40 har Apple CarPlay og Android Auto-integrering med smarttelefoner. Audio 40 får integrert navigasjon og kombinert med Mercedes PRO Connect betyr dette at man for første gang i Vito kan få Live Traffic Information.

Kun noen nye detaljer i interiøret, som nye setetrekk, luftdyser og pianolakk rundt senterkonsollen. Bildet er fra en Vito Tourer.
Kun noen nye detaljer i interiøret, som nye setetrekk, luftdyser og pianolakk rundt senterkonsollen. Bildet er fra en Vito Tourer. Foto: Mercedes-Benz Vans

Ellers i interiøret får man nye setetrekk, nye luftdyser og pianolakk-look på senterkonsollen som option.

Ny grill skal gi Vito et fornyet utseende, selv om undertegnede slet med å se forskjellen umiddelbart.

Elektrisk Tourer

Den elektriske utgaven av Vito, eVito, har ikke fått noen oppgraderingen i denne omgang, men om du derimot er i markedet for en minivan med opptil 9 seter uten utslipp, da har Daimler bilen for deg.

eVito Tourer har mange av egenskapene vi savner på eVito, da særlig rekkevidden, men foreløpig er det ikke sagt noe om noen varebilversjon av denne.
eVito Tourer har mange av egenskapene vi savner på eVito, da særlig rekkevidden, men foreløpig er det ikke sagt noe om noen varebilversjon av denne. Foto: Mercedes-Benz Vans

eVito Tourer kan ta med opp til 9 personer har 90 kw batteri, under gulvet og en rekkevidde på 421 km NEDC.

Elmotorer koblet til forhjulene skaper 150 kw og 362 newtontemer og en toppfart på 160 km/t. Den kan hurtiglades med 110 kilowatts DC-lading, da går batteriet fra 10 til 80 prosent på 45 minutter, forklarer Benjamin Kaehler, head of [email protected]:

Litiumbatteriet på 90 kilowatt kan hurtiglades på 45 minutter.
Litiumbatteriet på 90 kilowatt kan hurtiglades på 45 minutter. Foto: Mercedes-Benz Vans

Laderen som er innebygget i bilen er på 11 kW. Og til de som har forsøkt å nå laderen på en vegg foran bilen eller bak bilen fra ladepunktet midt på dagens eVito, så er laderen på eVito Tourer plassert i venstre forskjerm.

Ny topputgave

Og om du ikke bryr deg om utslippet i nevneverdig grad, men heller går for personbil med plass til halve kontoret og grom komfort, har Daimler en godbit på lager:

Vito Tourer og Vito Mixto blir nå tilgjengelig med den nye motoren OM 654 med 176 kilowatts effekt, altså 239 hestekrefter med 500 Nm og 30 Nm boost.

Akselerasjon fra 0 til 100 km/t blir på 7,9 sekunder og toppfart blir 210 km/t.

Vito Tourer kan fås med oppgradert OM 654-motor og 239 hester.
Vito Tourer kan fås med oppgradert OM 654-motor og 239 hester. Foto: Mercedes-Benz Vans

Modellnavnet på nye topputgaven blir Vito 124 CDI.

Om du skal ha det enda mer gromt bestiller du den med Airmatic luftfjæring som sammen med 9G-Tronic automaten skal sørge for et nytt nivå for komforten.